Dobrý deň, aké sú prejavy ku detom ked je matka narcistika? Aké sú príčiny že to robi….?
Mame 18. Mama môjho priateľa sa chová ku mne strašne milo, extrémne empaticka, všetko ju “dojme”, všetkým pomáha, vždy aj mojej rodine posiela napecene koláče, stále niečo kupuje. Ako náhle sa otocim a idem prec, začne priatelovi nadávať, nexh sa menej stretávame, nech je viacej doma, nech tam nechodim proste totalna falos.… cize sa jej na to nedá nič povedať ani. Psychicky ho depta s tým že so mnou nemá tráviť čas, aby bol pri ne (je rozvedená), viackrat sa vyhrazala už aj samovraždou….. ????, manipuluje ním, kričí po nom stále vytvára problém, jej argument je “LEBO som povedala” žiadne logicky vysvetlenie…, vymýšľa si veci co na pritela povedali druhi ľudia (aj keď mame potvrdene že nepovedali ???? hneď nám bolo jasne o co ide) atd atd… je toho veľa. Priateľ sa doma necíti absolútne voľný, neslobodný boji sa čokoľvek spýtať či by mohol niekam ísť lebo by to skoncilo vylevami. Čo robiť v takejto situácii? Rozumný rozhovor už skúšal ale hovori vždy aké to mala ona tazke aké mala tazke detstvo atd… už sme zúfalí. On nevie akocka reagovať aby bol doma pokoj a zároveň sa stretával so mnou. Je si takáto osoba vedomá čo robí? Alebo to robí vážne nevedome?…… je z toho zúfalý priateľ nechce už byt doma ani minútu ale mama ho stále psychicky a emociaone vydiera nejde s ňou rozumná rec….. je to hrozne

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
bohužiaľ ľudia s poruchou osobnosti sa aj k svojim deťom môžu správať nie dobre. Nie je to schválne, im bolo ublížené, a oni to odovzdávajú ďalej. Nie je to ale dôvod, aby ste vy trpeli – máte právo na normálny život. Hľadajte podporu tam, kde sa dá – ak je otec zdravší, u iných príbuzných, priateľov,.. Ak sa dá osamostatniť sa; čím viac byť od nej nezávislý. Postupne sa aj pomocou tohto vzťahu od mamy emočne odpútavať. Skúste dať partnerovi podporu, že si vážite jeho matku, tiež viete, že ju má Váš partner rád. A fakt, že sa deti od rodičov potrebujú osamostatniť, nemá nič spoločné s neláskou. Naopak, je to znak sily, schopnosti postaviť sa v živote za seba. Tiež sa na mamu nehnevať, nevie to inak, ale určite nesnažiť sa jej ošetrovať jej pocity hnevu alebo smútku. Dôverujte procesu, že dospelý človek svoje prežívanie zvládne sám. Inak by ste sa mohli dostať do nekonečného kruhu manipulácií, ktoré nepomáhajú ani tomu, kto ich vytvára, ani adresátovi. Deti sa osamostatňujú od rodičov, je to normálny proces – skúste to (partner) mame zdôrazňovať. Určite dať mame jasnú hranicu, čo si môže dovoliť. Treba sa pripraviť na pokračujúcu manipuláciu, naozaj asi všeličo,... držím palce.
PhDr. Elena Tomková