Ako naučiť deti nachádzať pozitíva aj v náročných situáciách
Pomôžte deťom nájsť „striebornú čiaru“ – teda vidieť niečo dobré aj v náročných situáciách. Naučia sa tak zvládať ťažkosti s väčším pokojom. Ukážte deťom, že aj v zlých dňoch je dôvod na radosť z obľúbených vecí. Aj bežné dni môžu priniesť radosť, bez ohľadu na to, akým výzvam čelíme.
Hoci pojem „strieborná čiara“ v našom kultúrnom prostredí nie je bežný, je blízky výrazom ako „všetko zlé je na niečo dobré“. Tento prístup pomáha pozerať sa na svet optimistickejšie, hľadať riešenia a rozvíjať schopnosť vyrovnávať sa so stresom. Nielen deťom sa táto schopnosť zíde.
Každý deň sa stretávajú so zlyhaním a neúspechom vo vzťahoch či v škole. V citlivom období ich táto "smola" môže priviesť až k pretrvávajúcemu smútku a odovzdanosti. Je dôležité, aby sa deti naučili, že aj v tých najhorších dňoch sa dá nájsť dôvod na úsmev.
Viete, kde robíme najväčšiu chybu? Že deti nechávame v tom stave bezútešnosti. Necháme zatvorené dvere na ich izbe a máme pocit, že tento trest za zlú známku alebo čokoľvek dieťaťa urobilo, je efektívny. Veď nech rozmýšľa...
No nie je to celkom tak. "Time out" vymeňte za "Time in". Buďte tým bodom, ktorý ich podrží a zároveň ukáže spôsob, ako sa vyrovnať so zlyhaním.
Validácia pocitov dieťaťa ako prvý krok
Skôr než začneme deťom ukazovať pozitívnu stránku situácie, musíme uznať ich pocity. Psychológovia odporúčajú, aby rodičia najskôr umožnili deťom verbalizovať svoje emócie. Napríklad ak je dieťa sklamané zo zlej známky, rodič by mal povedať: „Vidím, že ťa to veľmi mrzí, a chápem, prečo sa tak cítiš.“ Tento krok je dôležitý pre reguláciu emócií a posilnenie dôvery medzi dieťaťom a rodičom
Keď dieťa pocíti uznanie svojich pocitov, môžete začať hľadať „striebornú čiaru“. Ak dieťa neuspelo v teste, povzbuďte ho slovami: „Ešte to nevieš, ale keď sa teraz viac sústredíš na doučenie toho, čo si mal v teste zle, budeš pripravený nabudúce.“ Dôležité je pridať optimistické „ale“, ktoré otvára dvere pre zlepšenie.
To, čo mám rád: Stabilita aj v zlých dňoch
Psychológovia zdôrazňujú, že deti sa cítia bezpečne, keď vedia, čo očakávať. Pravidelné aktivity, na ktoré sa tešia, ako napríklad večerné prechádzky alebo spoločné hranie, dávajú deťom istotu, ktorá im môže pomôcť zvládať náročné dni. Nie je cestou im zakázať veci, ktoré majú obľúbené a ani ich trestať odobratím týchto výhod. Ak bol zlý deň v škole, nemusí byť taký aj doma. To je častá chyba, ktorú rodičia robia. Je dôležité sa porozprávať o tom, čo sa stalo a prečo, ale dieťa nemusí mať pocit, že všetko, čo sa mu deje, je len zlé. Napríklad, aj keď deň nejde podľa plánu, dieťa sa môže tešiť na večeru u starej mamy alebo obľúbený koláč, ktorý ste mali v pláne upiecť na večeru.
Prečo sa s deťmi nehádame, ale diskutujeme?
Budovanie sebavedomia prostredníctvom vnútorného monológu
Podpora pozitívneho vnútorného dialógu môže mať zásadný vplyv na to, ako sa dieťa vyrovnáva s neúspechmi. Rodičia môžu deťom pomôcť napríklad tým, že ich naučia používať pozitívne afirmácie, ako „Viem, že to dokážem, aj keď to teraz vyzerá ťažko.“
Zamerajte sa aj na vytváranie malých pozitívnych zážitkov. Tieto môžu byť jednoduché, ako napríklad spoločné pečenie koláčov, sledovanie obľúbeného filmu alebo večerná prechádzka. Duši sa uľaví, keď je vypočutá. Naučte dieťa, že aj v zlých dňoch je dôvod na radosť z obľúbených vecí. Tým mu ukážete, že aj bežné dni môžu priniesť radosť, bez ohľadu na to, akej výzve čelí.
Môžete zaviesť jednoduché cvičenia, ktoré dieťaťu pomôžu pravidelne hľadať pozitíva. Jedným z nich je technika „denníka vďačnosti“. Deti si môžu každý deň zapísať tri veci, za ktoré sú vďačné. Tento jednoduchý zvyk vedie k dlhodobému zlepšeniu nálady a pohľadu na život.
Očakávajte od detí to najlepšie!
Hľadanie "striebornej čiary"
Hľadanie pozitívnych stránok v ťažkých situáciách nie je jednoduché. Často sme sami utopení v tom, čo sa nám deje. Deti sa od nás okrem iného učia aj to, ako reagovať v náročných situáciách. Začnite s malými krokmi už dnes – povzbudzujte svoje deti, aby videli „striebornú čiaru“ vo svojom každodennom živote, aj keď práve bojujú s neúspechom. Ako? Príkladom.