Ako nastaviť dieťaťu biorytmus dňa?
Nejde o časový rozpis. Ide o citlivé vnímanie potrieb vlastného dieťaťa a zladenie toho, čo všetko je potrebné počas dňa zrealizovať a stihnúť.
Rozdelenie dňa je pre fungovanie bábätka veľmi dôležité
Okrem toho, že dieťatko sa riadi svojím vlastným biorytmom, jeho telo tiež produkuje hormóny, ktoré riadia činnosť jednotlivých orgánov v tele v závislosti od denných a nočných cyklov. Navyše harmonogram dňa je dôležitý pre jeho bezpečie. Poznané úkony, ktoré po sebe nasledujú a nadväzujú na seba, vytvárajú dieťatku bezpečný priestor a podnetné prostredie pre spoznávanie sveta a jeho vývoj.
Keď sa narodí dieťatko, pre neho i rodičov začína nová etapa ich životov – spoznávanie nových situácií, zoznamovanie sa s novými úlohami, ktoré rodičovstvo prináša. Učíme sa fungovať v nových podmienkach, prispôsobujeme sa bábätku, bábätko nám. Ako ale usporiadať dieťatku čo najlepšie jednotlivé časti dňa tak, aby boli v komforte s jeho vnútorným „poriadkom“, jeho potrebami a vonkajším svetom mimo našej rodiny?
Ráno, obed, večer...
Často sa pri skúsenostiach čerstvých mamičiek stretávame s tým, že ich bábätká majú otočené dni a noci – v noci „majstrujú“ a deň zväčša prespia. V prvom rade je potrebné rešpektovať biologické procesy (nielen) v detskom organizme. Po svitaní je ľudské telo pripravené na prirodzené zobudenie sa „vďaka“ činnosti v nadobličkách, ktoré vylučujú hormóny adrenalín a noradrenalín, taktiež sa automaticky zvyšuje krvný tlak a srdce bije rýchlejšie. Následne na to už naplno pracuje aj imunitný systém, „sonduje“ výskyt vírusov a baktérií a v prípade hrozby sa púšťa do práce – ide o vhodný čas na podanie a vstrebávanie liekov.
Genialita ľudského tela
- V raňajšom čase sa štartuje aj pečeň, ktorá sa vyrovnáva so škodlivými látkami, preto je napr. vhodné nedávať deťom ťažké raňajky. Okolo 9. hodiny už dieťatko pracuje na plné obrátky, psychická aktivita stúpa a srdiečko pracuje naplno.
- Dopoludňajší čas dieťa doslova nasáva všetko zo svojho okolitého sveta, mozog v tom čase absorbuje najviac, malé deti objavujú všetko okolo seba, školáci sa vtedy efektívne učia v školských laviciach.
- Po tomto obedňajšom vrchole nastáva tesne po obede tzv. útlm. V prípade malých detí je čas na spánok, väčším deťom sa odporúča zvoliť relaxačné aktivity.
- Okolo 15. hodiny sa telo začína zase aktivizovať a následne, po doplnení paliva v podobe potravy, sa organizmus dieťatka opätovne dostáva do obrátok a deti sa chcú hrať (väčšie sa púšťajú do svojich aktivít).
- Tento aktívny čas sa začína utlmovať okolo 18. hodiny, kedy je možné na deťoch badať pocit podráždenia, náladovosti. Ak malo dieťa počas dňa veľa podnetov, dochádza až k prestimulovaniu nervovej sústavy, môže plakať a príde chvíľa, kedy „nič nie je dobré“.
- Nasleduje večerný čas, cca 19. hodina, kedy sa organizmus dieťaťa pomaly pripravuje na spánok, mozog ale ešte pracuje a väčšie deti sú ešte okolo 20. hodiny vnímavé, dokážu si ešte veci zapamätať.
- Nasleduje nočný čas, kedy imunita kontroluje „prostredie“, teplota tela klesá, organizmus sa uvoľňuje, bunky sa začínajú regenerovať, mozog ešte pracuje a „triedi“ informácie z dňa. Fáza zaspávania sa preklápa do tvrdého spánku, pečeň ešte pracuje a zbavuje sa škodlivín, následne nastáva útlm organizmu.
