TIPY na jedálniček dieťaťa na celý deň

Kniha: Ako posilniť imunitu | 19. jún 2022
Jedálniček imunita

Ako by mal vyzerať denný jedálniček dieťaťa, postavený tak, aby zabezpečil kvalitnú a vyváženú stravu a podporil tak imunitný systém drobcov?

RAŇAJKY

  • špaldové alebo ražné (ideálne kváskové) pečivo alebo chlieb so strukovinovou nátierkou a čerstvou zeleninou
  • obilná kaša – vločky uvaríme vo vode, ochutíme medom, prípadne škoricou. Po uvarení vmiešame do kaše trošku orechového (mandľového) masla a pred podávaním ozdobíme čerstvým sezónnym ovocím.

DESIATA

  • kus sezónneho ovocia a malá hrsť orieškov – vlašských, lieskovcov, mandlí
  • biely jogurt (nie nízkotučný) s ovocím
  • banánový chlieb

OBED

Zeleninová polievka – každý obed by mal obsahovať polievku, odporúča sa ju u detí nevynechávať. Podmieňuje produkciu tráviacich štiav a zároveň aj riedi hlavné jedlo, čím zabezpečí lepšie vstrebanie a využitie živín.

  • dusené morčacie mäso, naturálna ryža a listový šalát, ochutený troškou olivového oleja
  • pečená ryba (ideálne lokálna – sladkovodná, napr. pstruh), zelerovo-zemiakové pyré, šalát z uvarenej cvikly
  • šošovicové „fašírky“, pyré z brokolice, dusená zelenina

OLOVRANT

  • kúsky čerstvého ovocia
  • zelenina nakrájaná na paličky s dipom z bieleho jogurtu, prípadne s nátierkou, napr. hummusom
  • chia puding z rastlinného mlieka s bobuľovitým ovocím

VEČERA

  • cuketovo-mrkvové placky
  • brokolica zapekaná s mozzarellou, varené zemiaky
  • hustá strukovinová polievka

2 jednoduché recepty na posilnenie detskej imunity:

ČISTÝ ZELENINOVÝ VÝVAR

Koreňovú zeleninu (mrkvu, petržlen atď.) varíme približne 20 minút bez pridania čohokoľvek. Na tanieri servírujeme s obľúbenými cestovinami, napríklad písmenkami či rezančekmi zo špaldy.

ZELENINOVÁ OMÁČKA NA CESTOVINY

Cestoviny rôznych druhov sú favoritom na tanieri väčšiny detí. Omáčku na cestoviny pripravíme veľmi jednoducho – sezónnu zeleninu uvaríme vo vode a rozmixujeme s pridaním olivového oleja. Deťom starším ako jeden rok môžete do omáčky pridať trošku čerstvých byliniek, syru typu eidam či parmezán.

Deti a sladkosti

Imunitu detí negatívne ovplyvňuje aj nadbytočné množstvo sacharidov, často v kombinácii s nadbytočným množstvom tukov. Do jedálnička detí rozhodne nepatria priemyselne spracované nekvalitné sladkosti či také obľúbené sladké dopekané pečivá. Obrovská nálož energie a zmes rozmanitých druhov sladidiel a tukov potrápi pri trávení aj dospelý organizmus, nehovoriac o detskom.

Neznamená to však, že deťom nutne musíme odopierať všetko sladké. Skúste si doma vyrobiť zdravú alternatívu, napríklad v podobe banánového chlebíka.

NÁŠ TIP: BANÁNOVÝ CHLIEB

RECEPT TU

banánový chlieb

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: