Dobrý deň. Volám sa Lucia Murárová, a potrebovala by som Vašu pomoc, pretože už som zúfalá. Som matkou 6. mesačnej dcéry. Narodila sa v 37. týždni. 2. týždne vkuse prespala kým sme boli v nemocnici. Prišli sme domov, a začalo sa to. Večer strašne plakala, ale potom asi 2 hodinách zaspala. U asi 2 mesiace, celý deň je na rukách - sama nevydrží, nevie sa sama hrať, ani chvíľku poležať alebo sa sama zahrať. Musím byť stále pri nej. Ak ju aj na chvíľku zložím, začne plakať a je nervózna. Večer sama nevie zaspať a v noci sa minimálne 10 krát budí. Nebola kojená.
Chcela by som sa spýtať, môže ísť o náročné dieťa? Alebo je proste len taká? Neviem si s ňou radi.
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď
S pozdravom
Lucia Murárová

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V každom prípade je to dieťa, ktoré si vyžaduje pozornosť a blízkosť, čo ale v tomto veku nie je výnimočné. Druhá vec je tá, že je to dieťa narodené o niečo skôr, čo môže byť zdrojom určitej miery nepokoja, zvýšenej dráždivosti (časté budenie) atď.
Dieťa v tomto veku by malo dostať to, čo potrebuje, teda aj dostatok blízkosti a pozornosti. To ale neznamená, že ho na chvíľku nemôžete položiť a iba sa mu prihovárať a udržiavať kontakt pomocou svojho hlasu a tým, že vás dieťa vidí. Postupne sa dieťa naučí, po maličkých krokoch, že to je v poriadku, ak mamu len počuje a vidí, že je aj tak tu, pri ňom.
Podobné otázky
• Zlé spánkové návyky
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, som matkou 20 mesačnej dcérky. Narodila sa v ukončenom 38.tt, počas tehotenstva cerclage,počas pôrodu komplikácie s ozvami srdca(prudké výkyvy),do roka kontroly u fyzioterapeta so zvýšeným svalovým tonusom, ktorý je už ok. Dcérka je od narodenia veľmi náročné dieťa, no nakoľko máme len jedno dieťa, ktoré bolo veľmi vytúžené, tak som ochotne vždy plnila jej túžby, priania....Nakoľko starých rodičov máme ďaleko, vydala som sa do mesta, kde veľa ľudí nepoznám, väčšinu MD sme trávili spolu samé dve večery aj s manželom. Dcérka na mne doslova lipne, keď sa na určitý čas vytratím z domu a ostáva s manželom, či babičkami, tak po mojom návrate sa odo mňa neodlepí....So zaspávaním som zle postupovala od narodenia, postupne ako rástla skúšala všetko možné, až sme sa dostali do takej fázy, že uspávať ju musím ja, lebo je inak zle, veľmi plače a dlho, ľahnem si s ňou do manželskej postele, po zaspaní ju preložím do postieľky, ale okolo polnoci sa prebudí, v poslednej dobe sa budí častejšie, resp. plače zo sna a bude šaškovať, kým si s ňou neľahnem znova do našej postele a tak si sladko spinká až do rána. Môžte mi, prosím, poradiť ako ju naučiť spať celú noc v postielke? a ako ju čo najbezpečnejšie naučiť zaspávať samú - lebo také niečo, že uložím, odídem, vrátim sa.....resp. spací tréning nefunguje, bude rev, krik aj 3 hodiny a to zas nie som ochotná podstúpiť, pretože nerada by som našej dcérke spôsobila nejaké psychické ťažkosti.ďakujem pekne za odpoveď
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak vychádzame z toho, že pre dieťa je aj telesná blízkosť matky dôležitou "výživou", niet sa čo čudovať, že dieťa síce pospí časť noci samé, no potom zatúži vnímať teplo a vôňu matky, lebo mu dáva pocit bezpečia a istoty, ktoré sú pre dieťa životne dôležité.
Takže ak si chcete ušetriť tréning, vezmite ju k sebe a spite až do rána bieleho. :)
• mala place
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
Ja by som sa chcela opytat.ked uspavame vecer malu, tak skoro stale place ,moze pôsobiť to nanu cez noc,ze zle spí
nasa mala cez den nespi len 4h aj to horko ťažko zaspí.
ma 5mesiacov a od malička nam malo spí.je veľmi naročné dieťa,keď sa jej niekto nevenuje tak plače a ,keď prídeme ku nej taz sa začne smiať.občas sa pri nej nedokážem ani najesť.
je to normalné ,že ona je taka neposedná stále musí niečo robiť ,ani v kľude nevie ležať 5minút rozhadzuje nohami a papa si ruku,lebo jej idú zuby.
ďakujem za odpoveď Andrea
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Väčšina detí sa takmer stále pohybuje, lebo to je ich "práca". Je to spôsob, ako si spevňujú svoje svaly a stimulujú mozog a dávajú podnety pre svoj ďalší vývin. Papanie rúk či iných predmetov je celkom prirodzený a dá sa povedať, že žiadúci prejav, lebo tým sa dieťa učí poznávať svet. Ústa a jazyk sú v tomto veku veľmi dôležitým poznávacím "orgánom".
Rovnako aj uspávanie je u mnohých detí v tomto veku trošku problematické. No váš prístup zaiste postupne napomôže tomu, aby sa zaspávanie trošku zlepšilo. Pomôžte si uspávankami, hmkaním melódií, ktoré sú kolísavé a jednotvárne... Prípadne môžete na nejaký čas vyskúšať uspávanie tatinkom - niekedy to zaberá veľmi rýchlo a po pár dňoch dieťa zaspí v pohode a rýchlo. A vy môžete oddychovať.
• kazde dieta sa vie naucit spat?
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
som matkou 6 mesacneho chlapceka, ktory je, ako sa niekde oznacuje "narocne dieta". Vyzaduje si neustale pozornost, sam sa nezahra, stale mu treba vymyslat nejake podnety, aby sa zabavil, inak zacne vyskat az jacat. To sa ale da s pomocou starych rodicov zvladnut, horsie je to v noci, kedy sa budi asi 4 krat na kojenie. Vecer niekedy zaspava na prsniku a niekedy zaspi aj sam. Spava v manzelskej posteli, manzel je na dlhsiu dobu pracovne v zahranici.
Moja otazka je, ci sa da nocne kojenie odstranit tak ako je to popisovane v knihe "kazde dieta sa vie naucit spat". Teda nechat dieta v jeho postielke aj ked place a len v stanovenych casovych intervaloch ho chodit utisovat a sledovat ci je v poriadku. Nemoze takato nahla zmena sposobit dietatu dokonca nejaku psychicku ujmu?
Dakujem, Jana
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Pri tejto metóde je rozhodne veľmi dôležité sledovať, ako dieťa na zmenu reaguje. Ak vnímate, že plač je naozaj srdcervúci aj po niekoľkých dňoch nácviku a aj vtedy, ak intervaly utišovania sú krátke (minútka), nie som si istá, či je to celkom reálne.
Samozrejme to môžete vyskúšať, no naozaj dávajte pozor na to, aby dieťa neplakalo dlho samé v postieľke. To traumatizujúce byť môže.
Menej pokazíte tým, ak mu v tomto malom veku vyjdete v ústrety a budete uspokojovať jeho potreby tak, ako to dieťa potrebuje.