Odborník radí: Odkedy môžeme dieťaťu podávať ryby?

Odborník radí: Odkedy môžeme dieťaťu podávať ryby?
23.12.2018 v kategórii Dieťa, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Patria ryby do detského jedálnička? Ktoré a odkedy ich môžeme podávať dieťatu?

Odkedy môžeme dieťaťu podávať ryby?

Vaša otázka: Ide o chudé mäsko a niekde píšu podávať ich už od 6 – 7 mesiacov, teda v čase, keď sa dieťaťu dáva kuracie a morčacie mäsko. Inde však píšu, že až od roka. Ako to teda je a koľkokrát do týždňa ich máme zaraďovať do jedálnička?

odborník radíNa Vašu otázku odpovedá MUDr. Katarína Vicianová, I. detská klinika LFUK a DFNsP:

Vo veku 9 – 10 mesiacov, po prvom a druhom príkrme, postupne zaraďujeme do jedálnička upravenú stravu dospelých. Toto obdobie nazývame i rodinné stravovanie – postupný prechod na upravenú stravu dospelých. Tu si deti začínajú zvykať na rodinné jedlá.

Hoci má každá rodina vlastnú schému stravovania, je isté, že zloženie stravy by sa malo prispôsobiť malému dieťaťu.

Obom skupinám detí (dojčeným i na umelom mlieku) prináleží prvý príkrm (desiata) a druhý príkrm (obed).   

Upravená strava dospelých má byť čo najvšestrannejšia, ale treba rešpektovať niektoré zásady: stravu nesolíme do 1. roku, a po 1. roku tiež veľmi málo, nekoreníme. Prednosť majú varené a dusené jedlá, nie pečené a vysmážané!

Ryby sú dôležitou súčasťou jedálnička aj u detí

  • Naše sladkovodné ryby podávame až ku koncu 1. roka života.
  • Morské ryby zaraďujeme do detskej stravy až k 2. roku života.
  • Ryby pripravíme najprv 1-krát, neskôr i 2 až 3-krát týždenne.
  • Ako hlavné jedlo na obed napr. varené, neskôr pečené. Môžeme ich pripraviť i na večeru alebo vo forme nátierok na desiatu či olovrant. 

Pozor na nedostatok vitamínu D

V odborných kruhoch sa neustále zdôrazňuje nedostatok D-vitamínu v strave našich detí. Dokonca sa vraví a píše o celosvetovej pandémii nedostatku D-vitamínu v rozvinutých i rozvojových krajinách. Zistila sa nedostatočná koncentrácia zásobného D3-vitamínu v krvi nielen u detí, ale aj u dospievajúcej mládeže a dospelých. Náležitá koncentrácia D-vitamínu matky v tehotenstve má veľký význam pre kostný metabolizmus plodu.

Prívod D-vitamínu do organizmu sa realizuje expozíciou slnečným žiarením. Táto cesta je síce prvoradá, no v súčasnej dobe nedostatočná. Deti priveľmi chránime pred slnkom, málo trávia voľné chvíle vonku!

Druhou možnou cestou je získanie D-vitamínu v strave. Najviac prirodzeného D-vitamínu obsahujú ryby – tuniak, losos, makrela, sardinky. Menej D-vitamínu ako ryby obsahuje hovädzia pečeň, syr, vajcia a huby. Ako vidno, niektoré tieto potraviny (pečeň) deťom neodporúčame. Preto je veľmi aktuálna vaša otázka o rybách v detskom jedálničku. 

Ryby? Určite áno!
Prečítajte si tiež:

Ryby? Určite áno!

Ryby sú podstatnou súčasťou jedálnička detí

Ryby sú svojím obsahom hodnotných bielkovín, v tuku rozpustných vitamínov a minerálnych látok ideálnou potravou nielen pre svoju lahodnú chuť a ľahkú stráviteľnosť, ale hlavne pre zdravie.

Rybie mäso obsahuje nesmierne významné tuky s vysokým podielom nenasýtených mastných kyselín, a to esenciálne mastné kyseliny (omega-3 mastné kyseliny) dôležité pre vývoj centrálnej nervovej sústavy, imunitného systému a prevenciu kardiovaskulárnych ochorení.

Tiež sú zdrojom železa, zinku a jódu v potrave. Rybie mäso obsahuje veľa vitamínov A, skupiny B a D, ale aj minerálnych látok, ako je fosfor, draslík, železo, horčík a vápnik, stopové prvky zinok a selén. Pri morských rybách je to najmä vysoký podiel jódu. Obsah minerálnych látok závisí od obdobia výlovu rýb a ich veku. V morských rybách sa nachádza viac minerálnych látok ako v sladkovodných. Vplyv konzumácie rýb na naše zdravie je nepopierateľný.

Vďaka svojmu zloženiu je konzumácia rýb prevenciou proti rôznym ochoreniam

Spomenula som, že rybie mäso má pozitívny vplyv na náš nervový systém, v prevencii  srdcovo-cievnych ochorení a pôsobí pozitívne na imunitný systém. No tiež vieme o jeho význame v prevencii ochorení kože, degenerácie žltej škvrny v oku. Výdatne podporuje činnosť štítnej žľazy. Morské ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny sú prevenciou proti rakovine. Losos, pstruh, sleď, makrela, sardinky a treska by nemali chýbať v jedálnom lístku ani u tých ľudí, ktorí majú diagnózu reumatoidná artritída.  

Ryby v jedálničku chýbajú nielen našim deťom, ale i dospelým. Mali by sme ich konzumovať po celý rok, nie iba na Vianoce.

Odkedy môžu deti jesť orechy?
Prečítajte si tiež:

Odkedy môžu deti jesť orechy?