Dobry den, chcela by som Vas poprosit o radu. Nahcadzame sa v Anglicku a tu sa niet moc na koho obrati s nasim problemom. Mame 2 deti - 19mesacnu dcerku a 4 mesacneho syna. Deti spia s nami v izbe - Zarka na svojej posteli a Ahmedko vo svojej postielke. Dcerka pekne zaspi vecer, kym ja si citam knihu v posteli. Ale v noci sa nam dost casto budi s velkym placom az hysterickym.Neda sa utisit, manzel ju aj objime, ale sa odstrkuje a potom sama pride a znova odide ;( Ma pravidelny denny rezim, aj spat chodi v rovnakom case kazdy vecer. Pred spanim pol hodinu dostane mlieko.
Cim by to mohlo byt prosim Vas, preco sa budi a place?
Dakujem
Tasnim

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Deti mávajú niekedy obdobia s úzkostnými snami. Potrebujú, aby vtedy s nimi niekto bol, aby sa mohli pritúliť, ak potrebujú, alebo aby tam len bol s nimi. Niekedy dieťa aj má otvorené oči, no nie je celkom prebudené - niekedy pomáha, ak ho rodičia zobudia celkom, no môže to byť zložité, lebo dieťa je v silnom emočnom afekte.
Prípadne sa skúste poradiť s vaším detským lekárom či homeopatom.
Podobné otázky
• Nepokojný spánok
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
chcela by som Vás poprosit o radu ohľadom nepokojného spánku môjho 6-mesačného syna. Približne od 3 mesiacov v noci veľmi zle spí. Ukladáme ho spať cca o 20.30 hod., zo zaspávaním nemá žiaden problém, uložím ho do postieľky, trochu pohladkám po chrbátiku a do 5 minút spí. Okolo polnoci sa však začne mrviť, neustále sa prehadzuje z boka na bok, vypľuje cumlík a potom ho znovu chce späť... Vždy k nemu vstanem, napravím ho v postielke, dám mu cumlík, on 10 minút spí a kolotoč začne znovu. toto niekedy trvá aj tri hodiny, keď je už veľmi unavený, tak zaspí na hodinku a zase to isté. Približne o piatej jedáva, a nad ránom konečne zaspí a niekedy spí aj do desiatej, pretože je unavený a v noci si vobec neoddýchol. Malý pije materské mliekto, nie však priamo odo mňa, pretože mám malé bradavky a malý sa vôbec nevedel chytiť. Od narodenia mu mlieko odstriekavam. Zhruba tri týždne papáva aj obedňajšie zeleninové príkrmy a na večeru dostane kašu, prípadne ešte aj trochu mlieka. Cez den spáva cez obed tak dve hodiny, potom ešte poobede zhruba hodinku. Inak je veľmi aktívny, aj keď neustále vyžaduje niečiu pozornosť, sám sa hrať veľmi dlho nevydží.
Som z tejto situácie už úplne zúfalá, pretože denne nespím viac než tri hodiny, ráno niekedy nevládzem vstať z postele. Som aj veľmi nervózna, stále v jednom kole, nemám čas si oddýchnuť. Prosím, poraďte mi, ako pomôcť synovi aj sebe. ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mali by ste spať zarovno ním - ak spí nadránom až do desiatej, spite s ním, ak sa vám dá a aspoň každý druhý deň choďte večer spať s ním, aby ste sa aspoň do polnoci trochu vyspali. Prípadne cez víkend nechajte muža, aby sa o dieťa postaral v noci on, aby ste si mohli pospať a aspoň čiastočne dohnať ten spánkový dlh. Je to dôležité pre vaše zdravie v prvom rade a potom aj pre väčšiu pohodu počas dňa, v partnerskom vzťahu atď.
• nepokojný spánok
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o radu. Máme 13-mesačnú dcérku, veľmi živú a temperamentnú, nikdy toho veľa nenaspala, ale vždy sa to dalo zvládnuť. Sama neviem prečo od 11. mesiaca nastal nejaký zlom. Večer okolo 19,30 pokojne zaspí, síce mne na rukách, ale nevadí, takto je zvyknutá. Spí kľudne asi 2-3 hodiny a potom sa začne vrtieť, stavať sa na štyri, prehadzovať sa, cestuje po celej posteli(spí s nami v posteli). Pritom sa niekedy aj preberie,ale mne príde, že spínká, hoci má otvorené očká. Položím ju na chrbátik a znovu to isté. Takto to ide až do rána. Niekedy aj zaplače, ale málokedy. Trvá to už 3. mesiac. Cez deň je spokojná, hrá sa, normálne prospieva. Naša pani doktorka urobila aj nejaké základné laboratórne vyšetrenia, boli sme aj na neurológii, ale nič sa nezistilo. Vraj sú to zúbky ale mne príde, že ju može trápiť aj niečo iné.
