Dobry den pani doktorka,
mame dvojrocnu dcerku a pokusali sme sa ju zacat ucit na nocnik. Mala dni, ked sa krasne vycikala ked som ju nan posadila. Nikdy sa vsak na nocnik nepytala. Potom sa zacala pocikavat a pokakavat do nohavic a nechcela si sadat na nocnik. Neviem, mozno sme u nej vytvorili blok aj my, boli sme totiz u svokry a ked sa pokakala do nohaviciek ta hned zvrieskla a vyhambila ju.
Kazdopadne, zacala sa pocikavat a jedine co nam povie je cikam, alebo kakam, ale uz je neskoro. Takze sme sa rozhodli znova pouzivat plienky. Vidim, ze je aj ona spokojnejsia aj ja som kludnejsia a nemusim za nou behat s handrou.
Co ma ale trapi je, ze svokra do mna v kuse hudie, ze je uz velka a ze jej deti uz od roka a pol nepouzivali plienky. Mam aj kamosku, ktora, podla mna velmi skoro, zacala davat dceru na nocnik (uz od pol roka) a tvrdi mi, ze nasa mala je uz rozumna a musi to vediet. Ale ked sa pocikala a ja som sa s nou rozpravala, ze cikat treba do serblika, tak len klopila ocka a vravela ano. Mam vsak pocit, ze tomu este nerozumie. Mam ju teda nechat v plienkach, alebo skusat dalej.
Dakujem pekne
Pekny den

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Každé dieťa je iné a tak je to aj s kakaním a cikaním. Myslím, že každé dieťa potrebuje individuálny prístup, to znamená, že ak výrazne odmieta sedieť na nočníku alebo záchode, ak len hlási, že ciká (keď už ciká) alebo kaká, treba to brať ako informáciu, že ešte nie je zrelé. Môžete mu teda ponúkať záchod, nočník, pýtať sa, či potrebuje cikať (primerane často), no nerobiť z toho vedu, ak nestihne, nezadrží moč, kým si sadne na záchod.
Svokry alebo iní príbuzní svojím nátlakom a útokmi na matky situáciu nijako neriešia ani nikomu v nej nepomáhajú, hoci to často robia zo strachu, či sa to dieťa dobre vyvíja, či nezaostáva, či má dobrú výchovu a vedenie. No zvyčajne to podkopáva sebadôveru a sebaistotu matky, ktorá potom zvyčajne tlačí na dieťa viac, než je zdravé a prospešné. Aj keď vaše dvojročné dieťa ešte nosí plienky, neznamená to, že ste neschopná matka alebo že vaše dieťa je nejaké neschopné. Znamená to, že ešte neprišiel čas a treba trpezlivo vyčkať.