Dobrý deň, môj 3 ročný syn má problém s kakaním a to, že sa vôbec nepýta, pokaká sa do slipkov a často ani nepovie, že je pokakaný. Plienky už nemá, cikať sa pekne vypýta. Už sme skúšali skoro všetko, pekné dohováranie, hnev, studenú vodu pri umývaní po kakaní, odmenu..proste čím viac mu dohovárame tým menej nás počúva.. teóriu pekne ovláda, vie, že sa kaká do záchoda alebo nočníka ale prax je už niekde inde. Jediné čo sme neskúsili je bitka, nakoľko sa bojíme aby nemal potom nejaký blok. Viete mi prosím poradiť čo skúsiť alebo či navštíviť detského psychológa alebo psychiatra?začína to byť už veľký problém nakoľko chodí už do škôlky.Ďakujem veľmi pekne

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Z Vašej otázky som porozumela, že na kakanie sa Váš syn ešte vôbec nenaučil pýtať, aj keď sa už naučil pýtať na cikanie. Postupnosť učenia sa na záchod môže byť individuálna. Niekto sa naučí najskôr kakať a potom cikať, niekto naopak a niekto naraz. Prístup k synovi by som volila láskavý a akceptujúci, s tým, že každý má svoje individuálne tempo učenia sa a teraz nadišiel čas na naučenie sa novej zručnosti.
Z nácviku je možné zvoliť pravidelné vyprázdňovanie. Tzn. nečakať na vypýtanie sa, ale aktívne dopredu posadiť syna na záchod. Možno máte odpozorované, kedy sa Váš syn zvyčajne pokaká. Zároveň môžete skúsiť odpozorovať, či mu niečo na sedení na záchode/ nočníku neprekáža (nestabilita a pod) a tieto veci odstrániť.
Keď píšete, že čím viac mu dohovárate, tým menej počúva, tak mi napadá, či Vám nedáva signál, že je to na neho už veľa. Doprajte si čas so synom aj bez témy kakania.
V prípade, že sa Vaša situácia nezlepší je možné konzultovať lekára, aby sa vylúčil prípadný zdravotný problém. Ak by ste mali za sebou obdobie, kedy sa syn pýtal na záchod a opätovne sa prestal pýtať, môže byť vhodné vyskúšať terapiu hrou alebo filiálnu terapiu.
Marta Lazíková Merešová