Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Nepochopitelne spravanie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,
    mame takyto problem. Syncek 3,5roka chodi do skolky uz 7 mesiacov. So zaclenenim neboli problemi. Problemy zacali asi pred mesiacom, ked nastupil k nim do skolky jeden chlapcek. Syncek ho zacal napodobnovat, zacal hovorit a spravat sa ako on. Rozprava nejasnou suslavou recou (povedal mi ze je to smiesne), ked ho opravim povie to pekne, vykrikuje nezmysly, opakuje po chlapcovi babetkovske maniere. Robi to v skôlke aj doma. Asi tyzden to bolo naozaj extremne, teraz je to uz trochu lepsie, ale uz to trva dlho a ucitelky hovoria ze sa brzdi vo vyvoji. Uz som o tom pisala davnejsie do poradne. A az dnes mi riaditelka "konecne" prezradila, ze ten chlapec je autista... My sme to nevedeli, trapili sa a nerozumeli sme tomu. A az dnes som pochopila.. Odporuca mi to prebrat so psychlogickou, ze si mysleli ze to synceka prejde, ale ze to trva uz dlho. Co mame robit? Sme z toho zufali. Vymenit skôlku, aby sa nestretavali? A preco syncek opakuje po autistovi? Dakujeme za skoru odpoved

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Opakovanie a napodobňovanie je samozrejmou súčasťou detského vývinu. Je to jeden z najdôležitejších spôsobov učenia sa. A to je aj príčina toho, prečo napodobňuje váš syn toho chlapčeka. Ak ten chlapec dostáva aj trochu inú starostlivosť ako iné deti (napr. s ním učiteľky jednajú miernejšie, citlivejšie, nedržia ho tak nakrátko ako iné deti, nevyžadujú tak prísne dodržiavanie určitých pravidiel...), môže to byť tiež jeden z dôvodov, prečo práve tohoto chlapca si vybral ako dobrý vzor na napodobňovanie - podvedome očakával, že dostane podobný prístup.
    Samozrejme, že váš chlapec dostáva na tieto prejavy celkom inú odozvu a tak zaiste po čase zistí, že to nie je asi cesta pre neho a prestane si chlapca všímať ako vhodný objekt napodobňovania.
    Vašou úlohou je hlavne to, aby ste prílišnou pozornosťou a zväčšovaním významu týchto prejavov v synovom správaní ešte viac nefixovali to, čo je nežiadúce. Pri rečových prejavoch môže byť fajn prehodiť to na humor, robiť si z toho zábavu, hovoriť tak, ako on a keď zistí, že vám nerozumie, postupne upustí od tohto spôsobu reči. Pri útokoch telesných, kedy bije niekoho , búcha a kope, je dôležité mu dať jednoznačne a stručne najavo, že to nesmie robiť, treba rázne povedať To nesmieš! alebo Prestaň! alebo niečo podobné a treba ho odtiahnuť, chytiť mu ruky, kým mu hovoríme prestaň, prípadne ho na chvíľu posadiť na stoličku a povedať mu, že tu bude sedieť, kým nezazvoní budík (a nastavíte minútky na jednu alebo dve minúty)...
    Ak by správanie predsalen pretrvávalo a zvýrazňovalo sa, vyhľadajte radšej osobne psychologičku alebo dieťa preraďte do inej škôlky (hoci aj tam môže byť dieťa, ktoré bude mať prejavy menej vhodné...)
    A ešte na záver: to, že mu učiteľka vymedzila, kedy môže byť ako Samko, je dobrý postup, lebo vaše dieťa dostáva aspoň nejakú hranicu, ktorú musí rešpektovať. Možno aj doma by ste mu mohli stanoviť čas, kedy môže byť ako on, kedy sa môžete "hrať na Samka".