Dobrý deň ,
Som matkou už dva roky. A mám hrozne stavy. Neviem či s tým robiť. Nemám chuť na nič... Ani neviem ako to opísať. S malým sa hrám, ideme von, máme rutinu... Ale fungujem automaticky. Nič mi nerobí radosť. S malým sa smejem, vymýšľam aktivity, teším sa, keď sa aj on teší.. ale necítim šťastie, radosť ako kedysi. Nemôžem mať radosť zo žiadnej činnosti. Začala som si nakupovať každý týždeň nejaký darček. Ale ani to mi nerobí radosť. Ráno vstávam unavená a s nechuťou.. pretvarujem sa, že som v pohode. Som permanentne vyčerpaná, až fyzicky slabá. Na druhej strane, vybuchujem. Hnevám sa a vtedy kričím a niekedy už aj nadávam. Nikdy som taká nebola. Som skôr pohodovy flegmaticky typ. Manžela niekedy nenávidím a želám si aby zmizol. Snívam o Tom, že uteciem a nevrátim sa a niekedy mám hrozne predstavy... Keď sa hnevám, snažím sa ovládať, ale veľakrát mám takú predstavu že začnem revat, kričať z plného hrdla len tak do prázdna. Mám chuť kričať dosť často. Bez slov. Ale samozrejme, to neurobím. Mám pocit, že kým pôjde malý do škôlky, že sa zbláznim.
Kedysi som mávala depresie. V puberte, aj na výške. A párkrát aj na mále... Volala som aj linku dôvery. Raz. Potom sa to zlepšilo. Mala som super prácu, veľa voľného času a bola som spokojná.. počas tehu to bolo super. Po pôrode to začalo byť ako na hojdačke. Čo mám robiť aby som bola normálna, veselá, plná energie?
Manžel chodí do práce, maka na záhrade, vari a je nonstop veselý. Málokedy je nervózny.
Ďakujem ❤️

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, nepíšete, či ste boli s pocitmi depresie aj u odborníka? Je pravdepodobné, že niečo z minulosti ostalo nevyriešené a znova sa vynorilo v materstve. Je to obdobie náročné na našu energie a naozaj si vyžaduje celého „človeka“. Ak je naša energia zamestnaná aj inde- máme nevyriešené veci z minulosti, tak jej nemáme dosť na starostlivosť o malého človiečika,.. ale ten má minimálne nejaké obdobie prednosť, lebo vieme, že bez nás neprežije. Takže my sa musíme o niečo ukrátiť,..vaše nahnevanie by som teda vedela pripísať tej zmenšenej energii.
Môžete si pomôcť užívaním L- tryptofánu – voľne dostupný liek, na doplnenie serotonínu. A samozrejme svoje pocity môžete ísť – odporúčam- skonzultovať s odborníkom na duševné zdravie – spracovať nespracované zážitky, naučiť sa lepšie zachádzať so svojimi emóciami, aj so vzťahom voči sebe. Zostať v tomto stave ako popisujete bez pomoci, navyše vo výčitkách voči sebe, tiež odčerpáva energiu a v konečnom dôsledku nepomáha ani vzťahom s ostatnými.
PhDr. Elena Tomková