Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Plac

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den.
    Chcela by som vas poprosit o radu pri vychove nasho syna. Teraz ma 14 mesiacov. Uz od narodenia nam preplakal takmer vascinu casu co bol hore. A spi naozaj velmi malo. Prve mesiace sme stravili chodenim po doktoroch, ale jedina odpoved co sme dostali je ze z toho musi vyrast. Tak sme cakali. Ale v podstate sa nic nezmenilo az doteraz. V noci sa budi kazdu hodinu, niekedy aj castejsie, hladny nie je. nic nevydzi robit dlhsie ako par sekund, je nemozne s nim ist von s kocikom, nakupit, atd. Velmi vela place a dost intenzivne. Chory este nebol. Jedina vec je ze ma malo zeleza, ale to liecime. Boli sme pred mesiacom u neurologicky a ta mi dala radu aby som ho nechala vyplakat a nebrala na ruky. Ale on nie je kludny ani na rukach. Inac je jeho vyvoj uplne v poriadku.
    Dakujem Vam za radu.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Obávam sa, že vám nepoviem nič nové. Ak je dieťa po zdravotnej stránke aj po neurologickej v poriadku, neostáva vám asi nič iné, len vyčkať, kým z toho takzvane vyrastie. Existuje určité percento detí, ktoré prvý rok alebo niekedy aj dlhšie preplačú, menej spia, akoby sa nevedeli upokojiť. Sú to deti pravdepodobne dráždivejšie, no táto dráždivosť sa ďalším vývinom upraví a "znormalizuje".
    Toto obdobie je ale zvyčajne extrémne náročné pre rodičov, najmä pre matku, ak sa o dieťa celodenne stará. Ak je to možné, treba preto myslieť na určitú psychohygienu, nechať aspoň v niektoré dni starostlivosť na otca dieťaťa, prípadne požiadať o pomoc starých rodičov či blízkych priateľov.

Podobné otázky

  • ADHD

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,som zufala a preto sa obraciam na vas..
    Mojmu synovi pred rokom diagnostikovali ADHD.Ma takmer osem rokov-je prvacik...velmi sa trapime-trpi poruchamy ucenia a spravania..hyperaktivita-vsetko do kopy:-((((
    Navstevujeme specialnu pedagogicku-psychiatricku...snazime sa mu pomoct ako sa len da..no je to tazke.Najviac ma trapi pristup skoly-tym,ze sme na dedine-s takymto pripadom sa este nestretli..a je to aj vidiet...
    Syn je integrovany..kazdu jednu chybu ktoru spravy-riesim hned s ucitelkou-nevyhybam sa..No neviem,ako im mam vysvetlit,ze urcite veci on neprestane robit mozno nikdy!
    Upozornila som ich,ze sa da lahko na nieco nahovorit..aby trocha dali pozor-zbytocne..a este mi minimalne raz do tyzdna oznamia,ze kto mu co povedal a on to spravil-aby som mu dohovorila.........Ja uz naozaj neviem ako..neviem ako to pojde dalej..dnes mi doniesol poznamku-pohryzol spoluziaka.V skolke to robil casto-na urcity cas to prestal robit a vratilo sa mu to-co robit..teraz je celkovo viac agresivny..nekontrolovane v afekte sa rozkrici-rozplace a vtedy rozprava nezmysli..a uz to robi aj v skole..pocula som o nejakej diete..poradite mi prosim?Uz sme z toho vsetkeho zufali...Lucia.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    ADHD je dlhodobá záležitosť a všetky ťažkosti by ste mali mať možnosť konzultovať s poradňou, prípadne poradňa by mala komunikovať o vašom dieťati so školou, ak je to potrebné, intenzívnejšie, než len zaslaním správy a odporúčaniami. Oslovte preto poradňu, ešte pred skončením prázdnin sa tam ohláste, objednajte sa, trvajte na intenzívnejšej starostlivosti o vás, o dieťa, o školské záležitosti.

