Dobrý deň,
ospravedlnujem sa ak moja otazka bude mimo temy vasej poradne,ale potrebovala by som radu.
Moja 20 mesacna dcera sa zacala asi pred pol rokom uspokojovat. Pritlaca sa o vsetko mozne,od detskej stolicky po podlahu. Mala obdobie,ked prestala,ale pred par tyzdnami zacala este vo vyssej miere. Ak ju chcem zabavit tak nereaguje,casto zacne plakat. Neviem co s tym robit,clovek sa jej to snazi vysvetlit,ale tazko asi este teraz pochopi co po nej chceme. V septembri ma nastupit do skolky a neviem ako sa tam k tomu postavia. Viem,ze je vela deti,ktore maju podobnu “zalubu”,viem,ze je to prirodzene,ale ked to robi kazdu chvilu tak mi to prerasta cez hlavu. A preto vas prosim o radu ako sa k tomu postavit,ci s tym nieco robit alebo to proste nechat plynut. Dakujem za vas cas a odpoved.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Objavovanie svojho tela ako píšete je prirodzené, výchovou sa môžeme snažiť usmerniť prejavy do spoločensky prijateľnej formy. Bolo by možné vo Vašej situácii naučiť dcéru na konkrétne miesto, kde sa môže venovať svojmu telu? Napr. vlastná izba/ posteľ...? A vždy ju pri tejto aktivite presmerovať na toto miesto? Vo chvíľach, keď sa nevenuje svojmu telu, jej môžete skúsiť ponúknuť viac pohybu a pre ňu zaujímavých činností.
V mnohých prípadoch je príčinou takého detského uspokojovania zvýšená úzkostná reakcia opatrujúcich osôb, napätá atmosféra, nezrozumiteľné ticho, alebo naopak otvorené konflikty..., ktorá nemusí priamo súvisieť s dieťaťom, ale dieťa je jej súčasťou. Nepohodu, stres dieťa „spracúva“ cez uspokojovanie, v ktorom prichádza k úľave. V takom prípade pomôže riešiť vzťahy dospelých, členov v domácnosti, komunikáciu, alebo frustráciu opatrujúcej osoby... efekt sa dostaví v podobe upokojenia a uplatnenia sa v detskej hre a v najbližšom emočne naladenom vzťahu s dieťaťom.
K Vašej otázke mi ešte napadá, či ste vylúčili prípadnú infekciu, ktorá by mohla spôsobovať nadmerné svrbenie v oblasti genitálií.
Marta Lazíková Merešová, Alena Hrčková