Dobrý deň pani doktorka,
pozrela som si ostatné otázky ohľadom spania,ale nenašla som odpoveď.chcem sa poradiť ako odnaučiť synčeka od uspávania na rukách.na obed a večer ho uspávam iba ja,manžel býva často preč.Sedím na posteli a malého mám na rukách.Pomodlíme sa,porozprávama se o tom čo zažil počas dňa a držím ho až zaspí-je to tak 5-10 minút,občas viac.Po zaspaní ho preložím vedľa do postieľky.Ale už mi začína tlačiť na bruško.je dosť šikovný,rozpráva veľa a rozumie.Snažím sa mu vysvetliť,že už nemôže zaspávať mne na rukách,ale že si ľahneme na posteľ spolu a budeme spinkať tak.To ale odmieta.Chce zaspávať len na rukách..ako to riešiť? tiež si pred spaním nosí do spálne na posteľ všetky autíčka-je ich teda dosť.Ako docieliť,aby si bral len pár autíčok a ostatné nechal v obývačke?JA to potom vždy všetko vynášam ke´dže je pol postele zapratanej.Tiež v noci sa v poslednom čase často budí,spáva v postieľke a ak sa prebudí,nedá sa utíšiť hladkaním,musím ho vybrať.Stačilo ak som ho preložila k nám do postele,teraz ale chcem byť len na rukách-ako pri uspávaní.Trvá občas aj 15-20 minút v noci kým zaspí a ak to spraví 2-3 x tak mám dosť málo spánku.Vstáva skoro okolo 6.Spať chodí okolo 8 večer,vždy do 20:15 sme v spálni.Cec deň spín cca hodinku a pol.Budem veľmi vďačná ak mi poradíte.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekdy je dôležité dieťaťu ukázať, že naozaj je to pre vás už príliš. To znamená, že sa s ním porozprávate, že zaspávanie na rukách je pre vás už neúnosné, že vás z toho bolí bruško a ak chce, že ho môžete držať v náručí po ležiačky, teda že i ľahnete a on si ľahne na jedno vaše rameno a druhým si ho priviniete k sebe. Bude samozrejme vyjednávať a brániť sa tejto zmene a zrejme mu bude nejaký čas trvať, kým si zvykne, no je na vás, či sa rozhodnete postaviť sa za seba a svoje potreby - nie bojovať s ním, len trvať na svojom alebo spolu s ním hľadať, čo by teda bolo prijateľné pre vás a aj pre neho. To mu tiež môžete navrhnúť, aby ste hľadali spolu, čo mu vyhovuje a čo je fajn aj pre vás. O nočnom budení platí to isté. Pripravte sa ale na to, že nejaký čas potrvá, kým si nájde nový spôsob. Zvyčajne ale cca do týždňa sa dieťa vie prispôsobiť novej situácii.