Dobrý deň,
chcela by som sa poradiť. Mám 37 rokov, jedného takmer 5-rocneho syna, pred týmto úspešným tehotenstvom som mala jeden spontánny potrat v 5tt. V roku 2020 - v marci anembryomola v 9tt, nasledovala kyretaz, absolvovala som vyšetrenia- endokrinologiu - OK, genetiku - OK, na hematologii mi zistili syndrom lepivych dosticiek, užívala som anopyrim 100 mg denne, v decembri MA v 12 tt (vývoj zastal pravdepodobne v 7tt), bez kyretaze.
Od januára 2021 užívam aspirin protect 150 mg denne. V apríli 2021 som otehotnela. Bohužiaľ mam aj horšie výsledky pečeňových testov: ALT: 1,04 ; GMT: 0,83; / AST: 0,49 a ALP: 1,07. Gynekológ mi nechcel predpísať utrogestan, kvôli týmto pečeňovým testom. V pondelok 24.5.2021 sa mi spustil spontánny potrat v 5tt.
Som už zúfalá a vystresovaná. Posledné 2 roky sa sústreďujem len na tehotenstvo. Upravila som si stravu, aby bola pestrá a racionálna (veľa zeleniny, ovocia), nič sladké, minimum nasýtených mastných kyselín. Ukážkovo dodržiavam pitný režim.
Tieto nevydarené tehotenstva veľmi vplývajú na moju psychiku, už to nevládzem spracovávať. Som z toho veľmi vystresovana a mam pocit, že to je aj dôvod, pre ktorý sa mi nedarí donosit babätko. Čo môžem spraviť pre to, aby som to zmenila?
Ďakujem veľmi pekne za Vašu radu.
S pozdravom Lucia

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, Lucia.
Verím, že prechádzať stratou po vytúženom otehotnení je veľmi bolestivé, komplikované ako fyzicky, tak aj psychicky. Presne ako píšete, ste z toho vystresovaná. Vo výsledku všeobecne, sústredenie sa na niečo, čo nám nevychádza spôsobuje opakované zažívanie frustrácie, nervozitu, neistotu, hnev. Vzhľadom na tému, neprechádzate len zažívaním opakovaných nevydarených pokusov, ale v hĺbke prežívania môžete zažívať cyklicky opakujúcu sa traumatickú udalosť. Každé nové otehotnenie v tele môže spúšťať reakcie strachu o záchranu života. Ak ste ponorená v úsilí strážiť sa, merať sa, kontrolovať sa, aby sa Vám podarilo otehotnieť, vynosiť dieťatko, to celé v strese, strachu, kontrole (lebo inak to ani nejde v tom traumatickom kolotoči), nemôžete byť plne prítomná a uvoľnená v hre, v činnostiach v prítomnosti. Prvou pomocou je teda dobrovoľne sa jej nevystavovať. Sústrediť sa na to, čo v živote máte. Máte zdravého syna, naplno sa venujte jemu, on Vás potrebuje šťastnú, prítomnú, sústredenú na jeho svet. Plánujte výlety, život s rodinou takou ako máte. Nie takou ako by ste chceli mať. Dajte aj sebe informáciu, že keď zostanete len s jedným dieťatkom, ste úžasná mama, partnerka, ..., rozvíjajte svoj vnútorný potenciál. Keď budete spokojná s tým, čo máte, upokojíte sa Vy, systém rodiny tiež. A v takom prežívaní môže prirodzene prísť aj k otehotneniu a zdravému donoseniu. Ak sa Vám to nedarí (lebo samozrejme sa to ľahko povie, ťažšie robí), určite vyhľadajte odbornú pomoc na spracovanie týchto zažitých strát.
Alena Hrčková