Zlý spánok a jeho vplyv na emočné zdravie v tehotenstve

Redakcia | 9. Jul 2020
Spánok v tehotenstve

Nepriatelia spánku tehotných žien.

Až 80 percent tehotných žien trpí počas tehotenstva nejakým druhom poruchy spánku. To znamená, že takmer každá tehotná žena spí menej alebo spí menej zdravo.

Dr. Dawn Kingston na portáli psychologytoday.com uvádza: „Kým príčiny poruchy spánku môžu zahŕňať dýchacie ťažkosti, syndróm nepokojných nôh, časté chodenie na toaletu, môžu byť tiež spôsobené rôznymi emočnými problémami a zároveň môžu viesť  k celej rade emocionálnych výziev.“ 

Zlý spánok a emočné zdravie

Pokým sa snažíte vyrovnať s neustálym pocitom  vyčerpanosti, nemusíte si uvedomovať dopad, ktorý má nedostatok spánku na  vaše psychické zdravie.

Posledné štúdie ukazujú, že keď tehotné ženy trpia zlým spánkom, majú:

  • Pocit, že kvalita ich života je výrazne ovplyvnená. Nepáči sa im život, aký žijú, a čoraz menej sa tešia sa z tehotenstva.
  • Sú viac náchylné cítiť sa nešťastne a môžu zápasiť so smútkom,  ktorého sa nedokážu zbaviť alebo trpia  intenzívnejšou depresiou .
  • Cítia stres intenzívnejšie a cítia sa menej schopné vyrovnať sa s problémami každodenného života.
  • Majú tendenciu tráviť menej času s priateľmi a ľuďmi od ktorých by mohli načerpať podporu - jednoducho preto, že nemajú energiu.
  • Nie sú také produktívne. Nemôžu byť tak produktívne doma alebo v práci, ako keď odpočívajú.

Nepriatelia spánku

Riešenia sa zdajú jednoduché: zdriemnite si počas dňa a choďte spať skôr. 

Prečo sa nebudeme riadiť touto radou?

Cítime sa príliš zaneprázdnení. Cítime sa príliš vyťažení pracovnými a rodinnými záväzkami na to, aby sme si našli čas na zdriemnutie alebo na to, aby sme šli skôr spať.

Cítime sa vinní. Obetujeme sa kvôli tomu, aby sme urobili všetko a uspokojili potreby všetkých naokolo – len nie tie vlastné.

Neuvedomujeme si krátkodobý a dlhodobý dopad nedostatku spánku - na seba, na našu produktivitu a naše  vzťahy. Sme presvedčení, že jedného dňa sa všetko otočí a umožní nám to dobehnúť spánok. Splatenie dlhu za spánok z jednej hodiny strateného spánku však trvá štyri hodiny kvalitného spánku.

Najskôr si nasaďte svoju masku

Zamysleli ste sa niekedy nad radou, ktorú dávajú letušky na začiatku každého letu? Nasaďte si kyslíkovú masku najskôr sebe, predtým ako pomôžete ostatným.

Dáva to zmysel! Musíme sa najskôr postarať o seba, na to aby sme sa dokázali venovať druhým a boli tu pre druhých k dispozícii. Unavená a nevyspatá žena nedokáže venovať toľko energie svojmu okoliu, keď jej sama nemá dostatok.

Matky napriek tomu začínajú svoju obetavú cestu v tehotenstve nenápadnými spôsobmi, akým je napríklad aj vzdanie sa spánku kvôli práci a rodine. Nejako si vnútorne kompenzujeme stratu spánku a pohody s odhodlaním a túžbou byť dobrou matkou.

Ale keď počujeme, ako ženy hovoria o tom, že chcú byť dobrými matkami, počúvame veci ako:

Chcem tu  byť pre svoje dieťa

Chcem mu dať to, čo som ja nemala

Chcem ho veľa naučiť

Chcem pre neho to najlepšie

Chcem ho milovať a vychovávať

Keď sa však nachádzame v stave bez energie, žiadna z týchto pekných vecí sa nedá dosiahnuť. Každá z týchto úžasných túžob si vyžaduje energiu a investície.

Starodávna múdrosť, ktorá predtým slúžila mnohým generáciám, je stále aktuálna: Milujte seba samého tak, ako milujete ostatných.

Urobte si čas na spánok. Je to zvyk, ktorý vám bude dobre slúžiť, keď sa stanete rodičmi.

Zdroj: www.psychologytoday.com

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: