Dobrý deň prajem chcem sa opýtať . Syn má 5 r. A adhd + dyslalia od necelych 3 rokov zacal navštevovať MŠ. Syn cez obed nespí tým začali problémy s učiteľkou kôli ktorým sme boli nútený syna zo škôlky prelozit. Syn mal z učiteľky nočné mory mal niekolko mesiacov strach z deti. Nechali sme ho pol roka doma a preložili sme ho do inej škôlky. Zo začiatku bolo všetko v poriadku. No učiteľky negatívne reagujú na hyperaktivitu u syna. Syn v škôlke už 2 x odpadol. Vyšetrenia mal všetky v poriadku. Odborníci sa nám priklonili k názoru že by to mohlo byť so stresu. Syn je veľmi citlivý a preto si to všetko veľmi berie . Vraj začal zle reagovat na deti v škôlke. Strkanie, chytanie rúk a nôh. Ucitelky začali druhým deťom zakazovat sa s ním hrať na čo syn začal horšie reagovať na škôlku. Niekoľkokrát sme to chodili riešiť aj s učiteľkami aj s riaditeľkou ale zatiaľ žiadna zmena. Stačí že vojdeme ráno do šatne a syn dostane záchvat plaču . Chytí sa ma a nechce sa pustiť alebo rovno uteká preč. Nechce tam ostať vraví že sa boji . Že ho ucitelky bijú. Keď som to chcela riešiť s učiteľkou tak poznajú len krik. Už som zúfalá neviem čo robiť ako ho motivovať a čo zlepšiť aby sa situácia zmenila. Syn má budúci rok predškolskú a neviem ako bude zvládať školu. Skúšali sme vybavovať do MŠ asistenta ale zatiaľ sa nám nikto k tomu neozval ani nevyjadril. Riaditeľka nám sľúbila že ak bude budúci rok možnosť dá syna do druhej triedy. Vedeli by ste nám poradiť čo máme robiť.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
podľa mňa by bolo najlepšie s tými odborníkmi, ktorí spravili synovi diagnózu a poznajú ho teda, aby pomohli s konkrétnym riešením- môžu ho v škôlke pozorovať, pomôcť nájsť nejaké stratégie zvládania – nájsť čo ho vlastne stresuje, a techniky ako sa vie upokojiť; nacvičiť konkrétne správanie k deťom, ... na prechodné obdobie by možno tiež nebolo zlé skrátiť dobu pobytu v škôlke. Treba v tejto chvíli spraviť všetko pre to, aby sa z jednotlivých stresov nestala trauma, ktorá sa už ťažšie odstraňuje a zasahuje do celkového fungovania dieťaťa. Materské škôlky na Slovensku bohužiaľ nie sú materiálne ani personálne vybavené na deti so znevýhodnením – a iný systém financovania im ani neumožňuje mať toľko asistentov a investovať do vzdelávania personálu, koľko by bolo potrebné. Ďalšie riešenie je špeciálna materská škôlka, ak máte takú v okolí, dá sa tam napríklad absolvovať aj prípravný ročník pred nástupom do ZŠ.
Takisto doma môžete hrať viac hry na zlepšenie koncentrácie, vybitie energie, učiť syna rozoznávať svoje pocity, čo je základ na ich reguláciu..
V tejto dobe je už povinná predškolská príprava, dá sa však absolvovať aj individuálnym vzdelávaním doma, ak by ste nenašli vhodné školské zariadenie. Viac info k tomu napríklad na : https://www.pravneprerodica.sk/povinna-skolka-2021-a-individualne-vzdelavanie/
Elena Tomková