Dobrý deň.Mám 2,5 ročnáho syna, ktorý po prebudení takmer vždy veľmi silno plače. Spánok má veľmi pokojný, spinká celú noc, aj po obede hneď zaspinká tak na 1,5 - 2 hodiny, ale keď sa má zobudiť, ešte nemá ani oči otvorené a už plače.Nič nechce, nič si nepýta, nechce žiadne upokojovanie, len sa začne zlostiť a plakať.Robí to v podstate od narodenia, kedy aj veľmi ťažko zaspával.Teraz už zaspáva ľahko, ale keď sa zobudí, je to rev.Asi 3 razy sa stalo, že povedal, že chce ešte spinkať, ale hneď sa zase rozplakal.Akoby bol nahnevaný, že sa zobudil.Nevieme, čo máme robiť.Inak je celkom dobručký, občas vzpurný, ale to už patrí k jeho veku.Prosím, máte pre nás nejaké rady? Ďakujeme :)

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Deti do troch rokov mávajú okolo spania kadejaké ťažkosti. Jedny nevedia zaspať bez pomoci, iné sa často budia, ďalšie nevedia spať cez de´a iné zase plačú po prebudení. A zaiste by sa našli aj mnohé ďalšie odchýlky od bežného, tzv. normálneho spánku. No pre deti tejto vekovej kategórie je "normálne" všeličo, ich norma je oveľa širšia ako norma dospelých, prípadne starších detí.
Ak po zobudení váš syn plače a nič nepotrebuje, nič si nepýta, len si "potrebuje" poplakať, nechajte ho. Už máte skúsenosť, že to je jeho štandard, že to patrí k jeho bežným prejavom a tak by ste len mali byť niekde nablízku, sadnúť si k nemu alebo si ho zobrať na ruky či do lona, ak neprotestuje a byť s ním. Tento prejav sa pravdepodobne postupne vytratí. Je veľmi pravdepodobné, že to je vec vyzrievania nervovej sústavy a teda s postupným vyzrievaním sa bude meniť aj spánkový režim, zaspávania, budenie a prejavy s tým spojené. Samozrejme, k lepšiemu.