Dobrý deň, mám 2,5 ročnú dcérku. Nemá ešte súrodencov a vidno, že jej to chýba. Ťahá sa za deťmi, chce byť pri deťoch, ale nechce sa podeliť s hračkami. Dokonca volá si deti k sebe na dvor hrať sa, ale v momente, keď si vezmú jej hračku do ruky, tak začína boj: " neber mi to, daj mi to! atď. Rozprávam sa s ňou o tom doma, že sa má s hračkami podeliť, ale zatiaľ to nefunguje.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Odpoveď: Dobrý deň, podeliť sa s inými je veľmi spoločensky žiaduce správanie, avšak je aj veľmi náročné na schopnosti a zručnosti dieťaťa. Kedy k tejto schopnosti dieťa vyzreje je aj individuálne. Niektoré to nevedia ešte ani na základnej škole.
Možno sa skúste s dcérou dohodnúť, ešte pred návštevou ihriska, že ktoré hračky budú na požičiavanie a ktoré budú iba pre ňu. Rešpektujte ju a aj jej pocity nevôle. A pokojne to komunikujte aj na ihrisku a aj voči iným deťom (Napr. „Anička sa dnes rozhodla hrať s týmto iba ona, ty si môžeš požičať túto hračku“).
Ak by bol na začiatok problém aj s dopredu stanovenými hračkami (čo sa môže stať), skúste nachvíľu upustiť od požiadavky požičiavať iným deťom hračky a komunikovať to aj na ihrisku (Napr. „Anička sa dnes rozhodla hrať s touto hračkou iba ona sama, dnes pre teba nemáme žiadnu hračku na požičanie.“). Po nejakom čase sa skúste vrátiť k učeniu tejto zručnosti. To, že sa dnes nevie rozdeliť, neznamená, že to takto zostane navždy a nenaučí sa to neskôr.
Marta Lazíková Merešová