Dobrý deň,
mám problém s 3mesačným synom. Narodil sa predčasne, v 37t.t., od narodenia papá umelé mliečko a je aj kojený. Má stále koliky, záchvaty plaču, po príchode domov spával len pol hodinu,hodinu,a stále papal.Ja som prakticky nespala vôbec, medzi tým krátkym spaním musím vyvariť flaše, odsať si mliečko(už sa nechce prisať)a to už bol zase hore...prepukla u mňa popôrodná depresia,schudla som 11kíl..situácia začala byť neúnosná, a tak mi začala pomáhať mama. striedame sa v noci pri malom v spálni, tak po dve noci, krmí ho ona, ja sa odsávam,potom spím zase pri ňom ja. cez víkendy spíme s manželom s ním, krmím, manžel dokrmí a ja s odsávam.teraz spí asi hodiny do jednej-druhej, potom každé dve hodiny. počas spánku sa mece, hýbe ručičkami, nemôžeme ho dobre uspať..cez deň spí tak min a zase len plače a plače...obávam sa že robím chybu keď nie som pri ňom každú noc, predstavujem si že ma hľadá a ja tam nie som...babku má rád, teší sa jej a je na ňu zvyknutý,ale mám pocit že ma už nevníma ako matku:( urobila som chybu? nepoznám nikoho kto by nespal pri tak malom bábetku...nemôže mať nejaké následky? snažím sa ale ten nedostatok spánku je hrozný,a neviem to momentálne riešiť inak. tiež odmieita zaspať v postieľke len čo ho tam položíme je hore:( neviem či je taký hyperaktívny keď len plače a nespí...je strašne mrzutý.
ďakujem za odpoveď.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Predčasne narodené deti môžu byť po istú dobu dráždivejšie, menej alebo prerušovane spia, sú často náročnejšie na pozornosť a starostlivosť atď. Z toho potom pramení aj výššia vyťaženosť a zvyčajne až preťaženosť matky, ktorá sa o dieťa zvyčajne najviac stará. Považujem za správne, že ste zavolali na pomoc ďalšiu osobu, na ktorú bábätko dobre reaguje. Je veľmi dôležité počas prvých mesiacov i počas ďalšieho vývinu dieťaťa dbať na dostatočný oddych pre vás ako matku, najmä aj ak kojíte, odstriekavate, máte popôrodnú depresiu. Je to dôležité aj preto, aby ste sa vy po pôrode lepšie zotavila a aby preťaženosť negatívne neovplyvňovala váš vzťah k dieťaťu. Ak ste totiž aspoň ako tak oddýchnutá, viete sa s dieťatka viac tešiť, viac sa mu venujete, keď ste s ním atď.