Dobrý deň,
chcela by som Vás poprosiť o radu. Mám syna, ktorý má 3 roky a 9 mesiacov a ešte stále nevie vysloviť samohlásku "o". Ani v strede slova, ani na začiatku. Namiesto o používa zväčša písmenko e, tj. povie aute (auto), pedme (poďme). Snažili sme sa mu zdôrazňovať aby ústa dal do koliečka, alebo ho učili pískať, ale nezabralo to. Slovnú zásobu má bohatú, vie mnoho básničiek i pesničiek, len mu je ťažko rozumieť, keďže nevie vysloviť o. Okrem toho mu robia problémy aj iné písmená ako ch, l, r. Uvažovali sme nad návštevou logopéda, naša pediatrička nám však odporučila ešte počkať. Môžete mi prosím poradiť ako postupovať?
Ďakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Logopedičku môžete vyhľadať zrejme aj bez dieťaťa, aby vám dala aspoň nejaké cvičenia, ktoré by ste s dieťaťom robili doma. Prípadne sa aj poraďte, dokedy máte ešte čakať a v akom veku je vhodné začať chodiť aj s ním.
Podobné otázky
• rečová vada
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň Pani doktorka,
chcela by som sa opýtať či je možné aby sa dieťa naučilo správne vyslovovať spoluhlásku "r", ak jeho matka jemne"ráčkuje" Moja 1,5 ročná dcéra začína práve rozprávať. No ja ráčkujem, snažím sa nepoužívať slová v ktorých sa r vyskytuje. Neviem či tomu tým pomôžem? Manžel neráčkuje, no pre zmenu šušle. Obé staré mamy majú správnu výslovnosť , mám viac prenechať komunikáciu s dieťaťom na ne, alebo mám dieťaťu púšťať CD rozprávky, rádio,...? Alebo mám s dieťaťom riadne komunikovať a potom to nechať na logopéda? Dá sa s tým niečo robiť? Čo by ste mi poradili?
Ďakujem vopred za vašu odpoveď.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ja myslím, že je namieste, aby dieťa hovorilo so všetkými blízkymi, či už majú jemné poruchy reči alebo nie a zároveň aby malo prístup aj k iným zdrojom hovoreného slova (iní ľudia, cd, dvd, rozhlas...).
Medzi tretím a štvrtým rokom budete počuť, ako sa reč dieťaťa vyvíja, či sa postupne čistí, hlavne potom medzi štvrtým a piatym rokom.
Ak máte alebo mať budete pochybnosti, obráťte sa na logopéda.
• rec
, Autor: isis
Dobry den. Mam doma 3,5 rocnu dceru, ktora uz okolo roka vedela povedat vela slov. Teraz je uplne ukecana, chodi do skolky a co s tyka viet, gramatiky a najma poctu slov nie je problem. Nevie ale spravne vyslovovat niektore hlasky. Napr.pism. s, ako tak sa naucila pism. l a pod. Ked rozprava da sa jej samozrejme uplne rozumiet. Moja otazka smeruje k tym hlaskam, ci sa to postupne upravi samo a mala sa nauci vyslovovat s tak ako sa ma, alebo treba ist k logopedovi. Na dokreslenie hlasku s vyslovuje tak ze ma jazyk medzi zubkami. DAkujem pekne
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Výslovnosť u detí vyzrieva zhruba do šiesteho roku. Berie sa to tak, že dieťa v šiestom roku, prípadne pri nástupe do školy (prípadne zápise do školy), by malo už mať reč celkom čistú - výslovnosť, gramatiku.
Ak by ste sa chceli poradiť s logopédom, chybu neurobíte, no zvyčajne sa takéto jednohláskové "chybičky" upravia bez potreby vonkajšieho zásahu. Ak by sa vám zdalo, že sa práca s jazýčkom nijako nehýbe, že dcérka stále strká jazyk medzi zúbky (napríklad aj o rok), vyhľadajte/ konzultujte s logopédom.
