Dobrý deň prajem,
Mám tri deti najstarší bude mať 6 (má problém s rečou,navštevujeme ligopediu,ale zlepšenie nevidím) potom 4 synceka a 2 ročnú dcérku. No a problém máme s tým 4 ročným synom. Je viac menej samostatný, šikovný len.... Veľmi ale naozaj veľmi robí zle sestričke a vôbec neviem ako na to reagovať. Nie je to týždeň ani mesiac. Je to už dosť ďalšie obdobie a neuspokojim sa s odpoveďou ,on z toho vyrastie. Situácia hrajú sa so sestričkou( najstarší je v škôlke) zrazu jej začne pritlačat na ruku,stúpať na nohu,ťahať za vlasy a rehotať sa,mala plače. Minule jej len tak,keď šiel okolo nej,treskol hlavu o stenu. Zhodil ju zo stoličky,pripucil vankúšom. Keď sa s ním vadim ,vysvetľujem rehoce sa mi do tváre :/ ale viem ,že ju má rád to vidím lebo majú aj svetlé chvíľky... najstaršieho berie asi ako vzor lebo po ňom opakuje ,pýta sa kedy príde zo skolky. Samozrejme sa spolu s bratom handrkuju a vtedy neskutočne zjape. Napr. Starší doňho nechtiac drgne a on začne zjapat akoby mu ruky nohy dolámal :/ je to dosť vyčerpávajúce,lebo žijeme so starými rodičmi a tí majú metódu po riti a bude dobre. Ale ja chcem aby pochopil,že ubližuje sestričke ,že ju to boli a mňa to trápi. Už som rozmýšľala,že navštívim s ním odborníka...ďakujem za odpoveď

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, Váš problém si naozaj vyžaduje priamu návštevu odborníka, zmenu správania syna je treba urobiť čo najskôr. Je stredný a má preto ťažkú pozíciu, lebo má „konkurenciu“ z oboch strán. Na sestre si môže odreagovávať svoju frustráciu a aj všetok strach, ktorý v ňom toto usporiadanie vyvoláva. Len si na chvíľu predstavte, že také malé dieťa – jeho prežitie úplne závisí na rodičoch. A tí sa mu odrazu prestanú venovať v preňho dostatočnej miere (a miera toho, čo emócie dieťaťa pokladajú za dostatočné, sa mení v závislosti od toho, čo sa mu deje, čo ho vystrašilo, odradilo,...ako rodičia nepochopili jeho potreby napr.) Takže taká inštinktívna reakcia je zničiť to, čo bráni v jeho prežití... samozrejme sú tam aj iné emócie, ako to vidíte aj vy. Nevhodné správanie je treba hneď zastaviť, a to dobré odmeniť. A hlavne syna ubezpečiť, že ste tam preňho – ak sa dá, venujte denne nejaký čas len jemu. Chcieť od neho, aby pochopil bolesť iného je ešte priskoro, ale určite musí rozumieť tomu čo smie robiť a čo nie.
Elena Tomková