dobrý deň, chcela by som sa opýtať, čo asi spôsobuje môjmu synovi, vždy keď ide spinkať, nechám mu zasvietené v izbe - na jeho požiadanie. Keď idem spať, tak mu zhasnem lampu. Okolo 22hod. sa zobudí, vybehne z postele a na schodisko mi, prípadne do spálne. Ked sa ho opýtam, čo sa mu snívala, alebo prečo vyšiel z postele, tak nevie. Býva spotený, mokrý, čo ho až prezliekam a hlavu mu musím trocha vysušiť a vankúš ma taký mokrý.....neviem či z chuti vždy zaspí. No mala som taký týždeň, že bol namesačný, našla som ho pri hračkách, respektíve pri skrini a nevedel, čo tam robí. Sledujem ho už asi také 3-4týždne. Čo by ste mi poradili?
Ďakujem pekne Janka HOllá

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Konzultujte situáciu s vašou detskou lekárkou/lekárom. Ale je možné, že to je len prechodné, nejaká reakcia na nejaké zmeny či úzkostnejšie obdobie. Záleží, čo sa v jeho živote deje, ale aj od veku - od 3-6 rokov mávajú deti viac úzkostí, čo sa môže prejavovať aj tak, ako popisujete.
Podobné otázky
• Vplyv každodenných návštev na spánok dieťaťa
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, či môže ovplyvňovať nočný spánok mojej 9-mesačnej dcérky aj každodenná návšteva. Viem, išli jej aj zúbky, čiže aj z toho bola nervózna a často sa budila, ale aj v čase keď jej zúbky nešli spala nepokojne a často sa budila. Je kojená - večer zje kašu a v noci ju nakojím, keď sa zobudí. Zaspáva okolo 20,00 potom sa zvykne po pol hodine - hodine zobudiť , stačí keď si ju vezmem na ruky a o chvíľu zaspí a takto spí do cca 22,00 a potom je niekedy hore každú hodinu prípadne hodinu spí, hodinu vstáva každých 15-20 min a potom zasa spí hodinu, dve - to sú tie horšie noci, v lepšom prípade - čo je našťastie častejšie, nemáva tie 15-20 min intervaly vstávania. Ale spí nepokojne, akoby sa jej snívali nejaké zlé sny. Skúšala som jej dávať aj inú večeru, prípadne ju nakojiť a nedávať jej kašu, otáčala som postieľku iným smerom. Ešte mi napadlo, že možno nie je vhodné, aby ku nám každý deň podvečer - pred kúpaní chodili svokrovci aj so švagrinou, chodia pravidelne každý boží deň, niekedy dvaja inokedy traja a už vidím aj na malej, že je unavená častokrát, ale oni to pripisujú tomu, že málo spala cez deň. Cez deň spí doobeda cca od 9,30-11,00 a poobede od cca 13,30-15,00 niekedy len hodinku ráno a hodinku večer, ale keď bola bábatko nespala cez deň vôbec... Nechcem im zatiaľ nič hovoriť, aby sa neurazili a netvrdili, ze hovorím hlúposti, ale myslím si, že to nie je úplne normále, aby chodili každučký deň, však aj malá potrebuje deň bez návštev - len neviem, či to je len môj názor, alebo, či to naozaj môže mať na malú vplyv. Ďakujem pekne za rady
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
A čo vy? Aký vplyv to má na vás, keď o celodennej materskej smene prídu každý boží deň na návštevu svokrovci, prípadne švagriná? Navyše ak malá už zvykne byť tiež po celom dni unavená,, je zrejme mrzutejšia atď. Možno by ste nemuseli skúmať, ako to vplýva na dcérku, ale všimnúť si aj svoje pocity a potreby a postarať sa o ne, teda o seba rovnako dobre, ako sa staráte o svoje dieťa. Chápem, že je ťažké povedať svokrovcom, že ich síce máte rada, ale že je to pre vás príliš veľa návštev, že by ste potrebovali, keby chodili povedzme každý druhý alebo každý tretí deň alebo raz za týždeň... Alebo že by ste privítali, keby k vám chodili len vtedy, keď ich zavoláte... Áno, je to háklivá téma, no môže byť vhodné s ňou skúšať pracovať. Prípadne môžete ponúknuť svokrovcom, že by s vnučkou mohli chodiť na vychádzky, ak s ňou chcú tráviť viac času.
