10 tipov na pokojný spánok bábätiek

Marika Koscelníková | 18. Feb 2020
10 tipov na pokojný spánok bábätiek

Prvých šesť mesiacov života dieťaťa môže byť pomerne stresujúcich, najmä čo sa týka spánku. Sú bábätká, ktoré sa trápia kolikou či refluxom a potom sú aj také, ktoré prespia celú noc od narodenia.

Tu je niekoľko tipov pre mamičky, ako zvládnuť toto obdobie. 

1. Uvedomte si, že najlepšie poznáte svoje dieťa vy

Inštinkt. To je tá najdôveryhodnejšia kniha o vašom dieťati.

James McKenna, expert na spoločné spanie, hovorí:

„Urobte to, čo funguje pre vašu rodinu, a verte, že vaše dieťa poznáte lepšie ako akákoľvek vonkajšia autorita. Trávite s dieťaťom najviac času a každé dieťa je iné. V skutočnosti neexistuje žiadna šablóna pre akýkoľvek vzťah, ktorý sa vyvíja. Pokiaľ ide o spánok, zabudnite na to, kedy a ako by vaše dieťa malo spať. Prispôsobte sa jeho potrebám a prestaňte mať spánok za tému dňa. Pokiaľ sa uvoľníte a nebudete rátať hodiny či sledovať metódy ako zaspať, budete pokojnejší. "

2. Nerobte si starosti s otázkami „robiť“ a „nerobiť“.

Zabudnite na - toto nerob, rozmaznáš ho alebo takto to nie je správne z hľadiska...Žiadne spánkové "toto nerob" . Najmä počas prvých troch mesiacov  fungujete v režime napapať, prebaliť, spať a to je celé. Len to prežite.

3. Pamätajte, že neexistujú žiadne negatívne spôsoby, ako ísť spať - dojčenie na spanie, použitie cumlíka, spoločné spanie atď.

Nechajte deti zaspať, ako chcú - či už je to natriasanie v kočíku, alebo na prsníku. 

Keď hojdáte, aby ste bábätko uspali, ale už to trvá hodinu, zmeňte to (ak to trvá tak dlho, potom je to neefektívne na zaspávanie, možno len na upokojnenie). Skúste ho pomaly uložiť a dajte dieťaťu čas na prispôsobenie.

Ak vaše dieťa miluje zaspávať na vás, napríklad pri dojčení, nechajte ho zaspať a potom uložte. Počkajte, kým bude v hlbokom spánku a potom opatrne pomaly položte. Je skvelé, ak sa bábätko pri vás upokojí a potom môže spokojne zaspať.      

spánok bábätiek

4. Je v poriadku, ak sa bábätko v noci budí

Toto je základná vec, ktorú by si rodičia mali uvedomiť. Je to dokonca žiadúce.

Novorodenci majú dva stavy spánku, aktívny spánok (ktorý je podobný spánku REM u dospelých) a tichý spánok. Štúdie zistili, že aktívny spánok hrá nevyhnutnú úlohu pri prevencii SIDS. Našťastie bábätká trávia viac času aktívnym spánkom medzi 2 do 6 hod. ráno, takže počas tohto obdobia sa oveľa pravdepodobnejšie zobudia, ak majú hlad, cítia chlad, vlhkosť alebo sú vystrašené tým, že nedýchajú.

Ich spánkové cykly sú v skutočnosti kratšie ako naše (trvajú iba 50 - 60 minút), a preto môžu zažiť čiastočné vzrušenie každú hodinu. Existuje biologický dôvod prebudenia, je to prežitie - aby deti mohli rásť, musia jesť, a preto sa musia zobudiť.

Ak je dieťaťu zima alebo horúco, musí sa prebudiť, aby to mame oznámilo. Ak dieťa nedýcha, musí sa prebudiť. Čokoľvek, čo núti dieťa príliš hlboko spať, je nebezpečné.

Aktívny spánok má aj ďalšie výhody. Predpokladá sa, že ide o inteligentný spánok, pretože mozog neodpočíva, zvyšuje sa prietok krvi do mozgu, mozog rastie. 

