Dobrý deň, môj synček má 11 mesiacov a mám pocit že je tak trochu nervačik. Hneď rano ked vstane zacne nas biť po tvári rucickou. Ked mu povieme ze nesmie alebo nono tak este silnejsie udrie. Taha vlasy uplne akoby s nervami a tiez hryzie. Ak mu nieco nedam alebo vezmem ze sa s tym nesmie hrat cely sa napne a krici potom pride a znovu ma udrie po tvari. Netusim aky to ma pôvod. Vacsinou som s nin sama doma, byvame v lese takze v podstate ani ludi nestretava nanajvýš starych rodicov a sem tam niekoho ked pride na navstevu. Ja ho nebijem ani nekricim. Teraz sme prvykrat isli z domu k mojim rodicom na tyzden, a bije tu kazdeho. Setru moju uhryzol do tvare, tak ze jej ostali odtlačky zubkov na líci. Neviem co s tym. Ak nie je ako on chce cely je zly. Nemyslim si ze pre ani nie rocne dieta je toto spravanie normalne. Dokonca ked ideme papat a dam ho do stolicky zacne kricat protestovat. Najprv som si myslela ze len nechce papat, ale kym som mu odputavala pozornost na nieco ine tak spapal par lyziciek. Ked som ho vybrala zo stolicky a polozila na zem spapa vsetko ale stale sa musi niecim inym zaoberat. Poviem mu ham a on ako je s cim sa hra ani hlavku na mna neotoci ale pusinku otvori a caka kym mu dam lyzicku do pusinky. Len nesmie byt v stolicke ani na rukach ani ho nijak obmedzovat v pohybe lebo to mi ani pusinku neotvori a len kruti hlavickou a vravi neee. Dakujem ze kazdu radu, Zuzana

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň Zuzana,
prejavy zlosti, hnevu, sily a vyjadrovanie nevôle/ nespokojnosti sú prirodzené aj pre malé deti ako je Váš syn. Intenzita a miera závisia od rôznych vecí (napr. vrodeného temperamentu). Vo veku Vášho syna môže byť za hryzením a búchaním zvedavosť, že dieťa skúša čo daná akcia vyvolá. Pravdepodobne ide o prechodné obdobie experimentovania s vlastnou silou.
Pocity dieťaťa sú normálne a kým sa ich naučí rozpoznávať a regulovať má pred sebou ešte dlhú cestu. Zatiaľ potrebuje pomoc najbližších dospelých.
Pocity sú v poriadku. Správanie, akým sa pocity vyjadrujú sa snažíme výchovou ovplyvňovať. Čiže pocity hnevu u Vášho syna sú v poriadku. Postupne mu môžete ukazovať ako ich vyjadrovať prijateľnejšie. Hrýzť, kopať a búchať môže napríklad do vankúša, ktorý si k tomu určíte. Kým sa však naučí svoje správanie presmerovať, potrvá to. Skúste byť trpezlivá. Môžete skúsiť odpozorovať, čo dané pocity vyvoláva. Niekedy je to jednoduché(keď mu niečo zoberiete), niekedy nie (napr. čo mu vadí ráno? Zle sa vyspal? Je hladný? Chce si ešte poležať sám? Alebo....?). Nie je cieľom výchovy vyhýbať sa nepríjemným podnetom, ale je dobré sa učiť porozumieť pocitom dieťaťa a toto porozumenie mu vyjadrovať.
Čo sa týka stravovania, deti naozaj nemusia obsedieť a to čo popisujete je úplne bežné. Skúste si nájsť vlastný postup pri stravovaní, ktorý vyhovuje Vášmu synovi a aj Vám. Postupne ako bude Váš syn rásť ho budete meniť.
Marta Lazíková Merešová