Dobry den, rada by som sa spytala ohladom vychovy dietata vo viacjazycnej domacnosti. Mame 2 mesacnu dcerku - ja s nou hovorim po slovensky, priatel je francuz takze po francuzsky, ale my dvaja sa zatial medzi sebou rozpravame hlavne po anglicky, lebo ja este plynule po fr neviem a priatel neovlada slovencinu. Jazyky ale miesame kedze sa ucim po francuzsky - moze to byt pre dieta problem? Akym jazykom by sme mali spolu hovorit? Nebude dieta uz z toho dopletene, ked budeme medzi sebou s partnerom rozpravat aj po anglicky aj po francuzsky? Dakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
pre väčšinu detí nie je viacjazyčné prostredie problém, môžu z neho veľa získať, keďže sa učia viacerým jazykom práve v období, keď je mozog pripravený na vývin reči. Ako zásada sa uvádza najmä smer komunikácie rodiča voči dieťaťu. Tzn., že Vy by ste mali stále na dieťa reagovať v slovenčine a partner stále vo francúzštine. Možno stačí, aby ste sa riadili pre začiatok týmto.
Vývin reči u detí, ktoré vyrastajú vo viacjazyčnom prostredí má svoje špecifiká (neskorší nástup reči, miešanie jazykov...). Ak by ste si neboli niečím istá, môžete kontaktovať odborníka na detskú reč.
Mgr. Marta Lazíková Merešová