• budenie sa v noci s plačom
, Autor: Registrovaný používateľ
dobrý deň
rada by som poznala Váš názor..máme trojročnú dcérku, ktorá odmalička spáva s nami v manželskej posteli. Do 2,5r bola jedináčik, teraz má polročnú sestričku. V septembri nastúpila do škôlky. Plakala prvé 2 týždne, potom si dobre zvykla, je tam celý deň, vždy v piatok si ju nechávam doma. Sestru ľúbi, zle jej nerobí, pomáha mi..zapájam ju do všetkého, denne si vyhradím čas len pre staršiu dcérku a hráme sa..Starosti mi robí nočný spánok (ktorý sa nezhoršil ani nezlepšil príchodom sestričky ani nástupom do škôlky) prosto sa v noci niekedy 2x a niekedy aj 20x zobudí s riadnym plačom, niekedy kope nohami a akoby bije rukami..niečo nezrozumiteľne mrmle (občas aj v kľude rozpráva zo sna, ale nerozumiem jej vždy). Je veľmi citlivé dieťa, ale veľmi šikovné, od narodenia bola starostlivosť o ňu dosť náročná, proste jej hocičo nestačilo, museli sme stále niečo vymýšľať, ako ju zaujať..je dosť aktívna, energická, neposedná..Fyzické tresty neuznávame, ale občas nám ruka po zadku bohužiaľ ujde (1-2x do mesiaca??). Je pravda, že keď nestíham, alebo som unavená (takisto aj muž) tak na ňu kričíme a uvedomujem si, že ju dosť kritizujeme (zase si vyliala..rozbila, zašpinila,..ona teda má denne aj 10 nehôd..niekedy ju postraším, že ak neprestane trieskať do radiatora, príde nahnevaný sused, alebo príde sanitka ak si rozbije hlavu keď skáče po stole......)ale zato ju aj veľa chválime, venujeme sa jej..ako každé dieťa robí neplechu vtedy, keď na ňu nemáme čas práve a ona vtedy skúša zaázané veci..má aj čas sama pre seba, zavrie sa v izbičke a nerušíme ju..proste sú u nás aj krušné chvíle s krikom a veľmi pokojné, hravé, zábavné...no ale noci sú o tom istom stále..neviem či sú to teda zlé sny, nočné mory..každopádne za tie tri roky neprespala celú noc veľakrát..tak možno jednu za mesiac sa podarí..v TV pozerá len krtka, bambuľku, maťka a kubka a "s tebou mne baví svet" nič iné, lebo TV jej tiež spôsobuje "traumy" aj keď s ňou pozerám a vysvetlím jej čo videla, aj tak jej určité veci nerobili dobre..každopádne TV nepozerá stále, vypýta si len keď je unavená a cez deň nespí, tak si oddýchne pri TV trošku..nie je to denne..my doma nezapíname často TV, max. nejaké relácie o varení..aj u starkých som TV zatrhla a hneď ho vpínajú..čo mám ešte skúsiť?
ďakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
U niektorých detí je nervový systém dráždivejší a podľa vášho popisu, aká je dcéra aktívna počas dňa, čo všetko skúša, koľko "nehôd" sa jej pritrafí, by sa dalo usudzovať, že aj počas spánku jej jej aktivita nervovej sústavy vyššia. Keďže píšete, že to trvá celý jej život, zrejme sa nejedná o nejaké úzkostné prejavy, hoci tie môžu byť pridružené, lebo v tomto veku sa u detí objavujú obdobia so zvýšenou mierou úzkosti.
Zvyčajne výraznejšie zmeny prinesie dozrievanie nervovej sústavy, ktoré sa v tomto veku stále intenzívne deje.
• Hystericky plac v noci
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den
nas syn bude mat o mesiac 3 roky a v noci sa stale budi, ale budi sa s takym hysterickym placom ze sme z toho zufali, velmi krici, kope nohami, mika telom, ked sa ho snazime utisit tak spusti este vacsi plac,az krik,ked sa ho snazime polozit tak tak isto...proste nic nezabera a takto to ma aj vyse pol hodiny,proste len krici,kope, trha sa....potom sa utisi na pol minuty a zacina to zasa,kym sa celkovo utisi tak 45 minut...mozu to byt zle sny? Ale preco potom to trva tak dlho a nenecha nas ani objat...my uz nevieme co mame robit...Od septembra chodi do skolky ale to tam chodi uz vyse 7 mesiacov,dcerka mala ma 8,5 mesiaca.