- Okolo 4. rannej hodiny je spánok krehký, dieťa vnímavé a môže sa zobudiť. Telo ešte odpočíva, no okolo 5. hodiny prešlo fázami spánku potrebnými na regeneráciu a pomaly nastáva čas, kedy sa bude prebúdzať.
Prvý mesiac života dieťaťa: Príchod na svet je pre bábätká doslova šok
Rozdelenie dňa
Mnoho ľudí zvykne v tejto súvislosti používať slovo režim. Niekto to považuje za príliš direktívne, niekto ho dodržiava striktne, niekto sa neriadi ničím – „ako príde, tak bude“. Všetko je v poriadku, pokiaľ sú veci v rovnováhe, dieťatku sú napĺňané jeho potreby a vytvorené adekvátne podmienky pre jeho podnetný rast a rozvoj. Dôležité je zohľadňovať a zladiť základné – kŕmenie, spánkové cykly a všetky ostatné činnosti ako hry, prechádzky, čas na vlastné aktivity a pod.
Podľa biorytmu bábätka a vyššie uvedených biologických procesov sa harmonogram prispôsobuje najlepšie podľa kŕmenia a spania. Rodič vie najlepšie odhadnúť, kedy dieťatko potrebuje to a to, i keď sa preklápame napr. do obdobia, kedy dva kratšie spánky – jeden odpoludňajší a jeden popoludňajší – nahrádzame jedným dlhším – obedňajším. A to vtedy, keď je už večerné uspávanie doslova bojom a trápením.
Harmonogram dňa vytvárame tak, aby bolo v komforte bábätko, rodičia a napokon celá domácnosť
Tzv. rituály tu majú veľký význam – vytvárajú u dieťaťa pocit bezpečia z poznaného, namiesto strachu zo šoku, čo teraz príde. Dobrou pomôckou je nastaviť si harmonogram dňa na jednotlivé činnosti a každý deň ich realizovať približne v tom istom čase. Nie doslova, samozrejme, nie každý deň má byť do minúty naplánovaný a nalinajkovaný.
Ale nie je najvhodnejšie, ak je každý deň iný, dieťa nemá stabilné rozdelenie dňa, jeden deň dopoludnia nespí, potom sa počas popoludňajšieho spánku nevie dospať, večer zase nechce spať, je podráždené, plačlivé a všetci v domácnosti sú vystresovaní – druhý deň je to všetko naopak a do diskomfortu sa dostáva každý a všetci – niekedy aj susedia.
Na toto sa pripravte: Čo sa bude diať s vaším dieťatkom prvé dni po pôrode
Búvaj, dieťa
Najlepšie sa to ilustruje na príprave na večerný spánok. Každý deň približne v tom istom čase sa dieťatko k večeru už hrá takými pokojnými hrami, neprestimulujeme ho, skôr siahame po knihách ako po búrlivom tanci pri hudbe, upokojíme ho po celom dni a pripravíme kúpeľ, po ktorom ide do pyžamka a do postele. To isté vieme aplikovať pri raňajších aktivitách spojenými s kŕmením, hraním sa, uspávaním či vstávaním.
Dôležité je, aby sa dieťa – intuitívne a správnymi podnetmi vedelo orientovať, kedy je čas na to a to, čo po čom bude nasledovať, čo mu dopraje pocit bezpečia, komfortu, pokoja a s plným a spokojným bruškom bude stresujúcich, plačlivých a náročných situácií (berúc do úvahy obdobie kolík, prerezávajúcich sa zúbkov a pod.) počas dňa i noci menej a menej. Nejde o časový rozpis. Nejde o pretekanie sa samej so sebou. Nejde ani o dokonalú dokonalosť. Ide o citlivé vnímanie potrieb vlastného dieťaťa a zladenie toho, čo všetko je potrebné počas dňa zrealizovať a stihnúť.
Je v poriadku odkloniť sa od plánu, či niekedy každodennú rutinu „narušiť“ návštevou lekára alebo spestriť výletom. Ak dieťa „pripravíme“ a uistíme ho v pocite bezpečia, vyskúšame si to na kratších časových intervaloch, ktoré môžeme postupne aj predlžovať, môže sa práve tento prvotný strach z nepoznaného a šoku z niečoho nového premeniť na radosť, objavovanie a obohatenie o nové zážitky tohto nášho usmievavého (i občas plačlivého) klbka šťastia.