• Nastup do školy
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den .Moj syn bude mat v juni sets rokov,boli sme na zapise do skoly,kde ho pani ucitelka pochvalila,pretoze pekne s nimi spolupracoval a tiez vsetko vedel.Prekvapilo ma vsak vyjadrenie pani psychologicky,ktoru mali v skolke,ze moj syn vzhladom na to,ze je junovy a podla nej aj pomalsi,by mal este pockat s nastupom do skoly.Taktiez boli z tohto rozhodnutia prekvapene jeho pani ucitelky.V skolke nema ziaden problem,je samostatny,je len trochu tichsi,ale inac pozna pismenka,pekne kresli,nema problem z vyslovnostou,vie pocitat do sto,odpocitavat i scitavat,proste dokaze vsetko co aj ostatne deti.Je to sikovny chlapec,aj ja -aj manzel sme boli v skole tiche a slusne deti.Rada by som vas poprosila o vas nazor-myslite si,ze junove deti by mali s nastupom so skoly pockat?Dakujem pekne za odpoved.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je to veľmi individuálne. A tiež záleží na tom, či to vyjadrenie povedala pani psychlogička len na základe letmého vyšetrenia či skôr pozorovania počas zápisu do školy alebo na základe seriózneho vyšetrenia školskej zrelosti.
Podľa zákona všetky deti, ktoré do 30. augusta dosiahnu vek 6 rokov, môžu nastúpiť do školy a o prijatí rozhoduje škola. Psychologička môže doporučiť alebo nedoporučiť, no nie je to záväzné.
Ak chcete, môžete absolvovať vyšetrenie školskej zrelosti u inej psychologičky, no ak pani učiteľky myslia, že to zvládne, netreba to riešiť.
• Nejasná výslovnosť
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
syn bude mat za 3 mesiace 4 roky a jeho vyslovnost je stale dost nejasna. Rozprava dost, hoci stale skor trhano ako suvisle (dlhsie vety) ale trapi ma hlavne ta vyslovnost. Pismena z,ž,s,š,f,ch nehovorí vôbec, o "l" a "r" ani nehovorim samozrejme, vacsinou ich vynecha alebo ich nahradi pismenami j alebo h. Pismeno "v" povie len na zaciatku slova, aj to len po upozorneni, v inej polohe ho opat vynecha alebo nahradi pismenom "j". Trapi ma to, lebo casto mu rozumieme len my s manzelom, pripadne dalsi blizsi ludia, ini maju problem mu porozumiet.
Pred polrokom som s nim chodila aj k logopedovi, ale po 3-4 sedeniach uz uplne odmietol spolupracovat, nechcel tam ist a tak sme prestali. Logopedka nam vravela, ze mame ist doma nanho hravo ale to vobec nezaberalo, fukanie do vrtulky, aby sa naucil "f", rychlo zavrhol. Skusili sme to teda s manzelom doma inak, rovno sme mu povedali, ze sa ideme naucit nejake nove slovicko a trenovali sme, kym sa to nenaucil (vacsinou to boli slovicka, v ktorych si napriklad zamienal slabiky "kicat" bolo "cikat", atd. Takto sa nam postupne podarilo naucit ho niektore slova spravne ale ide to velmi pomaly.
Dnes sme ho chceli naucit "Janko", pretoze hoci "j" vklada takmer vsade, kde nejake ine pismeno nevie, vo vela slovach na zaciatku to paradoxne nepovie. "Ja" este povedal, ale Jano uz odmietal, komolil to nieco ako "Canko". Pri tychto cviceniach sa vzdy kruti, odvracia pohlad, hra sa s cim mu pride pod ruky a podobne a vobec sa nechce snazit, je prilis zaťatý. Aj si myslím, že by toho zvládol oveľa viac, keby nebol taký zaťatý ale neviem, ako to v ňom zlomiť, aby sa trochu viac snazil. Logopedka vravela, že ho nemáme núťiť, ale vidíte - keby sme to neskúsili s manzelom takto, doteraz by vravel aj tie slovíčka, čo sme ho naučili, po starom.