  • 2-rocne dieta

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,

    chcem sa opytat ohl. mojej 2-rocnej dcery.
    Uz 10 dni chodi do MS, v triede je medzi 2,5-4-rocnymi detmi. Ucitelka zhodnotila, ze ma oneskoreny vyvin. Chcem sa opytat na Vas nazor.
    Dcerka je velmi vnimava. chodi od 12 m., hruba motorika perfektna, preliezky, hojdacky, smykalky, odrazadlo.. bez problemov. Ukazuje prstom, zdiela pozornost, krmi babiky, stavia kocky, puzzle velmi nemusi, prezera knizky, carbe farbickou (uchop je este slabsi), vklada predmety, upratuje.... vsetko komentuje svojou recou, aktivne ovlada asi 10 slov (mama, tata, haha - havo, kaka - katka, ajoj, nam...). Napodobnuje cinnosti perfektne, slova menej. Aktivne a s uspechom oducame od plienok. Dcera sa v skolke bez problemov aklimatizovala, spapa tam viac ako doma, spi 2,5 hod., medzi deti sa tesi. Ucitelkam vadi, ze sa nevie skoordinovat na dvore, tj. hrat sa na jednom mieste, ale beha z preliezky na preliezky, tiez im vadilo, ze za mnou neplace (v cudz. prostredi, ak ma vela podnetov = hracky, deti - nema problem).
    Zda sa Vam jej vyvoj na 24 mesiacov skutocne oneskoreny? Mame uz teraz vyhladat logopeda, ak rec napreduje pomalsie? Dakujem!

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Nuž neviem, ale čakať od dvojročného dieťaťa, že sa bude hrať na jednom mieste, to je trochu naivné... To, čo deti v tomto aj vyššom veku potrebujú najviac, je pohyb, pohyb a pohyb. Preto aj chodia von na dvor, aby sa vybehali, vyskákali, vypreliezali...
    Ale k vašej otázke: myslím, že podľa vášho popisu sa vaše dieťa vyvíja normálne. Ak chcete mať úplnu istotu, poraďte sa o tom s vašou detskou lekárkou/lekárom, ktorá vaše dieťa pozná od narodenia, pozná iné deti, vie povedať, či to je v norme - aj rečový vývin. O reči sa môžete porozprávať s logopédom/logopedičkou, ale tiež skôr len pre istotu.

  • zrelosť

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň, mám 3 a pol ročnú dcéru, ktorá je v škôlke úplne iná ako doma. Doma je to šikovné dieťa, ktoré krásne rozpráva, od dvoch rokov vie povedať r. Má možno bohatšiu slovnú zásobu ako ja. Sama sa učí poznávať písmenká, najnovšie ma núti, aby som ju učila ich aj písať. Ak máme návštevu, nie je hanblivá ale normálne komunikuje a aj sa predvádza. Chce byť jednoducho chválená. Ale akonáhle je v škôlke, len pozoruje deti, veľmi sa do hry nezapája, rozpráva ako ostatné deti..šušle a hovorí "v" namiesto "r". Deti sa s ňou veľmi nechcú hrať. Predpokladám, že kvôli tomu rozpráva ako oni. Učiteľky si o nej myslia, že je to zakríknuté a tichučké dievčatko. Dokonca ju občas aj vynechajú z nejakých aktivít, ako je napríklad maľovanie farbami alebo lepenie nejakých obrázkov. Doma to robíme bežne. Ja chápem, že nevedia, čo v nej je, keď sa sama neprejaví, ale bojím sa, aby sa viac neuzatvorila do seba, alebo aby sa nejako nezanedbala.Alebo mám na to upozorniť učiteľky, alebo to nechať na nich? Nechcem tu pôsobiť ako matka, ktorá si myslí, že má nadané dieťa..aj keď si myslím, že je šikovná a pri správnom prístupe, by mohla vedieť viac. Dá sa zistiť inteligencia u tak malého dieťaťa? Môžem s ňou ísť k detskej psychologičke? Alebo je to ešte skoro...

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Určitá skupina detí, zvyčajne intelektovo dobre vybavených, najprv pozoruje nových ľudí/deti a až keď zistí, ako to medzi nimi funguje, zapojí sa, pridá sa, zaradí sa medzi nich. To môže byť prípad vašej dcéry. No môže to byť aj o jej plachosti, ktorú prežíva vo vzťahoch k ľuďom, ktorých až tak dobre nepozná, ktorí jej nie sú až takí blízki. Verím ale tomu, že postupne sa začlení do kolektívu, oťuká sa a nájde si svojich ľudí.

    Inteligencia sa dá zistiť, otázka je, načo by vám bol nejaký číselný údaj. O jej šikovnosti a zvedavosti a učenlivosti niet pochýb. A možno vzťahy sú oblasť, v ktorej potrebuje ešte trošku času, aby sa pustila do nich smelšie.