5. Keď je to možné, majte svoje dieťa blízko

Bábätko je na vôni matky závislé. Cez deň aj v noci. A je to úplne normálne a prirodzené. Harwardská štúdia potvrdila,  že zdieľanie miestnosti (spoločné spanie je aj o spaní v jednej miestnosti s bábätkom, nielen o spaní v jednej posteli)  počas prvých šiestich mesiacov môže hrať úlohu pri znižovaní rizika SIDS. Absolútne nie je potrebné dávať dieťa do vlastnej postieľky vo vlastnej izbe.  

Aby sa dieťa osamostatnilo, musí byť najprv bezpečne pripútané. Deti potrebujú fyzickú blízkosť, cítia osobu, ku ktorej sú pripútaní, prostredníctvom vône, zraku a zvuku. Potrebujú, aby rodič na ich signály reagoval citlivo a primerane. 

Nočná mora mamičiek: SIDS
Prečítajte si tiež:

Nočná mora mamičiek: SIDS

6. Pozor na nadmernú stimuláciu

Všetko je pre bábätko nové. Aj obyčajná prechádzka stimuluje všetky zmysly dieťaťa - nové zvuky, pachy, obrazy.  Je dôležité uvedomiť si, že úloha „zabávača“, ktorý potrebuje stimulovať bábätko celý deň, nie je potrebná. Najmä pred spánkom stlmte aktivitu aj zvuky. Výlet do obchodu s potravinami tesne pred zdriemnutím nie je dobrý nápad. 

7. Kde dieťa spí?

Bábätká sú citlivé na zmeny a nepohodlie.  Ak je príliš horúco, nezaspia. Ak obliečka vonia po pracom prášku, alebo cíti inú silnú vôňu v izbe, bude ho rušiť zo spánku. Ak zapínate nočné svetlo, aby ste vymenili plienku, dieťa to rozruší. 

Ak je vaše dieťa veľmi citlivé, môžu mu prekážať aj štítky na nohavičkách. Skúste ho pozorovať a prispôsobiť prostredie. Sú síce bábätká, ktoré zaspia aj pri vŕtačke, ale vaše také nemusí byť a nie je to len o tom "ako si naučíš". Pokiaľ bývate v hlučnom prostredí, skúste biely šum. 

8. Nespí cez deň? Skúste pohyb

Použite nosič alebo sa prebehnite autom (autosedačka nie je bezpečným miestom pre dieťa na spanie počas dlhšej doby, takže nezabudnite ho preniesť, keď vystúpite z vozidla), či kočíkom. Mnoho detí miluje zaspávať v pohybe, takže ak máte problémy so spánkom, vyskúšajte to.

Zvážte svoj životný štýl. Páči sa vám byť stále niekde? Bavia vás túry, prechádzky, cestovanie? Ak áno, bábätko si zvykne  spať v kočíku alebo v nosiči. Nerobte si starosti, že vo svojej postieľke nikdy nespí. Prispôsobí sa životu v rodine, nebojte sa.

9. Oslávte aj malé úspechy

Možno ste bábätko uložili do kresielka, kým sa osprchujete a ono zaspalo na 20 minút ? Blahoželáme! Možno ste mu ponúkli cumlík a bábätko si zdriemlo niekoľko minút (úžasné!). Aj malé víťazstvá sú skvelé a to najmä v období nespavosti. Skúšajte, čo na bábätko zaberie.  

10. Postarajte sa aj o seba

Áno, ty, mama. Nájdi si čas a priestor, aby si mohla byť ženou, kamarátkou, manželkou. Aj keď je to iba hodinu, alebo na pol dňa. Bude dieťatko plakať? Možno bude, ale ak je dieťa v náručí niekoho, kto ho miluje,  je to úplne v poriadku. 

Pamätajte, že robíte skvelú prácu. Ste absolútne najlepší človek, ktorý sa stará o vaše dieťa. Ste jeho matka.  

Zdroj: mother.ly

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: