Gynekologicko-pôrodnícka poradňa gynekológa Jozefa Záhumenského

Gynekologicko-pôrodnícka poradňa gynekológa Jozefa Záhumenského
19,077 otázok

Na vaše otázky týkajúce sa pôrodníctva a gynekologických  problémov odpovedá  Prof. MUDr. Jozef Záhumenský, Ph.D., MPH., prednosta II. Gynekologicko-pôrodníckej kliniky LFUK a UNB , Fakultná nemocnica Ružinov, Bratislava.

 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

Sponzor poradne: Gynekologicko-pôrodnícka poradňa gynekológa Jozefa Záhumenského
  • Migréna

    , Autor: jozko

    Dobrý deň pán doktor.Som v ôsmom týždni tehotenstva.Pred otehotnením som mala problém s migrénou.Ak som si tabletku(výlučne iba paralén mi pomohol)vzala ešte v čase prvých príznakov vzniku migrény,tak bolesti odozneli.Teraz som tehotná a preto som sa informovala u môjho gynekológa ako riešiť prípadné migrény teraz.Odvetil mi,že v žiadnom prípade až do 12 týždňa gravidity nesmiem užívať žiaden liek,ani paralén.Na jednej strane tomu rozumiem,pretože sa bábätko ešte len vyvíja.Ako na potvoru mám už od včera večera migrénu.Riadim sa mojím gynekol.,ale tie bolesti sú urputné.Nepomáhajú žiadne obklady,ani spánok.Počas prvého tehot.som takto bez liekov mala migrénu v piatom mesiaci týždeň vkuse.Bola som vyhladovaná vystresovaná....Na naliehanie manžela som potom užila paralén a bolesti ustúpili.Toto už naozaj nechcem zažiť.Prosím ,poraďte mi,čo mám robiť.Srdečne Vám ďakujem za odpoveď.

Podobné otázky

  • Duphaston

    , Autor: Liliana222

    Dobrý deň,potrebujem vašu radu.Dnes som 22dc a 11dpo (ešte mám 5dni do termínu ms),mám pozitívne tehotenské testy,tak som nasadila duphaston 2x1 ktorú mi dal môj dr.ak budem mať pozitívny test hneď mám nasadiť,nakoľko v minulosti som mala 2potraty a 1uspešne tehotenstvo s duphastonom(10rokov dozadu) Lenže po užíti 1.tbl sa objavila silná migréna a po 2.tbl.tiez ma celú noc bolela hlava.(som migrenička)objavili sa aj pichanie na hrudi a v nohách,ale to len mierne.V lete som brala norethisteton a tam boli rovnaké príznaky ale oveľa miernejšie.Neviem či mám aj s tými príznakmi ďalej brať duphaston alebo po jednom dni užívania môžem vysadiť?nespustí mi to potrat vplyvom výkyvu hormónov?Môj lekár neordinuje 2tyzdne.Okrem toho mám trombofilne mutácie leiden a sy.lepivych doštičiek (vraj budem pichať injekcie), ale zatiaľ som sa neskontaktovala s hematologičkou.hashimotovu tyreotitidu,zatiaľ bez liečby.Ďakujem za radu

    Odpovedá: Prof. MUDr. Jozef Záhumenský, Ph.D., MPH.

    Dobrý deň,
    Duphaston môže spôsobovať bolesti hlavy migrenozneho typu kvôli zadržaniu vody v tele. Avšak podobné bolesti môže spôsobiť aj progesterón, ktorý sa v tehotnosti vylučuje prirodzene, prípadne bolesti súvisia s nízkym krvným tlakom, ktorý majú často tehotné.
    Existujú síce štúdie, ktoré dokazujú, že podávanie Duphastonu u žien s opakovanými potratmi riziko potratu znižuje, ale jedná sa skôr o podporný efekt, takže vysadenie by nemalo spôsobiť potrat. U vás je situácia zrejme komplikovanejšia kvôli hematologickému problému aj kvôli tyreoditíde, tieto veci ste mali mať jasne vyriešené ešte pred otehotnením, či náhodou kvôli lepivým doštičkám nemáte brať anopyirín hneď od začiatku gravidity, respektíve už pred otehotnením.