  • Zmenit skolku?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Pekny vecer,
    dcerka bude mat v oktobri 6 rokov, od septembra nastupi do skolky ako predskolacka. Momentalne navstevuje sukromnu matersku skolu (kedze do statnej sa minuly rok nedostala,som na MD s druhym dietatom). Sucasna skolka je zial, dost nakladna,tak zvazujeme dcerku od septembra umiestnit do statnej MS (riaditelka tejto skolky by ju prijala).
    Chcem sa spytat,aky moze mat vplyv na dcerku takato zmena prostredia? Uvedomujem si,ze o rok bude nutna dalsia zmena, uz nastup do skoly = zasa nove prostredie, novy kolektiv... Dcerka od zaciatku chodi do skolky rada, zapaja sa do aktivit, je sikovna, len troska nesmela a citliva. Ako jej to najcitlivejsie vysvetlit, resp. v akom predstihu ju na tuto zmenu pripravit?
    Dakujem pekne

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Mohli by ste sa s ňou o tom porozprávať, vysvetliť jej, prečo uvažujete o takej možnosti, aké máte dôvody. Ak sa rozhodnete (vy rodičia), že ju preložíte, môžete jej potom vystrojiť doma alebo v škôlke rozlúčkovú párty, urobiť taký rituál zmeny, kedy bude mať možnosť oslavovať, že strávila pekné časy so svojimi spoluškôlkármi. Potom počas prázdnin, jej môžete tiež zorganizovať nejaké návštevy alebo stretnutia s kamarátkami a kamarátmi, za ktorými by jej bolo smutno.
    Ak by na takúto správu reagovala príliš výrazne - chodila by smutná, menej by jedla, bola by plačlivejšia a pretrvávalo by to, treba rozhodnutie zvážiť.

  • ako zabaviť 4 mesačné dieťa?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň, mám synčeka kt. bude mať o týždeň 4 mesiace(jeho gestačný vek je však o 3 týždne nižší pre predčasný pôrod a ťažkú hypotrofiu). Na poradni rizikových detí pred mesiacom bol záver že psychomotorický vývoj je v poriadku.
    Malý je od 3 mesiaca odmieta ležať. pokúša sa sedieť(v čom ho veľmi nechceme podporovať,aby si neničil chrbticu)ale strašne vyvádza ak nesedí,alebo nie je v vzpriamenej polohe-na rukách(čo sa však tiež nedá stále).na brušku sa mu tiež nepáči. chvíľku ho zabaví hrazdička s hračkami a kresielko v kt. sa tiež hrá na hrazdičke. myslím,že sa nudí.
    aký typ hračky by bol pre ňho vhodný? neradi by sme ho zahŕňali množstvom vecí, kt. by ho nebavili.taktiež si neustále vyžaduje prítomnosť buď mňa, babky alebo tatina, a "rozpráva", vydrží aj pol hodinu. to samozrejme robíme radi,ale predsa je potrebná aj starostlivosť o domácnosť a pod. ako zabaviť tak malé dieťa aby vydržal aspom hodinku sa sám hrať?nikdy som sa s tým ešte nestretla, stále si potrebuje obzerať nové veci, chodiť z izby do izby,rozprávať a pod.tiež ma znepokojuje že funguje iba v dvoch polohách-plač a hnev, smeje sa len výnimočne...obávame sa hyperaktivity(aj pre jeho predpôrodnú hypotrofiu). cez deň nespí skoro vôbec,max. 15minút, sme už dosť vyčerpaní...ďakujem.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Pre mnohé deti je najlepšou "hračkou" nejaký človek, najlepšie mama alebo niekto blízky. Iné hračky sú viac menej len vecou toho, ako dieťa na ne zareaguje, či to bude niečo, čo ho zaujme alebo nie. Hračky potom viac prichádzajú do úvahy o niečo neskôr, keď dieťa hračku už udrží, trafí do pusy, potom trénuje púšťanie hračky z ruky atď. A neskôr sú to zase hračky - tvary, ktoré dieťa vkladá do rovnakých otvorov, kolieska, ktoré navlieka, tĺčiky, ktorými zatĺka paličky atď atď.
    Očakávať, že sa dieťa v tomto veku zahrá samo hodinu... na to asi môžete zabudnúť. Dieťa v tomto veku sa zahrá len chvíľku, ak ho niekto alebo niečo zaujme. Zvyčajne ale pri nejakom človeku vydrží oveľa dlhšie ako s hračkou.