Chcela by som vedieť, čo si o jeho reči v jeho veku myslíte...myslíte si, že sa to do škoského veku môže výrazne zlepšiť? Ako? Ako ho máme stimulovať? Kúpila som mu aj Malovanú abecedu, rád si ju niekedy pozerá, ale básničky mám čítať ja, on sa ich učiť nechce. Ako mam ist nanho, aby nebol taký zaťatý? Niekedy by som to najradšej urobila tak, že sa budem robiť, že slová, ktoré hovorí nesprávne, mu nebudem rozumieť, aby ho to nakoplo, aké by to bolo, keby som mu naozaj nerozumela, ale neviem, či by to bolo dobré.
Syn inak chodí do školky, kde mám za ten necelý rok pocit, že mu určite pekne pribudla slovná zásoba ale výslovnosť sa mu teda veľmi nezlepšila, hoci som v to dúfala...
Dakujem za radu a zelam pekne sviatky :)
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Prísnosť v tomto veku môže byť naozaj skôr na škodu. Keď ho sústavne opravujete a nútite ho učiť sa správnu výslovnosť, je to niečo také, ako keby ste nútili malé bábätko sedieť, hoci ono ešte nemá dobre vyvinuté svaly a nezvláda to alebo to zvláda len s oporou. Dieťa tým dostáva opakovane informáciu o sebe, že je neschopné, hoci to tak nie je - iba nároky rodičov sú väčšie ako momentálne schopnosti a možnosti dieťaťa.
Samozrejme, že treba, aby dieťa veľa komunikovalo, aby sa s rečou hovorenou, počúvanou stretávalo v dostatočnom množstve, aby malo okolo básničiek a rozprávok a pesničiek aj nejakú zábavu... No deto v tomto veku zvyčajne nespolupracujú v učení tak, ako by sme si predstavovali a majú na to plné právo. Spolupracovať v týchto veciach sa dieťa ešte len učí, zvládnuť by to malo až okolo 5.-7. roku.
Čo sa týka reči, ak sa jeho výslovnosť nebude spontánne zlepšovať a aj o rok bude rovnaká ako teraz, vyhľadajte opäť logopéda. Ak by sa postupne zlepšovala, čo by mala, no po piatom roku bude mať ťažkosti s viac ako jenou hláskou, tiež to konzultujte s logopédom.
• Rozvoj reči - zlá výslovnosť
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý den,moj syn ma 2 roky a 7 mesiacov a rozpráva pomerne dost, vsetko opakuje. Problem je, ze rozprava dost necisto, nevie povedat vela spoluhlasok (napríklad v, z, ž, f, ch, r, l) a tie bud vynecháva alebo ich nahradza pismenom "j". Vo viacerych slovach si tiez zamiena slabiky (napriklad "čakaj" povie "kačaj", "cikat" je unho "kicat"). Takto rozprava uz niekolko mesiacov. Na vsetko, co povie, poviem "ano, spravne" a este raz to spravne zopakujem ale takmer nebadam zmenu.
Syn ide od septembra do skolky a trochu sa obavam, aby sa tam necitil byt frustrovany, ak mu deti nebudu rozumiet. Vsetci nasi kamarati v rovnakom veku totiz rozpravaju pomerne cisto. Ked im syn nieco rozprava a oni nerozumeju, "prelozim" im to ale v skolke uz bude na to sam. Myslite, ze sa mu rec do septembra vylepsi? Mozem mu v tom este nejako pomoct?
Dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Má ešte nárok rozprávať nečisto, postupne sa jeho reč vyčistí. Deti v škôlke ho možno tým, že mu nebudú dobre rozumieť, budú stimulovať k tomu, aby sa vyjadroval čistejšie, aby sa snažil. A druhú časť urobí jeho mozog a tréning, teda rozprávanie...