  • Migréna

    , Autor: Denyi

    Dobrý deň, včerajšiu noc som mala strašne silnú migrénu, kedy som siahla najprv po matovom oleji na spánky a čelo a studenom obklade no bolest sa stupňovala a užila som paralen 500mg. Po 3 hodinách intenzívnej bolesti som užila ešte jeden nakoľko prvá tbl. nezabrala. Po ďalších 4h som užila ešte jednu tabletu, keďže bolest neprechadzala a bolest bola naozaj silná…..už ani po 3tabletke bolest neprechadzala, ale nakoniec som od únavy o 4rano zaspala a dnes fungujem už len na “dozvukoch migrény”, ale bez liekov. Dočítala som sa, že max dávka je 1000mg u tehotných……ja som užila 1500mg a teraz mám výčitky či to nieje veľký problém a či som dieťatku nejako neuškodila….momentalne som 32+2tt

  • Lieky

    , Autor: Denyi

    Dobrý deň pán doktor, ako ešte netehotna som trpela silnými migrenami, na ktoré minpomohol iba novalgin - ostatné lieky boli na mňa slabé. Myslela som, že tehotenstvom sa to možno zmierni, ale bohužiaľ nie…..migrény stále mávam. Raz za mesiac-dva to na mňa príde a je to na nevydržanie vtedy samozrejme siaham len po Paralene 500. No jedna tableta mi nikdy nepomoze, vždy užijem ešte jedno, aby to zabralo a ako tak fungujem. Aktuálne som 17+6tt momentálne bezproblémové tehotenstvo (iba DM II. na PAD, kompenz.)- zaujíma ma či takto časté užívanie nemôže nejako uškodiť plodu. Ďakujem

    Odpovedá: Prof. MUDr. Jozef Záhumenský, Ph.D., MPH.

    Dobrý deň,
    Paralen sa považuje v tehotnosti za bezpečný. Novalgin je bezpečný v prvom a druhom trimestri, ku koncu gravidity sa neodporúča, hoci si myslím, že občasné podanie nie je pre plod nebezpečné.

  • Bolesti hlavy

    , Autor: Veve1020

    Dobrý deň, rada by som sa informovala ohľadom migrény v tehotenstve. Nikdy predtým som nemala s migrénami problém, ani dokonca s klasickou bolesťou hlavy. Bolievala ma veľmi málo.
    Aktuálne som v 5.mesiaci tehotenstva a posledne 2-3 týždne mávam celkom často migrény- niektoré prejdú rýchlejšie, niektoré trvajú celý deň.

    Viete mi prosím poradiť, ako si uľaviť od bolesti, resp.či sa im dá nejako vyhnúť?
    Ďakujem.

    Odpovedá: Prof. MUDr. Jozef Záhumenský, Ph.D., MPH.

    Dobrý deň,
    bolo by dobré zapátrať po príčine bolestí, či náhodou nemáte anémiu, alebo vysoký tlak krvi, alebo nejakú cievnu príčinu, pretože ak ste bolesťami začala trpieť až teraz, nemusí sa jednať čisto o migrénu. Vhodné je neurologické vyšetrenie a možno aj magnetická rezonancia mozgu.

  • Migréna

    , Autor: bradialen

    Dobrý deň, rada by som sa poradila. Aktuálne som v 25tt, od začiatku tehotenstva trpím migrénami. Mávala som ich aj predtým, tesne pred menštruáciou.
    V prvom trimestri neboli príliš silné a časté, ale od 4.mesiaca mám migrénu raz za týždeň a trvá niekedy aj 2-3 dni. Zvýšila som si príjem magnézia a vďaka tomu občas zvládnem prekonať migrénu len s paralenom a oddychom a pod. Ale občas zase potrebujem aj silnejšie lieky, brufen, alebo voltaren. Snažim sa brať lieky čo najmenej, ale mám doma dalšie 3 deti a musím fungovať. Viem, že počas 2.trimestra tieto lieky nepredstavuju pri občasnom užívaní problem.
    Moja otázka je ako si môžem pomôcť v 3.trimestri, ked je "povolený" len paralen? Podľa toho, čo som si načítala aj magnezium by sa malo vysadiť pred porodom. Desím sa toho, že posledné 3 mesiace tehotenstva strávim s migrénou. Myslíte, že občasne podanie (cca 1tbl raz za 7 a viac dní) voltarenu, resp. brufen predstavuje problém? Tie mi totiž zaberú takmer okamžite a potom mam pokoj. Nechcem malinkej ublížiť, ale s migrenou sa naozaj fungovať nedá :-(
    Dakujem za odpoveď, aj za Vašu prácu v tejto poradni. Ste naozaj skvelý, že aj takto pomáhate.

    Odpovedá: Prof. MUDr. Jozef Záhumenský, Ph.D., MPH.

    Dobrý deň,
    občasné podanie nesteroidného antiflogistika (ibuprofen, voltaren) nie je rizikové, ale určite by ste pri takto vysokej frekvencii bolestí hlavy mala navštíviť neurológa, možno vás nastaví aj na inú bezpečnú liečbu.