Dobrý deň, obraciam sa na vás pretože už som zúfalá. Som dospela a mám malé dieťa. Všetko by bolo perfektne keby mi moja mama všetko neorganizovala. Do všetkého sa stará, všetko čo robím je zle. Začala vychovávať moju dcéru, kupovat jej veci, mne hovoriť ako co robiť a neustále ma kontrolovať cez soravy s otázkami či je mala zdravá, či jedla, kedy jedla, kedy vstala, či zjedla vsetko, si si odgrgla a pod. Je to choré. Ako keby som sa nevedela postarať o vlastne dieta. Začala sa mi montovať aj do vzťahu s partnerom a zhadzovať ho, čím mi ho častokrát samej znechutila. Najhoršie na tom je, že sa cítim ako vo väzení a nemozem jej na to nič povedať pretože nám veľmi pomáhala aj finančne, keď som otehotnela. Cítim ze jej nemozem nič povedať lebo by mi to vyhodila na oci. Porozprávať sa s ňou nedá pretože sa hneď urazí a začne sa vyhrážať ze so mnou skončila a pod. Toto mi robí uz od detstva. Všetko organizuje. Lenže ja som z toho uz psychicky na dne. Nemozem si ani domov zavolať návštevu pretože mi vkuse vypisuje a vyvolava a keď jej poviem ze mame návštevu tak začne robiť cirkus ze to nemyslím vážne ze som najhoršia matka a nezodpovedná a ze jej sa to nepáči, nech vypadnú, ze mám malé dieta a nemajú mi co chodiť domov známi. Príde mi to uz prehnane choré a som z toho úplne zdeptana. Netuším co by som mala robit. Ďakujem za radu.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, je to naozaj prehnané a bolo by dobré stanoviť mame hranice – postupne či na jeden raz. Taký rodový zákon je, že rodičia sa starajú o deti, aby tie mohli mať svoje deti..a rod pokračoval. Z tohto hľadiska jej dlžíte len dobrú starostlivosť o jej vnučku – nenechajte sa jej vyhrážkami manipulovať. Mal by vám pomôcť partner- teraz tvoríte rodinu s ním. Mame sa samozrejme poďakujte za všetko, čo pre vás spravila, a že vám to umožnila.
PhDr. Elena Tomková
Podobné otázky
• Už nevieme čo ďalej…
, Autor: Sandri07
Dobrý deň, aké sú prejavy ku detom ked je matka narcistika? Aké sú príčiny že to robi….?
Mame 18. Mama môjho priateľa sa chová ku mne strašne milo, extrémne empaticka, všetko ju “dojme”, všetkým pomáha, vždy aj mojej rodine posiela napecene koláče, stále niečo kupuje. Ako náhle sa otocim a idem prec, začne priatelovi nadávať, nexh sa menej stretávame, nech je viacej doma, nech tam nechodim proste totalna falos.… cize sa jej na to nedá nič povedať ani. Psychicky ho depta s tým že so mnou nemá tráviť čas, aby bol pri ne (je rozvedená), viackrat sa vyhrazala už aj samovraždou….. ????, manipuluje ním, kričí po nom stále vytvára problém, jej argument je “LEBO som povedala” žiadne logicky vysvetlenie…, vymýšľa si veci co na pritela povedali druhi ľudia (aj keď mame potvrdene že nepovedali ???? hneď nám bolo jasne o co ide) atd atd… je toho veľa. Priateľ sa doma necíti absolútne voľný, neslobodný boji sa čokoľvek spýtať či by mohol niekam ísť lebo by to skoncilo vylevami. Čo robiť v takejto situácii? Rozumný rozhovor už skúšal ale hovori vždy aké to mala ona tazke aké mala tazke detstvo atd… už sme zúfalí. On nevie akocka reagovať aby bol doma pokoj a zároveň sa stretával so mnou. Je si takáto osoba vedomá čo robí? Alebo to robí vážne nevedome?…… je z toho zúfalý priateľ nechce už byt doma ani minútu ale mama ho stále psychicky a emociaone vydiera nejde s ňou rozumná rec….. je to hrozne
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
bohužiaľ ľudia s poruchou osobnosti sa aj k svojim deťom môžu správať nie dobre. Nie je to schválne, im bolo ublížené, a oni to odovzdávajú ďalej. Nie je to ale dôvod, aby ste vy trpeli – máte právo na normálny život. Hľadajte podporu tam, kde sa dá – ak je otec zdravší, u iných príbuzných, priateľov,.. Ak sa dá osamostatniť sa; čím viac byť od nej nezávislý. Postupne sa aj pomocou tohto vzťahu od mamy emočne odpútavať. Skúste dať partnerovi podporu, že si vážite jeho matku, tiež viete, že ju má Váš partner rád. A fakt, že sa deti od rodičov potrebujú osamostatniť, nemá nič spoločné s neláskou. Naopak, je to znak sily, schopnosti postaviť sa v živote za seba. Tiež sa na mamu nehnevať, nevie to inak, ale určite nesnažiť sa jej ošetrovať jej pocity hnevu alebo smútku. Dôverujte procesu, že dospelý človek svoje prežívanie zvládne sám. Inak by ste sa mohli dostať do nekonečného kruhu manipulácií, ktoré nepomáhajú ani tomu, kto ich vytvára, ani adresátovi. Deti sa osamostatňujú od rodičov, je to normálny proces – skúste to (partner) mame zdôrazňovať. Určite dať mame jasnú hranicu, čo si môže dovoliť. Treba sa pripraviť na pokračujúcu manipuláciu, naozaj asi všeličo,... držím palce.
