Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, či môže ovplyvňovať nočný spánok mojej 9-mesačnej dcérky aj každodenná návšteva. Viem, išli jej aj zúbky, čiže aj z toho bola nervózna a často sa budila, ale aj v čase keď jej zúbky nešli spala nepokojne a často sa budila. Je kojená - večer zje kašu a v noci ju nakojím, keď sa zobudí. Zaspáva okolo 20,00 potom sa zvykne po pol hodine - hodine zobudiť , stačí keď si ju vezmem na ruky a o chvíľu zaspí a takto spí do cca 22,00 a potom je niekedy hore každú hodinu prípadne hodinu spí, hodinu vstáva každých 15-20 min a potom zasa spí hodinu, dve - to sú tie horšie noci, v lepšom prípade - čo je našťastie častejšie, nemáva tie 15-20 min intervaly vstávania. Ale spí nepokojne, akoby sa jej snívali nejaké zlé sny. Skúšala som jej dávať aj inú večeru, prípadne ju nakojiť a nedávať jej kašu, otáčala som postieľku iným smerom. Ešte mi napadlo, že možno nie je vhodné, aby ku nám každý deň podvečer - pred kúpaní chodili svokrovci aj so švagrinou, chodia pravidelne každý boží deň, niekedy dvaja inokedy traja a už vidím aj na malej, že je unavená častokrát, ale oni to pripisujú tomu, že málo spala cez deň. Cez deň spí doobeda cca od 9,30-11,00 a poobede od cca 13,30-15,00 niekedy len hodinku ráno a hodinku večer, ale keď bola bábatko nespala cez deň vôbec... Nechcem im zatiaľ nič hovoriť, aby sa neurazili a netvrdili, ze hovorím hlúposti, ale myslím si, že to nie je úplne normále, aby chodili každučký deň, však aj malá potrebuje deň bez návštev - len neviem, či to je len môj názor, alebo, či to naozaj môže mať na malú vplyv. Ďakujem pekne za rady

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
A čo vy? Aký vplyv to má na vás, keď o celodennej materskej smene prídu každý boží deň na návštevu svokrovci, prípadne švagriná? Navyše ak malá už zvykne byť tiež po celom dni unavená,, je zrejme mrzutejšia atď. Možno by ste nemuseli skúmať, ako to vplýva na dcérku, ale všimnúť si aj svoje pocity a potreby a postarať sa o ne, teda o seba rovnako dobre, ako sa staráte o svoje dieťa. Chápem, že je ťažké povedať svokrovcom, že ich síce máte rada, ale že je to pre vás príliš veľa návštev, že by ste potrebovali, keby chodili povedzme každý druhý alebo každý tretí deň alebo raz za týždeň... Alebo že by ste privítali, keby k vám chodili len vtedy, keď ich zavoláte... Áno, je to háklivá téma, no môže byť vhodné s ňou skúšať pracovať. Prípadne môžete ponúknuť svokrovcom, že by s vnučkou mohli chodiť na vychádzky, ak s ňou chcú tráviť viac času.