Dobrý deň. Potrebovala by som poradiť ohľadom správania u 4 ročnej dcéry. Je to v podstate dobre dieťa poslúcha ale keď sa jej niečo nepáči alebo není podľa jej len kričí mrnci a jeduje sa naozaj za všetko. Nevie chvíľu vydržať keď sa jej povie že nech počká zase hneď nervy. Neviem ako ďalej s ňou aby sa nejedovala za úplne maličkosti. Dakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Odpoveď: Dobrý deň, vyjadrovanie emócií hnevu u detí býva pre rodičov náročné a často aj otravné. Na druhej strane, je úplne prirodzené a vlastne aj žiaduce, že dieťa dá najavo svoju nevôľu. Ide skôr o to, že deti postupnými krokmi učíme hnev vyjadrovať prijateľnejšie a konštruktívnejšie. Skúsim Vám ponúknuť trojkrokový postup ako reagovať.
Po prvé, sa zamerajte na pocit, potrebu dieťaťa. Čo vlastne chce, o čo mu ide. („Nepáči sa ti....“ „Chcela by si...“ „Hnevá ťa...“)
Po druhé, zadajte jasnú hranicu/ pravidlo/ dôvod... („Je čas odísť...“)
Po tretie, dajte vhodnú alternatívu/ možnosť („Prídeme sem zajtra...“)
Písali ste aj o schopnosti vydržať a počkať. V skutočnosti ide o veľmi náročnú zručnosť. Možno by mohlo pomôcť skonkretizovanie času čakania, aby to bolo pre dieťa uchopiteľnejšie. Napr. „Počkaj toľko, koľko ti potrvá zaspievanie pesničky“. Alebo si môžete urobiť tabuľku s bodkami („budem sa s tebou hrať, keď budú na tabuľke 3 bodky.“) Postupne budete kresliť 1.-2.-3. bodku.
Marta Lazíková Merešová