Dobrý deň,
máme 2,5 roč. a 12 mesačnú vnučku, chodili k nám cca 3x do týždňa na cca 5 hod. a sú tu bez rodičov. Samozrejme keď prídu tak sa hráme, varíme- akože, vaľkáme cesto, vykrajujeme, kreslíme, striháme, tancujeme, keď je pekne ideme na ihrisko. Stále niečo robíme a nenechávam ich samé v miestnosti. (čo je vraj chyba, lebo potom sa nevedia doma samé hrať) Niekedy mi pomáha dedko, niekedy mladší syn so svojou priateľkou. Boli sme teraz spolu s vnučkami a ich rodičmi na 14 dňovej dovolenke pri mori, z nášho pohľadu prekrasna dovolenka, veľa sme si vnučky užili, šantili sme v mori a tieto zážitky budú patriť medzi naše najkrajšie chvíle. Deti boli úžasné, menšia vnučka sa tam úplne rozchodila. dokonca začala tancovať, trošku problém bol s 2,5 roč. vnučkou, čo si oblečie - všetko si sama vybera, ale to robí aj doma a večer sa nechcela sprchovať, ráno česať a keď mama zakričala utekala k nám a schovavala za dedka, mama to potom nechala tak, že pred nami nebude vychovávať svoje dieťa a nebude tá najhoršia. Po príchode domov nám syn oznámil, že teraz nebudú nosiť deti k nám a nebudeme sa s nimi dajakú dobu stretávať, lebo deti keď prídu od nás sú veľmi zlé, plačú, sú neposlušné, nevedia sa samy hrať, lebo babka a dedko sa im vraj moc venujú, 12 mes., keď sa pýta vezmeme ju na ruky čo je vraj veľmi zlé, lebo ju rozmaznávame a potom doma plače a pýta sa na ruky. Ja som čítala , že nosenie prispieva i k rozvoju intelektu. Dieťa vidí oveľa viac zo svojho okolia, je v "centre diania" Mozog tak dostáva viac podnetov pre vývoj. Dieťa trávi viac času v "stave tichej ostražitosti", čo je optimálne pre učenie. Toto platí takisto pre staršie bábätká a batoľatá, aj pre tie je samozrejme nosenie veľkým prínosom, aj keď sa už nenosia tak dlho, ako keď boli maličké . Aký je Váš názor na nosenie detí starými rodičmi ?
Keď nás vnučky nevidia , nepočujú sú potom doma dobré, samé sa hrajú aj niekoľko hodín , keď je staršia veľmi zlá dostane bitku a hneď poslúchne (vraj dieťa treba biť do štyroch rokov, potom to už nemá význam). Syn ráno telefonoval a 2,5 r. vnučka po 2 týždňoch sa so mnou rozprávala a večer už bol vraj cirkus nechcela ísť spať plakala, že ide za babkou a babka jej urobí palacinky (vôbec sme o palacinkách nehovorili), ale keď k nám chodila palacinky som samozrejme robievala( mama jej ich takisto robieva). Nechcem tým povedať, že nevesta sa nestará o deti, s deťmi nvštevuje detské centra, chodí s nimi na tancovanie, skoro každý deň niečo majú, kde sa stretávajú aj s druhými mamičkami a deťmi. 12 mes. ešte kojí. Pred dovolenkou som niekedy na tieto detské aktivity chodila s nimi, aby som príp. povarovala mladšiu keď spinkala v kočíku. Myslíte si, že ako starí rodičia tým, že sa vnučkám vraj moc venujeme prispievame k ich nesamostatnosti, neposlušnosti a plaču ? Som si plne vedomá, že výchova detí patrí do plnej kompetencii rodičov. Ďakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Áno, výchova patrí rodičom. No keď sú deti u starých rodičov, mali by sa k nim správať prirodzene, ako to cítia. Tým deti získavajú rôzne vzťahové vzory, čo je pre ďalší život veľmi dôležité, lebo každý človek má iný prístup, inak reaguje, inak k veciam a ľuďom pristupuje atď. Starí rodičia majú tiež za úlohu poskytovať deťom - vnúčatám iné veci. Tým, že už majú všeličo za sebou, majú k deťom iný postoj, tým, že nie sú ich rodičmi, môžu im dávať inú lásku a iný vzťah, ako dávajú rodičia.
(Samozrejme, ak sú deti aj s rodičmi, aj so starými rodičmi naraz, mali by starí rodičia rešpektovať autoritu rodičov a podporovať ju, napr. ak sa dieťa nechce učesať a uteká sa skryť za dedka, treba, aby dedko dieťa zobral a odovzdal ho rodičom, aby doriešili, čo treba alebo aby išiel a dieťa učesal, či vyjednal s dieťaťom, že sa učeše, povedal, že mama/tato povedali, že sa treba učesať a hotovo.)
A nosenie detí na rukách je skôr otázkou chrbtice... :)))