Dobry den, moja 10 mesacna dcerka bola doteraz zvyknuta na zaspavanie na rukach a po nakojeni vzdy zaspinkala. 5 dni dozadu vsak odmieta byt vecer po kupani na rukach, velmi place a kope kym ju nedam do postielky a tam potom zacne, hoci poriadne unavena skakat a jasit sa, az sa bojim, ze si ublizi. Trva to aj 1 - 2 hodiny, potom si vypyta mliecko a zaspi. Skusala som jej citat, spievat uspavanky, ukludnit ju s macikom, ktoreho sme tiez ulozili spat, ale nic nezabera. bojim sa ju nechat v postielke samu, aby si neublizila, ale sediet tam 2 hodiny, ked potrebujem porobit nieco doma sa mi tiez nechce. Viete mi poradit nieco na ukludnenie a uspanie tojto nasej malej certice? Je to velmi zive dietatko aj pocas dna. Skusali sme aj nasilu ju ponosit na rukach, no mne sa ten plac neda pocuvat, potom pride muz, nosi ju chvilu on a ked ju pridem zobrat manzelovi, potom sa uz na mna "nalepi" a da sa rychlo uspat. Ale taketo trapenie babatka pred spanim sa mi nepaci.
A este nieco. Doteraz spavala cez den 3x po asi 1 h, ale teraz sa zobudi okolo pol siedmej a deviatej sa pyta spinkat zas - zaspi len v kociku von - zaspinka na 2 - 2,5 h poobede si pospi zas v kociku este asi hodinku. Vecer sa mi zda unavena, no treti krat uz poobede nezaspi.
Vdaka,

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V tomto veku dieťaťu zvyčajne už stačia dve denné spania, ak má dobre spať celú noc. Zhruba 1,5-3 hodiny dohromady by mali byť dosť.
Čo sa týka zaspávania a predspánkovej bujarosti a jašenia, tú sme my doma riešili domácou hojdačkou - dieťa sme večer nakŕmili, umyli a keďže sa zvyčajne jašilo aj dve hodiny, divoko skákalo a my sme už nevládali robiť strážcov zdravia a života, zavesili sme medzi dvere detskú hojdačku a po kúpaní milé dieťa šup na hojdačku a hojdali sme ho, kým nezaspalo. Možno by sa dal použiť aj kočík a dieťa by sa dalo uspať v kočíku.
Myslím ale, že keď dieťa začne viac chodiť, viac sa unaví a zaspávanie sa tiež trošku zmení.
Podobné otázky
• Zaspávanie na rukách
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, mam 4 mesačnú dcérku a problém so zaspávaním, do 3 mesiacov sme mali koliky a tak sme si ju naučili učičikávať na rukách pohojdávaním, no lenže koliky prešli a teraz si plačom vymáha pestovanie na rukách a bez toho ani nevie sama zaspať. Neviem čo mám robiť ako ju to odnaučiť. Vidím, že chce spinkať, ale nevie sa sama uložiť. No a zachvílu bude už aj ťažšia a môj chrbát to už nezvládne. Pomôžte mi. Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mamy si pomáhajú pri uspávaní veľmi rôznorodými spôsobmi. Jedny svoje bábätká "podrobia" nácviku samozaspávania - uložia ich do postieľky a v krátkych intervaloch chodia k dieťatku, pohladkajú ho, slovne alebo zvukmi tíšia... a tým mu dávajú najavo, že sú s ním, no neberú ho na ruky. Postupne v priebehu dní interval "návštev" pri dieťatku predlžujú, ak dieťa zvláda krátke intervaly. Dĺžka intervalov sa riadi reakciou dieťaťa - ak vydrží samo dve minúty a potom začne poplakávať, treba ísť k nemu po dvoch minútach, ak vydrží sedem, tak po siedmych. Dieťa by sme nemali nechať nariekať.
Iné mamy šupnú dieťa do kočíka, mužovi do náručia, do kolísky... Niektoré si dieťa zavinú k sebe a sedia na fitlopte či v hojdacom kresle...
Niekedy pomáha, ak dieťa uspáva druhý rodič.
• Zaspávanie-ako odnaučiť od rúk?
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň pani doktorka,
pozrela som si ostatné otázky ohľadom spania,ale nenašla som odpoveď.chcem sa poradiť ako odnaučiť synčeka od uspávania na rukách.na obed a večer ho uspávam iba ja,manžel býva často preč.Sedím na posteli a malého mám na rukách.Pomodlíme sa,porozprávama se o tom čo zažil počas dňa a držím ho až zaspí-je to tak 5-10 minút,občas viac.Po zaspaní ho preložím vedľa do postieľky.Ale už mi začína tlačiť na bruško.je dosť šikovný,rozpráva veľa a rozumie.Snažím sa mu vysvetliť,že už nemôže zaspávať mne na rukách,ale že si ľahneme na posteľ spolu a budeme spinkať tak.To ale odmieta.Chce zaspávať len na rukách..ako to riešiť? tiež si pred spaním nosí do spálne na posteľ všetky autíčka-je ich teda dosť.Ako docieliť,aby si bral len pár autíčok a ostatné nechal v obývačke?JA to potom vždy všetko vynášam ke´dže je pol postele zapratanej.Tiež v noci sa v poslednom čase často budí,spáva v postieľke a ak sa prebudí,nedá sa utíšiť hladkaním,musím ho vybrať.Stačilo ak som ho preložila k nám do postele,teraz ale chcem byť len na rukách-ako pri uspávaní.Trvá občas aj 15-20 minút v noci kým zaspí a ak to spraví 2-3 x tak mám dosť málo spánku.Vstáva skoro okolo 6.Spať chodí okolo 8 večer,vždy do 20:15 sme v spálni.Cec deň spín cca hodinku a pol.Budem veľmi vďačná ak mi poradíte.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekdy je dôležité dieťaťu ukázať, že naozaj je to pre vás už príliš. To znamená, že sa s ním porozprávate, že zaspávanie na rukách je pre vás už neúnosné, že vás z toho bolí bruško a ak chce, že ho môžete držať v náručí po ležiačky, teda že i ľahnete a on si ľahne na jedno vaše rameno a druhým si ho priviniete k sebe. Bude samozrejme vyjednávať a brániť sa tejto zmene a zrejme mu bude nejaký čas trvať, kým si zvykne, no je na vás, či sa rozhodnete postaviť sa za seba a svoje potreby - nie bojovať s ním, len trvať na svojom alebo spolu s ním hľadať, čo by teda bolo prijateľné pre vás a aj pre neho. To mu tiež môžete navrhnúť, aby ste hľadali spolu, čo mu vyhovuje a čo je fajn aj pre vás. O nočnom budení platí to isté. Pripravte sa ale na to, že nejaký čas potrvá, kým si nájde nový spôsob. Zvyčajne ale cca do týždňa sa dieťa vie prispôsobiť novej situácii.