Asi od 8.-9.mesiaca máme problém so separačnou úzkosťou, k nikomu nechce ísť(niekedy ani k manželovi), nikto sa na ňu nemože ani pozrieť, mňa neustále stráži. Dá sa povedať, že sa to od začiatku zhoršilo.Može tento problém súvisieť s nepokojnýmm spánkom?O malú sa veľmi bojím, sme na seba až príliš naviazané, chcela by som jej pomocť.Prosím, poraďte nám, čo robiť. ďakujem za odpoveď.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Separačná úzkosť je prirodzenou súčasťou detského vývinu a je v tomto veku primeranou reakciou dieťaťa. S postupujúcim vývinom sa dieťa postupne stáva schopným "prežiť" aj bez prítomnosti matky či niekoho podobne blízkeho a dôveryhodného. A vlastne nástupom do škôlky by dieťa mohlo túto situáciu už zvládať, no nezriedka až pred nástupom do školy sa dieťa od matky dostatočne odpúta a je schopné byť bez nej niekoľko hodín.
5ažkosti so spánkom sú zrejme len prechodného charakteru v tom zmysle, že spánkový režim dieťaťa sa do troch rokov môže pomerne výrazne meniť a majú na tom zásluhu rôzne vplyvy - vyzrievanie nervovej sústavy, spôsob života, vzťahy, rast zubov, bežné akútne ochorenia, chronické ochorenia, rodinné zázemie a pomery, vrodená a získaná "výbava" dieťaťa - jeho temperament, "povaha" atď. Ak vaše dieťa síce horšie spí, no je ráno a cez deň odpočinuté, dobre prospieva atď., skôr je to problém pre vás, lebo vy sa nevyspíte možno dosť na to, aby ste boli odpočinutí, obávate sa, či je všetko v poriadku a podobne, žijete teda v určitom zvýšenom strese. Ak teda dieťa inak dobre prospieva, skúste to brať ako odchýlku, ni ako poruchu a snažte sa riešiť situáciu tak, aby ste sa aj vy na striedačku alebo raz za čas dobre vyspali (striedajte sa obnoc pri malej, zavolajte babku, dedka a spite cez deň atď.)
• Nočný plač
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý večer, mám 3-ročnú dcéru, ktorá teraz od septembra začala navštevovať materskú škôlku. Už aj nejaký čas predtým sme mávali dosť nepokojný spánok ,teraz sa to však dosť trochu viac zhoršilo. KEď večer zaspí, tak ešte pred polnocou začne plakať zo sna, prehadzuje sa, sem-tam si na posteli sadne, niečo vykríkne, ale väčšinou len mrnká alebo plače. Snažím sa ju okríknuť alebo utíšiť, potom si ľahne naspäť a spí, ale po polnoci sa to opakuje opäť( spávam s ňou v spoločnej miestnosti, nakoľko mám ešte 20 mesačnú dcéru). Ráno sa budí bez toho, aby si na niečo pamätala. Je dosť aktívna, už odmalička, keď bola menšia, mala detskú koliku a tiež nebola ukážkové dieťa, ktoré stále spalo, skôr naopak, dosť plakávala a málo spala. Vedeli by ste ma nejako usmerniť alebo poradiť, čo ďalej? Je potrebné neurologické vyšetrenie?
Ďakujem
Eva Nikmon
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Neurologické vyšetrenie nemusí byť nevyhnutne potrebné, ak v živote vašej dcéry neboli také okolnosti, ako sú febrilné kŕče, stavy bezvedomia, úrazy hlavy, pôrod kliešťový alebo za pomoci vákuovej pumpy a podobne, prípadne ak sa v rodine nevyskytujú neurologické ochorenia typu epilepsie.
Nepokoný spánok a nočné budenie môžu súvisieť so zmenou, ktorú jej škôlka priniesla a ktorej sa musí teraz postupne prispôsobovať. Proces prispôsobovania sa môže teda istý čas prejavovať napríklad aj poruchami spánku či nočnými morami a podobne.
Ak by sa situácia nezlepšovala a pretrvávala by dlhší čas, honzultujte aj s neurológom.