Važená pani magistra, prosím o radu. Moja 16 mesačná dcérka nechce nič piť. Skúšali sme vodu, rôzne čaje, riedené špeciálne džúsiky. Vypije len umelé mliečko, ktoré jej dávame večer, ráno a po obede. Skúšali sme na ňu rôzne "finty" ako položiť tekutinu do jej dosahu, piť s ňou, dokonca sme nakúpili rôzne fľaše s rôznymi typmi cumlíkov a náustkov...Ako ju máme "naučiť" piť, veď je to základný ľudský inštinkt...!

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Poraďte sa o tom s vašou detskou lekárkou. Možno treba zistiť, či je telesne všetko v poriadku, keď má takú malú potrebu tekutín.
Podobné otázky
• odmietanie materského mlieka
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
mám 5 mesačného chlapčeka a začal mi úplne odmietať MM. Mám podozrenie, že som to spôsobila ja. Keď som ho kŕmila nechcel papať a ja som naňho veľmi zakričala a veľmi sa zľakol a začal strašne plakať. Odvtedy mi vôbec nechce piť. Inak ho kŕmim odstriekaným MM pretože mi ako 2-mesačný úplne odmietol prsník. Veľmi ma to mrzí, ale v čase keď sa to stalo som bola chorá mala som 39 teploty a nevládala som sa ani pohnúť.
Neviem či mi budete vedieť poradiť, neviem ako postupovať aby sa mu opäť vrátila chuť do papania. Takýmto spôsobom skončíme v nemocnici na infúziách.
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ako iste viete, existujú aj sušené mlieka, hoci to materské je najvhodnejšie. Ak ale odmieta to vaše a môže to byť tým, čo ste popísali, ale aj prekonanou chorobou a jej vplyvom na materské mlieko (najmä ak ste užívali nejaké lieky). Skúste teda sušené mlieko, prípadne skúste zmiešať časť materského a časť sušeného. Prípadne sa poraďte s vašou detskou lekárkou.
• Nechce piť umelé mlieko
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň.
Dcérka má 20 mesiacov a chcem ju odstaviť, momentálne ju kojím už len v noci a ráno. Chcem sa spýtať, ako postupovať, keďže som zatiaľ nebola úspešná s ponúkaním umelého mlieka. Potrebovala by som nejakú inšpiráciu, ako prekonať jej odpor. Môže byť problém to, že v noci a ráno dostáva ešte moje mlieko a večer jej chcem dať umelé? U nás to teraz prebieha tak, že večer jej pripravím umelé mlieko, už som vyskúšala do fľaše takej, ako pije vodu, do šálky, do cumlovej fľaše, nič nezaberalo. Potom sme sa tvárili, že všetci pijeme niečo zo šálky a štrngali sme si s ňou, aj tak nič. Lyžičkou do pusy, tiež nič. Akonáhle zacíti, že je to mlieko, odvracia sa, keď sa aj podarilo niekedy, že sa raz napila, viac už nechcela.Uz som jej ho aj trosku osladila, dala trosku granka, nezabralo to. Zmenila som aj značku mlieka, teraz už pijeme tretiu značku a nič. Sú ešte nejaké finty na tento problém? Alebo je problém to, že ju v noci a niekedy aj ráno ešte kojím? Je potrebné urobiť nejakú prestávku a neponúkať umelé mlieko napr.týždeň, aby na to zabudla a potom znovu skúsiť? Ako to mám vyriešiť?
Ďakujem za radu.
Denisa.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niektoré deti nechcú žiadne iné mlieko okrem materského. Ak máte pocit, že by to bol negatívny krok v jej výžive, že by trpela nedostatkom dôležitých látok, ktoré mlieko obsahuje, nahraďte jej mlieko v strave inými jedlami, ktoré dané prvky obsahujú. (Vápnik môže dostať napríklad aj z jogurtov alebo kyslomliečnych nápojov, zo syrov, zo sezamu či zeleniny.)
Existujú dokonca aj také názory, že mlieko vo výžive človeka je okrem kojeneckého veku neprirodzené, prípadne že zahlieňuje organizmus, čo má za následok časté infekcie a zápaly. Skúste teda zvážiť náhradu mlieka inými potravinami, aby strava bola primerane vyvážená a bohatá.
• Držanie fľašky
, Autor: Registrovaný používateľ
dobrý deň pani doktorka,mám na Vás jednu otázku,vlastne prosbu.Moja dcéra 12.4. oslávila 2 roky,no a máme jeden dosť veľký problém s pitím,neviem či táto otázka patrí práve sem,ale snáď mi dokážete poradiť.Malá ešte pije z fľaše,ale len v tedy keď jej ju ja držím,sama si ju chytiť nechce a keď jej ju ja nedám tak sa ani len celý deň nenapije,skúšala som už všeličo,v noci si piť vypýta aj si sama fľašu drží,s tým problém nie je,máme ho len cez deň...
a to isté sa opakuje aj keď s ňou niekam idem,na návšteve nechce piť,nedaj bože aby som vytiahla fľašku,z pohára tak isto sa nenapije,už mi viacerý hovorili,aby som jej fľašu nechytila aspoň jeden deň,že ona si ju zoberie aj sama,skúsila som to raz a celý deň nepila nič,ale keď ja vždy podľahnem,lebo ju ľutujem,ak poznáte odpoveď na môj problém budem veľmi rada ak mi budete vedieť poradiť,ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak sú situácie, kedy sú u vás podobne staré deti, dajte im piť do pohárikov a strčte im do nich slamku na pitie (aj vašej dcére) a uvidíte, či ju to zaujme alebo nie. Alebo jej dajte (kvalitný) džús z krabičky, ktorý tiež treba vypiť pomocou slamky. Možno to bude chcieť skúsiť.
Alebo sa skúste hrať na kaviareň či na princezné, uvarte si do kanvičky čaj, dajte šálky s tanierikmi, koláčik alebo keksík a popíjajte trebárs aj spolu s obľúbenou bábikou alebo plyšovou hračkou.
Ak nie, zrejme je pre ňu dôležitý malý rituál, kedy vy jej držíte fľašku a ona z nej pije. A vám nezostane nič iné, iba počkať, kým ten rituál pre ňu stratí taký veľký význam.