Moje dieťa nechce kresliť - ako to ovplyvní ďalší vývoj dieťaťa?

Veronika Kmetóny Gazdová | 5. november 2022
Nechce kresliť

Čo ak je ale za tým vážnejšia prekážka, ktorá sa neskôr môže prejaviť aj ako problém s písaním či učením v škole? A že za to môže napríklad aj také vynechanie lozenia či slabý trup dieťaťa?

Ak dieťa v istom veku predškolského obdobia stále nejaví záujem o čmáranie, kreslenie či podobné aktivity, rodičia si zväčša nechávajú čas. Domnievajú sa totiž, že dieťa na to  dorastie alebo začnú podporovať aktivity, ktoré uprednostňuje aj sám drobec. 

Čo ak je ale za tým vážnejšia prekážka, ktorá sa neskôr môže prejaviť aj ako problém s písaním či učením v škole? A že za to môže napríklad aj také vynechanie lozenia či slabý trup dieťaťa?  Aj tu platí, že pevné základy v motorickom vývoji bábätka nám umožnia budovať silnú nadstavbu v podobe pekných výkresov či neskôr, krasopisných úloh.

Kreslenie - symbióza hrubej a jemnej motoriky

Pri každom zdokonalení pohybu celého tela bábätka dochádza tiež k postupnému zdokonaľovaniu jemnej motoriky. Priama súvislosť je rovnako medzi obratnosťou ruky a následnou obratnosťou jazyka, rečových svalov, a tým aj reči. Obe tieto funkcie sú totiž riadené dominantnou hemisférou mozgu, ktorá dozrieva postupne. Preto je nesmierne dôležité, aby sa dbalo na rozvoj dieťaťa komplexne a nevynechávala sa žiadna z fáz psychomotorického vývoja.

Kvalitné otáčanie a lozenie totiž nie sú len o hrubej motorike a pohybe trupu či celého tela, je to aj o jemnej motorike a zvládaní manipulácie rukou, zvládaní jedenia, rozprávania či o vývoji zdravého chodidla. Ak dieťa nemá dostatočne pevný trup, ktorý si spevňuje práve správnym lozením po štyroch, nespôsobuje to „len“ zlú schôdzu, problémy s držaním tela či chrbticou. 

Dostatočne dlhá a správne realizovaná fáza lozenia dieťatku zabezpečí spevnenie chrbta, zacentruje kĺby, čo sa využije následne v jemnej motorike v podobe ľahkého písania. V opačnom prípade ruka pasívne visí, pri písaní na papier doslova tlačí a dieťa sa pri tom ľahko unaví. A opäť to nie je len o ruke a písaní. Pri lození v skríženom vzore, kedy sa striedajú ruky a nohy skrížene, sa prepájajú aj hemisféry v mozgu, čím sa predchádza rôznym poruchám ako dyslexia a dysgrafia. Aj v tomto prípade platí, že kvalita, ktorú dieťatko dostane v prvom roku jeho života, sa prejaví aj neskôr, v jeho ďalšom živote v škole, aj v dospelosti v práci.

nechce kresliť

Kreslenie - praváci a ľaváci

To, či dieťa vyrastie v praváka alebo ľaváka, určuje jeho dominantnejšia hemisféra v mozgu. Tá sa však neprejaví ihneď a rodičia si môžu všímať, že do cca 3 rokov dieťa využíva obe ruky viac-menej rovnocenne. 

Po 1. roku môžeme badať, ktorá ruka je v istých momentoch dominantnejšia, keďže dieťatko sa do bežných činností a hry zapája čoraz aktívnejšie a samostatnejšie. Vývojom nervovej sústavy však stále s obľubou využívajú pri aktivitách obe ruky. 

Do 3. roku preto dominantnejšiu ruku nie je potrebné absolútne „riešiť“, stačí sa s dieťatkom hrať a sledovať to napr. do ktorej ruky hračku alebo predmet dieťa vezme, s akou obratnosťou s ňou bude pracovať, či si ju v rukách prehodí a bude častejšie využívať tú rúčku, ktorá je riadená stále dominantnejšou hemisférou. 

