Dobrý deň , onedlho 6 ročný syn sa v poslednej dobe začal sám biť, škrabať, hrýzť. Robí to vždy keď je za niečo pokarhany,alebo je na neho nakričané, ale nemusí to byť ani vyhrotená situácia, napríklad neurobí niečo čo mal, poviem mu pekne a kľudne, nech to teda urobí teraz a on sa začne udierať do stehien.... Keď už vidí že som nahnevaná tak sa škriabe, alebo si hryzie do ruky , udiera do hlavy,nie je to extrémne silno no robí to ... Vždy mi k tomu povie že to preto, že je zlý. Často hovorí, že je zlý, neposlušný, že nevie čo s ním je a prečo to robí. Pritom je to dobrý šikovný skromný a tichý chlapec, nikdy nebol problémový a ja milujem s ním tráviť čas, radi sa tulime a sam vraví že už navždy bude vedieť že ho ľúbim,lebo mu to hovorím veľmi často...s jeho otcom žijeme v spokojnom manželstve, máme ešte mladšiu dcéru, tá je zložitejšia povaha a trápi nás neposlúchanim viac ako syn... Neviem či to mám už radšej riešiť aj nejak inak ako dohováranim vysvetľovaním, nechcem aby to zašlo priďaleko... Prosím o radu ako správne reagovať a podporiť ho aby si to nerobil.
Vopred veľmi ďakujem .

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
deti vždy reagujú viac na činy než na slová – takže syn vníma že mu niečo hovoríte, ale
vnútri tomu neverí.... Takto na diaľku naozaj neviem povedať, čo to v ňom vyvolalo, mohol
si niečo spojiť napríklad aj z okolia, rozprávky,.... A dovolím si upozorniť na fakt, že my si
myslíme, že nejako pôsobíme a ono to tak zvonka nevyzerá,..syn môže vnímať hlavne Váš
hnev, nie že vy mu niečo hovoríte podľa vás už kľudne. Výchova detí v nás otvára naše
zážitky z detstva, čo nemusí byť vôbec príjemné a ľahko zvládnuteľné, a niekedy
potrebujeme pomoc zvonka, aby sme sa pohli z nejakého uviaznutého miesta. Hlavne keď
je reálna možnosť, že by sa synovo sebapoškodzujúce správanie mohlo prehĺbiť a upevniť,
bolo by dobré navštíviť odborníka. V Centrách poradenstva a prevencie máte bezplatné
poradenstvo, neváhajte sa na nich obrátiť.
PhDr. Elena Tomková