Vecer zaspava v klude,vypije trochu mliecka,porozpravame sa a spinka.
Za odpoved vopred velmi pekne dakujem,Kamila
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Váš syn prekonal v poslednom roku aspoň dve významné zmeny a navyše je vo vývinovom období, kedy úzkosť u detí nie je až takou vzácnosťou.
Stavy, ktoré popisujete, sú poruchou, ktoré môže odznieť po nejakom čase bez vonkajšieho zásahu, no niekedy je potrebné vyhľadať odbornú pomoc - zvyčajne vtedy, keď ťažkosti neustupujú, vyskytujú sa každú noc, prípadne aj opakovane, dieťa trpí narušeným spánkom...
Pouvažujte nad konzultáciou s vašou detskou lekárkou, prípadne s detskou psychoterapeutkou či psychologičkou.
• zmena rezimu spania
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den.Mame 4-mesacnu dceru, ktora sa do 3 mesiacov v noci budila 1 - 2x, zaspala bez vacsich problemov o 20.00 a prvykrat vstala okolo 2.00. Po 3 mesiacoch z nicoho nic zmenila tento rezim a budi sa s krikom uz o 22.00 a potom kazdu polhodinu do polnoci. Po polnoci opat spinka bez problemov. Ukludni sa niekedy cajikom, niekedy staci cumel alebo nosenie na rukach. Nevieme co to sposobilo, nezmenilo sa totiz nic v jej ritualoch ani pocas dna ani pri zaspavani, hladna urcite nie je. Je mozne, ze su to zle sny? Dcera je dost "naladova", strieda cca 4 dni ked je stale usmiata a pokojna a potom dni ked je nepokojna, nervozna, cele dni preplace a najma ked je pocas dna unavena a nevie zaspat. Nevieme najst dovod tychto problemov a velmi nas to vycerpava. Dakujeme velmi pekne
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Zmeny v spánkovom režime u detí najmä do veku jedného roka nie sú až také zriedkavé. Príčiny sa niekedy dajú zistiť (pedchorobie, choroba, rast zubov, zmeny v jedálnom lístku, zmeny v rodine...) a niekedy nie. Ak dieťa nie je choré a dobre prospieva (chutí mu jesť, priberá na váhe, rastie, zaujíma sa o okolie primerane svojmu veku...), zvyčajne si netreba robiť starosti.ˇAno, rodičovstvo je niekedy dosť vyčerpávajúce a náročné. Patrí to akosi k tomu. A keďže je to dlhodobá záležitosť (rodičovstvo), je dobré vybudovať si postupne aj nejaké psychohygienické "zázemie", teda aktivity, ktoré vám pomôžu prežiť aj tieto náročné obdobia v zdraví, posilnia vás, pomôžu vám vypnúť atď.
• strch
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň môj syn má 5 rokov asi posledný mesiac sa začal báť mámedvoj podlažný dom ked som dole v kuchyni on nechce isť hore na televízor ešte ani na záchod , nechce isť ani spať do hoc sa mu tam svieti my sme vedla v izbe a mame otvorené dvere skúšala som sa ho opýtať čoho sa bojí hovorí že duchov a že má zle sny . Pritom sa nikdy o duchoch nerozpravame neviem s kade to má Ďakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Tieto prejavy môžu patriť k detským úzkostiam, ktoré sa v predškolskom veku u detí pomerne často vyskytujú. Je dôležité postupne u dieťaťa pestovať jeho vnútorné schopnosti vyrovnať sa so strachom a úzkosťou, nájsť nejaké spôsoby, ako podporiť samého seba. Spočiatku je fajn chodiť s dieťaťom tam, kam sa bojí ísť samé. Môžete si tiež spoločne vymyslieť nejaké svoje spriatelené bytosti, ktorých by sa tie "zlé" báli alebo ich vedeli nejako zneškodniť, odplašiť... Môžete si tieto vlastné strašidlá namaľovať a dať na miesta, kam sa dieťa bojí ísť a podobne.
Ak by sa strach prehlboval, rozširoval aj na iné oblasti a ochromoval by výraznejšie samostatné fungovanie dieťaťa, je dobré poradiť sa osobne s odborníkom.