Používa viac ľavú alebo pravú ruku? Nezasahujte do toho a rozhodne dieťa nepreučujte na druhú ruku. 

Správny úchop už od bábätka

Vedeli ste, že k prvým krokom rozvoja jemnej motoriky u bábätka je jeho dotýkanie sa rodičovskej tváre či tela matky pri dojčení? Rozmanitosť a nie stereotyp je napr. potrebné dodržiavať aj pri takom „obyčajnom“ nosení bábätka na rukách. Tým, že veľa rodičov preferuje nosenie dieťatka stále na jednej ruke, bráni mu tým rozvoju jeho jemnej motoriky. Dochádza totiž k tomu, že dieťa má možnosť rozvíjať len ruku, na ktorú vidí. Druhá mimo jeho zorného uhla je aj mimo jeho záujmu a rozvoja. A tak asymetrické postavenie dieťaťa v pravidelných manipulačných polohách môže podnietiť asymetriu celkového pohybu dieťaťa v ďalšom vývoji.

  • Ruka u novorodenca je najskôr zovretá v päsť, ktorá sa postupne v období 2 – 3 mesiacov otvára do dlane.
  • A prichádza na rad dôležitý úchop, ktorý sa najskôr prejaví okolo 4 mesiacov veku lapaním po hračke.
  • Okolo pol roka, z uchopenia hračky cez os svojho tela, dieťatko dokáže udržať hračku v dlani s palcom bočne postaveným k ostatným prstom a hračku si podáva z ruky do ruky. Neskôr zvládne držať dve hračky súbežne v dvoch rukách a okolo 8. mesiaca sa objavuje tzv. trojprstový úchop, keď stojí palec oproti pokrčenému malíčku a prstenníku.
  • Nasleduje úchop hračky či predmetu medzi palec a prsty a pred oslavou 1. narodenín sa objavuje najskôr pinzetový (natiahnutý palček oproti natiahnutému ukazováku) a následne kliešťový úchop, kedy dieťa dokáže vziať malú guľôčku medzi špičku ohnutého palca a ohnutého ukazováka. 

Ideme do školy

V škole sa dieťa naučí písať. To je pravda, ale správny úchop je potrebné trénovať aj doma ešte pred nástupom do škôlky či školy prostredníctvom hry a rôznych grafomotorických cvičení. Ich cieľom je pracovať s rukou ako takou, nielen s prstami či zápästím. Preto je dobré, ak začíname s dieťaťom robiť prvé machule a čiary na veľkom papieri, aby sme tým zároveň uvoľňovali rameno. Ťahy celou rukou zabezpečia ľahkosť v držaní pera či farbičky a následne aj ľahkého realizovania sa dieťaťa na papieri. 

Rodičia sú nešťastní, ak je dieťa s farbičkami zrazu 30 sekúnd z dohľadu a navyše je jeho hra sprevádzaná podozrivým tichom. A čo robí? Pri hre na nádejného, talentovaného malého Picassa nám v stoji skrášlilo polovicu nedávno vymaľovanej steny v obývacej izbe. Ale kresba v stoji má na správne písanie veľký vplyv a prínos. Oblepte čistými výkresmi nejakú bočnú časť nábytku tak, aby dieťa malo možnosť čarbať si v stoji. Zabaví sa, steny zostanú v bezpečí, ale pomôžeme mu tak trénovať jeho telo a ruku pre jeho následné kreslenie a písanie neskôr v škole. 

Podporujme dieťa v správnom vývoji

Aj v tomto prípade platí, že je lepšie viesť dieťa k správnemu vývoju, ako sa potom pasovať s následkami či s odvykaním zlozvykov. Je to ako s držaním lyžičky. Správnym úchopom  a správnou manipuláciou sa dieťa dokáže samo najesť. A ak ho podnecujeme k správnemu úchopu, bude mať pôžitok aj z  kreslenia či písania. Odmenou nebude len krásny výtvor, ktorý nám bude zdobiť našu chladničku, ale aj časť pevného a správneho základu, ktoré mu pomôžu stavať kvalitnú nadstavbu v jeho budúcom živote. 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: