Zacinam mat problemi zo starou dcerkou ma 3,5 roka. Máva uplne výpadky . Hra sa vsetko ide spat a vtedy to zacne uplne jej prepne ona nechce taky jogurt taky ona nechce toto tamto nejde spat a plavé jak kebyze ju režeme . Cca 15 je uplne jak vymene a zje jogurt ide spat bez problemov.
Alebo sa to stava aj pocas dna hra sa vsetko super ide si prezliecť pyzamo sek a zase ma scénu 10/12 mint a potom je ok.
Fakt ju uz nezvladam , neviem sa udržať na uzde aj pokročil aj pozadku uz niekedy dostane . Aj pekne jej vysvetlim ale nic nepomaha .
Snazim sa jej obmedzovať TV , telefon jej moc nedavam . Nebiem ci si vyzaduje pozornost ale led ju takto prepne tak ju zoberie a zacnem stiskat a to je este horsie hadze sa kope okolo seba uplny horor.
Ja ako osoba som strasny nervak snazim sa jej to povedat pekne ale poviem jej to 1-2-3 a potom uz kricim alebo rovno dostane po zadku. To ona povie nechaj ma , nechod za mnou, nebi ma , a to jej dam po riti ked uz je to na moc na mna a nic ine na. Ni neplati .
Co mam robit ? Bojim sa ze my ostane takato cely zivot .
dakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, Iva.
Verím, že je pre Vás náročné zvládať „výpadky“ dieťaťa, ako píšete. Dieťa svojím správaním niečo odohráva. Nevie mať zrozumiteľné vysvetlenie, vyjadrenie čo prežíva, či má z niečoho/niekoho strach, či cíti napätú atmosféru medzi partnermi, alebo smutnú, nešťastnú, ubolenú maminu. Keď sa rodič trápi svojimi starosťami, častokrát dieťa vyhodnotí situáciu ako ohrozenie, a úplne spontánne reaguje podráždene. Upokojí sa len keď je rodič pokojný. Nervozita rodiča priamo podnecuje nervozitu dieťaťa. Skôr ako sa večerný kolotoč začne, skúste sa rozprávať o týchto večerných rituáloch. Vyjadrite, že Vás trápi, že má dcérka takéto ťažké chvíle. Že Vás to trápi kvôli nej, že má ťažké chvíle, že jej chcete pomôcť. Vy ste tá dospelá, ktorá má vedieť hnev regulovať, najskôr ten svoj. A tak to učiť rozpoznávať aj ju. Uisťovať ju, že jej chcete a viete pomôcť. Spýtajte sa jej, čo by potrebovala, ako tým krikom môžete predísť. Bitku nepoužívajte, je to nielen o fyzickej bolesti, ale má zásadný devalvačný vplyv na dieťa. V žiadnom prípade potom dieťa neprechádza do pokoja a radosti, vždy je výsledkom podráždenie a má ďalekosiahle deštruktívne tendencie voči okoliu aj sebe. Zmeňte svoj prístup. Rozprávajte s ňou, že to chcete zmeniť, že jej chcete pomôcť, vymýšľajte spolu, čo môžete robiť, aby fungoval určitý rituál (po rozprávke, hre... v dohodnutom čase rozprávku/hru ukončiť, pred jej koncom môžete pripomenúť, že si môže dopozerať a ona sama vypnúť, alebo ona sama uložiť hračky, alebo si ona sama poprosí o pomoc, ak potrebuje. Jednoducho ju naučte, že ju počúvate. Že je pre vás dôležitá. Ukážte jej, že je šikovná, že ste na ňu pyšná. Pochvalou a podporou dosiahnete viac.
Alena Hrčková