dobry vecer, nasa dcerka ma 19 mesiacov. so zaspavanim sme doteraz problem nemali. len sme ju ulozili do postielky a spinkala. Ale uz 5ty den nechce spat, ked ju ulozim do postielky tak krici, hadze sa a nechce spat. Z postielky vylezie a bucha na dvere. Toto sa opakuje niekolkokrat. Zaspi len ked sme pri nej a v nasej postely. Nerada by som ju na to naucila. Neviem, co sa mohlo stat, ze sa to zrazu takto zmenilo, ani neviem co mame robit a ako k nej pristupit. Uvazovala som ci to nie je obdobie vzdoru, alebo zuby (ale nikdy takato nebola). Ako keby sa bala ostat v izne sama a nechce spinkat ani poobede. Velmi pekne vas prosim o radu, cim by to mohlo byt, a ako k nej mame pristupovat? Dakujem velmi pekne a prajem vsetko dobre! Erika

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dieťa v tomto veku potrebuje blízkeho človeka. Zvyčajne sa to najdramatickejšie prejavuje pri večernom zaspávaní. Ak nevie ostať dieťa samo, je vhodné pri ňom zostať, kým sa neupokojí alebo kým celkom nezaspí. Niekedy mu stačí, ak si rodič pri ňom niečo iné robí a dieťa má pocit bezpečia, že niekto nad ním bdie a chráni ho.
Poobedný spánok môže byť o inom - niektoré deti už v tomto veku počas dňa spať nepotrebujú, prípadne nie každý deň. Skúste len nejakú pokojnú aktivitu počas popoludnia, aby si dieťa trochu oddýchlo a vy s ním a uvidíte.