PhDr. Elena Tomková
• Ľahne si na zem a tlačí auto
, Autor: Balkina92
Prosím vás môj syn bude mať o pár dní 2 roky pred mesiacom bral prvé antibiotiká. Doktorka ani nevidela ake mu má predpísať lebo sa bála že mu dajú zabrať . Po ich užití sa nám zdá že sa trošku zmenil o nič nemá záujem iba o autá rád sa pýta von a chce sedieť v aute lebo manžel krúti volantom najhoršie je že tento týždeň si už začal len tak ležať na zemi a posúvať si auto aby videl ako sa točia kolesá. Tak sa skončí každá hra ktorú začneme po minúte si ľahne a pozerá sa na kolieska na aute. Aj rečovo sa mi zdá slabší dokonca mam pocit že hovorí mne aj manželovi mama.chapem že má obdobie vzdoru a pri všetkom je teraz vzdorovity ale mam z toho zlý pocit. Jeho reč je ešte celkom slabá .len jedno slovné vety. Treba ho dať odborníkovi?
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, na vylúčenie vážnejšej diagnózy určite môžete navštíviť odborníka; Váš pediater by Vás
mal usmerniť. Ja takto na diaľku a bez ďalších informácií neviem nič vyvrátiť ani potvrdiť.
PhDr. E.Tomková
• Psychicky vyvoj
, Autor: Babuka
Dobry den,
Prosim Vas o nazor na nasu 2roky a 3 mesiace staru dceru,ci podla Vas ide o spravanie v ramci normy, alebo moze ist aj o nejaku poruchu.
Ide o to,ze v podstate od zaciatku ju nic velmi nezaujima,mala obdobie,ze sa hrala s autickami,ale to len chvilu,ine hracky ju vobec nezaujimaju. Popozera napr. obal z knihy,ale to je vsetko,ani tvary nechce vkladat,nic. Medzi jej zaujmy patri hojdanie,trampolina a kusanie do vselijakych stuziek,retiazok uz istu dobu. Samozrejme zaujme ju aj telka a detske programy. Okrem toho,na nic neukazuje,nikde nas netaha ze nieco chce. Nekyve,nepoda ruku,mozno ani nerozumie tymto povelom,neviem,alebo nechce? Take ze prines nieco,a pod. by tiez urcite nerozumela. Este nerozprava,len bloboce take ze mamama dididi gugugu. Bratranec v jej veku je uplne ine dieta,vsetkemu rozumie,vsetko ho zaujima. Bojim sa o to viac,ze u 4 rocneho syna je podozrenie na autizmus. Prosim Vas,poradte.
Dakujem velmi pekne.
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Určite by som Vám odporučila konzultovať svoje obavy s pediatrom. On predsa pozná Vašu dcérku, jej vývin od narodenia. Keď si nie ste istá, konzultujte aj s iným pediatrom. Pýtajte si aj detského psychológa, ktorý Vám na základe osobných stretnutí vyjadrí odporúčanie, diagnostikuje stav dieťaťa, usmerní Vás ako zapájať a stimulovať dieťa v jeho vývine.
Alena Hrčková