Dobrý deň, ja by som mala otázku na tému cumlík. Čoskoro bude mať náš syn 1,5 roka. Približne od 6-7 mesiaca sme cumlík používali len na spánok a na cestách, pri denných činnostiach ho prirodzene nepotreboval a takto nám to ostalo skoro doteraz. Odjakživa bol naučený po spánku cumlík odložiť a vždy ho to bavilo a tešil sa z tejto činnosti. Syn nebol ani dojčený, preto nám iná možnosť ako cumlík neostávala. Skoro presne po roku sa nám narodila dcérka, pri nej si začal postupne uvedomovať, že dcérka má cumlík aj počas dňa a samozrejme jej ich aj bral. Kým nejaký nevidel, ani nevedel, že existujú. Posledné obdobie si začal cumlík pýtať skoro stále, aj keď žiadny nevidel (ani u dcérky). Nie som z toho nadšená, pretože cumlík ho vždy zlomil a koľkokrát nejaký nájde aj napr. 2 hodiny pred obedným spánkom, tak začne byť unavený už veľmi skoro a naozaj mám čo robiť aby som mu stále vymýšľala iné podnety, aby nejako na ten cumlík nemyslel. Väčšinou to “pýtanie” sprevádza neustále mrnčanie, až plač. Ak by si ho už raz dal, tak by bol naozaj schopný ho mať aj celý deň v ústach.
Preto moja otázka znie, ako toto riešiť? Keď mu ho dám, vzbudím v ňom ešte väčšiu “závislosť” ako keď mu ho budem stále brať? Snažila som sa ho vždy brať takým spôsobom, aby si to neuvedomil, že mu ho beriem z úst. Ale niekedy sa stalo, že sa predomnou utekal schovať, aby som mu ho náhodou nezobrala a preto sa bojím, že tým braním to bude ešte horšie a navyše sa tam celkom narušila dôvera. Nechcem aby sa ma bál. Rozumie už väčšine vecí, čo mu poviem, preto neviem, čo si slovne vymyslieť aby som ho nejako nastavila, lebo kontakt nepomáha. Ďakujem veľmi pekne.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
ja by som sa zamyslela nad dvoma vecami a na základe toho by ste mohli skúsiť nájsť pre
Vás vhodné riešenie. Ako chcete, aby Váš syn používal cumlík? Čo Váš syn potrebuje,
keď si pýta cumlík? (Je to nuda? Únava? Potreba blízkosti? môže to byť všeličo...)
Keď nechcete, aby ho mal, môžete to nastaviť ako pravidlo. Napr: Teraz by si chcel
cumlík, ale cumlík máme iba na spanie, môžeš ho dostať večer v postieľke. (Porozumenie
potrebe, nastavenie pravidla, možnosti uspokojenia potreby). Samozrejme sa stane, že
syn bude nespokojný. Za to nie je ani zlý, ani neposlušný. Proste nikto nemáme rád, keď
niečo nemáme, keď to chceme. Aj tomuto pocitu môžete vyjadriť porozumenie. To čo
môže byť mätúce je, keď jeden deň povolíte pravidlo a druhý deň ho budete neúprosne
dodržiavať. Ak skúsite porozumieť o čo ide Vašemu synovi a čo chcete Vy, možno sa Vám
lepšie nastaví pravidlo do Vašej rodiny a môžete poskytnúť synovi nasýtenie potreby či
už s cumlíkom alebo bez neho.
Mgr. Marta Lazíková Merešová