Keď MAMY nemôžu ZASPAŤ

Keď MAMY nemôžu ZASPAŤ
20.11.2017 v kategórii Mama, autor Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

Spánok je pre mnohé z nás vytúženou métou. Uložiť sa večer do postele a zobudiť sa až ráno.

Materstvo nám niekedy otočí biologické hodiny a my trávime noci v kuchyni, na chodbe, či v spálni tíšením bábätka, ktoré nie a nie zaspať. Niekedy sa budíme aj pätnásťkrát za noc, lebo naše baby chce piť, túliť sa, nosiť sa, alebo sa len tak zobudí a skontroluje, či sme tam. Neskôr ich chodíme prikrývať či čakať na nich pri dverách.

Sú aj také noci, keď unavené a vyčerpané ľahneme do postele a aj keď naše deti spia, my nemôžeme. Poznáme to asi všetky.

Mamy trpia nespavosťou

Začína sa to po pôrode. Kým sa telo spamätá a dostane do rovnováhy a žena si zvykne na svoju rolu matky, noci bývajú náročné. Choroby detí, starosti okolo domácnosti či v partnerskom vzťahu, preťaženosť. Nespavosť či nepokojný spánok trápia nejednu mamu. Nie vždy je za tým nespavé dieťa.

Ponúkame vám pár tipov, ktoré vám pomôžu večer sa utíšiť a naladiť telo na nočný spánok.

Rituály fungujú aj na dospelých

Keď fungujete vy a dieťa v zabehnutých rituáloch, veci sú predvídateľnejšie a menej stresujúce. Tak, ako ste vytvorili pre bábätko denné a najmä večerné rituály ako kúpanie či masáž, aj seba pripravte na čas spánku. Či už je to kúpeľ, prechádzka pre spaním, cvičenie, zaveďte si večer osobné rutinné postupy, ktoré môžu pomôcť lepšiemu spánku.

Nespavosť v tehotenstve
Prečítajte si tiež:

Nespavosť v tehotenstve

Potraviny pre lepší spánok

Priveľa cukru či kofeínu, ťažkých a mastných jedál, drží vaše telo v nepohode a napätí. Skúste obmedziť tieto jedlá a pridajte si do stravy (najmä na večeru) listnatú zeleninu najmä kvôli  draslíku. Umožnite telu v noci oddychovať, nie trápiť sa trávením.

POZOR! Nezabúdajte piť počas celého dňa. Ak nepijeme dostatok vody, budeme dehydratovaní a naše telo bude v stave stresu a napätia. Spotreba až osem pohárov vody denne pomáha udržiavať energiu,  zdravie, krvný obeh, uvoľnenie svalov a v konečnom dôsledku aj celkové uvoľnenie organizmu v spánku. 

spánok mama

Stíšte svoje prostredie

Počas dňa sme vystavení rôznym zvukom a hluku, či už v práci, alebo doma. Hudobné hračky, krik, plač, televízia, mixovanie jedál, vysávanie a tak ďalej... Keď je čas na spánok, je dobré odpojiť sa od hlasných, stimulujúcich zvukov, aby si všetci vo vašej domácnosti mohli uvoľniť svoje telo a myseľ. Pár hodín pred spaním začnite vypínať svetlá a stlmte zvuky. Vaša myseľ sa upokojí.

Vône  pre lepší spánok

Aromaterapia pôsobí uvoľňujúco. Vôňa levandule, eukalyptu, harmančeka u vás doma zničí baktérie a vám pomôže vyčistiť si hlavu.  Teplý bylinkový čaj by mal tiež patriť k večerným rituálom. Keď sú všetky myšlienky v hlave usporiadané a telo uvoľnené, prirodzene sa budete cítiť pripravená ľahnúť si a pokojne spať.

Spomaľte

Keď dennodenne nosíme točíme v hlavách (ale i nohách) tisíc vecí, nedovoľujeme, aby naša myseľ a telo odpočívali na konci dňa. Snažte sa zjednodušiť svoj život. Doma, pri starostlivosti o rodinu, či v práci. Povedzte nie veciam, ktoré vás oberajú o veľa času, ľuďom, ktorí vás vyčerpávajú, myšlienkam, ktoré vás zaťažujú. Spomaľte.

Žena doma: Som lenivá mama
Prečítajte si tiež:

Žena doma: Som lenivá mama