Dobrý deň,synček bude mať vo februári dva rôčky...máme dlhý čas,niekoľko mesiacov problém s jeho spánkom,protestuje pred spaním a snaží sa mu vyhnúť nech je akokoľvek unavený a keď zaspí v noci sa 4-10 krát zobudí s tým že hrozne kričí ako zo zlého sna,kope nohami a rukami,nedá sa utíšiť...veľmi ma to trápi,myslela som že to je tým keď mu vypadne dudlík ale ten už nepoužívame a stále to trvá. Môže to byť nejaká psychická porucha,následok ťažkého pôrodu po ktorom ho oživovali? vcelku možno skonštatovať že je od narodenia dosť plačlivý, bol oneskorený museli sme cvičiť vojta ale zakrátko všetko dohnal..inak je veľmi šikovný,vnímavý učenlivý a na svoj vek aj výrazne zhovorčivý. Alebo je chyba v tom že máme v izbe telku? (nebývame totiž vo vlastnom...) Naozaj neviem čo s tým,ráno sme s manželom unavení a nervózni...ďakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Okolnosti pôrodu vplývajú na nervovú sústavu dieťatka a preto najmä v tomto malom veku môže byť dieťa dráždivejšie, môže paradoxne reagovať na únavu - namiesto spánku sa zvýši jeho telesná aktivita a nevie sa samo stíšiť, spánok môže byť menej kvalitný. S postupným dozrievaním nervovej sústavy sa ale zvyčajne dostavia aj zmeny k lepšiemu.
V tomto veku navyše deti môžu prežívať jedno z úzkostnejších období, čo má tiež niekedy negatívny vplyv na spánok. Dieťa treba pritúliť, upokojiť, prípadne si ho vziať k sebe alebo si ľahnúť k nemu. Vaše teplo a vaša vôňa ho uistia o tom, že je v dostatočnom bezpečí.