Dobry den pani psychologička, potrebujem sa poradiť ohľadom mojej dcéry. Má len desať mesiacov a onanuje. Je to podľa vás v takomto malom veku normálne. Dosť ma to vykoľajilo a neviem, čo si o tom mám myslieť. Robí to tak, že sa dá na štyri, rozčapené nôžky prikrčí k telu a hýbe panvou a ritkou hore dolu. Najskôr sa tak šúchala len kd sme ju vzali napriklad na plecia, na koníka alebo ked som si ju položila lahnúť si na moje brucho. No teraz už nepotrebuje ani plece, ani nohu, ani brucho. Dokáže sa tak naštelovať, že si to robí v postieľke alebo aj na zemi. Čo s tým? Môžem dôfať, že ju to prejde samo? A kedy asi? Mám ju nechať tak? Prosím Vás poradte mi, ja si s tym sama nejak poradit neviem, teda neviem, co by bolo najsprávnejšie. Ďakujem za radu.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Údajne už deti počas vnútromaternicového vývinu môžu prežívať orgazmus. A potom na tomto svete sa deti spoznávajú, cumľú si ruky, nohy a objavujú svoje telo a jeho reakcie na rôzne podnety. Jedným z objavov môže byť aj slasť, ktorú cítia pri dotykoch alebo trení svojich pohlavných orgánov. Zvyčajne je to normálne, no niekedy nás nadmerné zameranie dieťaťa na prežívanie slasti týmto spôsobom môže priviesť k tomu, že dieťa má nedostatok iných podnetov, prípadne je príliš preťažené alebo je v napätí či nepohode atď.
Rozhodne nie je vhodné, aby ste dieťaťu dávali najavo, že robí niečo zlé, že je nechcené, ak sa takto prejavuje a podobne. Vhodnejšie je odpútať pozornosť, zobrať ho na ruky a zaujať ho inou aktivitou, ktorú má rado, ktorá ho teší a podobne.