Montessori doma: 6 spôsobov, ako pripraviť svoje dieťa na škôlku

Marika Koscelníková | 12. január 2023
6 spôsobov, ako pripraviť dieťa na škôlku

Nástup do škôlky je veľký prechod – pre vás a vaše dieťa. Začleňte do svojej dennej rutiny pár vecí, ktoré mu pomôžu lepšie sa na tento prechod pripraviť.

1. Prispôsobte prostredie dieťaťu 

Významnou súčasťou Montessori princípu je pripravené prostredie a rola dospelého v ňom. Pozorujte svoje dieťa a prispôsobte mu prostredie, keď sa učí nové zručnosti a rozvíja nové záujmy. Napríklad, ak sa učí chodiť, povzbuďte jeho zvedavosť a dajte mu možnosť skúmať svoju novú zručnosť – stabilná polica nablízku, vďaka ktorej sa môže vytiahnuť hore pomôže vybudovať jeho sebavedomie. Všetky hračky na dosah mu umožnia vybrať si aktivitu, ktorú chce robiť. Nízka posteľ mu umožní sa do nej uložiť, ak bude unavené, rovnako ako malý stolček so stoličkou ho môže prilákať kresliť si, ak bude chcieť. Minimálne v detskej izbičke by malo dieťa priestor prispôsobený.

2. Jednoduchosť a maximálne 8 hračiek 

Poriadok a jednoduchosť priestoru vám aj dieťaťu výrazne uľahčí hru. žiadne komplikované uzatváracie komody, ani milión hračiek, ktoré ho nebudú zaujímať. Výber hračiek, ktoré nie sú prehnane stimulujúce, majú jasný účel a vyžadujú, aby s nimi dieťa niečo samo aktívne robilo, vštepuje dieťaťu vytrvalosť a angažovanosť už od mladého veku.

Super hračka na „baterku“ s množstvom svetiel a zvukov môže upútať pozornosť vášho dieťatka, no jej účelom je hlavne zábava. Dieťa nemusí robiť nič, len pozoruje a je pasívne. Zvoľte skôr také hračky, ktoré samo dieťa udáva do pohybu a svojim pričinením sa zabáva. 

6 spôsobov, ako pripraviť dieťa na škôlku

3. Zapájajte dieťa do bežného života 

Keď je už drobec väčší a skúša sa obliekať, dajte mu na to dosť času. Prispôsobte aj nábytok tak, aby si mohol sám vybrať a odložiť čiapku alebo topánky tam, kam patria. Nechajte ho dotýkať sa naozajstných materiálov a manipulovať so skutočnými predmetmi - varechou, pohárikom zo skla, tanierikom. Dnes máme tendenciu mať doma pre deti všetko nerozbitné a nezničiteľné, ale - samozrejme s ohľadom na vek dieťaťa - musí zažiť aj situáciu, keď sa niečo pokazí a materiál opotrebuje či rozbije.   

4. Samostatné stravovanie

Odložte tablet alebo mobil, vypnite televíziu pri jedle. Vytvorte pokojné a uvoľnené prostredie, to pomôže dieťaťu rozvíjať pozitívne  a správne asociácie s jedlom ( koľko detí sa naje len pri sledovaní rozprávky...). Umožnite  dieťaťu cvičiť si samostatné jedenie, a to buď rukami, alebo pomocou lyžičky. Rozvíja si tak motorické zručnosti, ako je koordinácia ruka-oko, a naučí sa zdravým stravovacím návykom ( kým nedožujem, nedám si ďalšie sústo a pod. ).

Dovoľte svojmu bábätku narobiť neporiadok. Deti sa učia prostredníctvom svojich zmyslov a ak im dávame príležitosť zažiť prirodzené dôsledky ich činov, pomáha im to učiť sa a rásť. Dajte svojmu dieťaťu šancu byť súčasťou celého procesu prípravy jedla, vrátane prípravy miesta na jedenie, naliatia vody do pohára, upratovania a umývania rúk.

5. Vytvorte jazykovo bohaté prostredie

Čítanie, spev a  rozhovor sú úžasné nástroje gramotnosti, ktoré môžete praktizovať už od narodenia. Dieťa všetko absorbuje, používajte reálne slová, nie bábätkovské zmenšeniny. Keď vaše dieťa začne používať svoje vlastné slová, zopakujte mu to, o čom viete, že sa snaží povedať, bez toho, aby ste ich opravovali.

Napríklad, ak povie: „Podaj mi moje wa wa“, môžete odpovedať: „Jasné, prinesiem ti vodu.“  Posilníte správnu výslovnosť slova bez toho, aby dieťa  malo pocit, že urobilo chybu, čo by mohlo ublížiť jeho sebadôvere, ale hlavne záujmu o rozprávanie.

6. Nastavte si rutiny počas dňa 

Vytvorenie rozvrhu spánku, jedla a hry, ktorý napodobňuje predškolské zariadenie, môže uľahčiť prechod z domu do školy. Tento proces neprebehne cez noc. Nový rozvrh zavádzajte postupne v priebehu niekoľkých týždňov, aby ich rutiny úplne nevystresovali,  a budú na nich pripravené, keď začnú chodiť do školy.

Zdroj: www.mother.ly

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: