Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Nejasná výslovnosť

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,
    syn bude mat za 3 mesiace 4 roky a jeho vyslovnost je stale dost nejasna. Rozprava dost, hoci stale skor trhano ako suvisle (dlhsie vety) ale trapi ma hlavne ta vyslovnost. Pismena z,ž,s,š,f,ch nehovorí vôbec, o "l" a "r" ani nehovorim samozrejme, vacsinou ich vynecha alebo ich nahradi pismenami j alebo h. Pismeno "v" povie len na zaciatku slova, aj to len po upozorneni, v inej polohe ho opat vynecha alebo nahradi pismenom "j". Trapi ma to, lebo casto mu rozumieme len my s manzelom, pripadne dalsi blizsi ludia, ini maju problem mu porozumiet.
    Pred polrokom som s nim chodila aj k logopedovi, ale po 3-4 sedeniach uz uplne odmietol spolupracovat, nechcel tam ist a tak sme prestali. Logopedka nam vravela, ze mame ist doma nanho hravo ale to vobec nezaberalo, fukanie do vrtulky, aby sa naucil "f", rychlo zavrhol. Skusili sme to teda s manzelom doma inak, rovno sme mu povedali, ze sa ideme naucit nejake nove slovicko a trenovali sme, kym sa to nenaucil (vacsinou to boli slovicka, v ktorych si napriklad zamienal slabiky "kicat" bolo "cikat", atd. Takto sa nam postupne podarilo naucit ho niektore slova spravne ale ide to velmi pomaly.
    Dnes sme ho chceli naucit "Janko", pretoze hoci "j" vklada takmer vsade, kde nejake ine pismeno nevie, vo vela slovach na zaciatku to paradoxne nepovie. "Ja" este povedal, ale Jano uz odmietal, komolil to nieco ako "Canko". Pri tychto cviceniach sa vzdy kruti, odvracia pohlad, hra sa s cim mu pride pod ruky a podobne a vobec sa nechce snazit, je prilis zaťatý. Aj si myslím, že by toho zvládol oveľa viac, keby nebol taký zaťatý ale neviem, ako to v ňom zlomiť, aby sa trochu viac snazil. Logopedka vravela, že ho nemáme núťiť, ale vidíte - keby sme to neskúsili s manzelom takto, doteraz by vravel aj tie slovíčka, čo sme ho naučili, po starom.
    Chcela by som vedieť, čo si o jeho reči v jeho veku myslíte...myslíte si, že sa to do škoského veku môže výrazne zlepšiť? Ako? Ako ho máme stimulovať? Kúpila som mu aj Malovanú abecedu, rád si ju niekedy pozerá, ale básničky mám čítať ja, on sa ich učiť nechce. Ako mam ist nanho, aby nebol taký zaťatý? Niekedy by som to najradšej urobila tak, že sa budem robiť, že slová, ktoré hovorí nesprávne, mu nebudem rozumieť, aby ho to nakoplo, aké by to bolo, keby som mu naozaj nerozumela, ale neviem, či by to bolo dobré.
    Syn inak chodí do školky, kde mám za ten necelý rok pocit, že mu určite pekne pribudla slovná zásoba ale výslovnosť sa mu teda veľmi nezlepšila, hoci som v to dúfala...
    Dakujem za radu a zelam pekne sviatky :)

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Prísnosť v tomto veku môže byť naozaj skôr na škodu. Keď ho sústavne opravujete a nútite ho učiť sa správnu výslovnosť, je to niečo také, ako keby ste nútili malé bábätko sedieť, hoci ono ešte nemá dobre vyvinuté svaly a nezvláda to alebo to zvláda len s oporou. Dieťa tým dostáva opakovane informáciu o sebe, že je neschopné, hoci to tak nie je - iba nároky rodičov sú väčšie ako momentálne schopnosti a možnosti dieťaťa.
    Samozrejme, že treba, aby dieťa veľa komunikovalo, aby sa s rečou hovorenou, počúvanou stretávalo v dostatočnom množstve, aby malo okolo básničiek a rozprávok a pesničiek aj nejakú zábavu... No deto v tomto veku zvyčajne nespolupracujú v učení tak, ako by sme si predstavovali a majú na to plné právo. Spolupracovať v týchto veciach sa dieťa ešte len učí, zvládnuť by to malo až okolo 5.-7. roku.
    Čo sa týka reči, ak sa jeho výslovnosť nebude spontánne zlepšovať a aj o rok bude rovnaká ako teraz, vyhľadajte opäť logopéda. Ak by sa postupne zlepšovala, čo by mala, no po piatom roku bude mať ťažkosti s viac ako jenou hláskou, tiež to konzultujte s logopédom.