Náročné dieťa: Pomoc, nechce spať!

Mgr. Jana Caban | 21. apríl 2021
Náročné dieťa a spánok

Nenechajte sa oklamať príbehmi vašich priateľov o tom, ako ich štvormesačné dieťa už teraz prespí celú noc vďaka metóde „vyplakania sa“. To u náročných detí nefunguje a nakoniec by ste mu mohli ublížiť.

Poznáte krajší pocit než ten pri pohľade na svoje spiace dieťa? V hrudi sa vám rozlieva hrejivý pocit blaženosti, do oka vám pri tomto zázraku neraz vyhŕkne slza šťastia... Áno, toto je váš spiaci anjelik! To, čím ste zaplavení pri pohľade na tento spiaci zázrak, je čistá láska.

Možno s trochou úľavy, zato s obrovskou náložou šťastia. Dokázali by ste sa na neho dívať celé hodiny. Keby len toľko spalo! Pri náročnom dieťati sú tieto chvíle o to vzácnejšie, že ich je tak žalostne málo. 

Vnútorné hodiny

Rovnako ako my, aj deti majú cirkadiálne rytmy alebo biologické procesy, ktoré prejdú jedným cyklom zhruba raz za 24 hodín. Tieto rytmy si môžete predstaviť ako vnútorné hodiny, ale má to jeden háčik: deti sa nerodia s vopred naprogramovanými hodinami.

Po narodení sa ich vnútorné hodiny nesynchronizujú s vonkajším 24-hodinovým cyklom denného svetla a tmy. Deťom trvá nejaký čas, kým zosynchronizujú svoje cykly spánku a bdenia s denným a nočným režimom.

Našťastie, nemusíme pasívne čakať, kým sa to stane. V skutočnosti by sme ani nemali byť pasívni. Bábätká sú odkázané na pomoc od nás. Štúdie ukazujú, že sa adaptujú rýchlejšie, keď im rodičia poskytnú správne „časovače“ alebo informácie o dennej dobe.

Vystavte teda svoje dieťa prirodzenému dennému svetlu a zapojte ho do stimulujúceho zhonu vašich denných aktivít. Keď sa schyľuje k večeru, chráňte svoje dieťa pred vystavením umelému osvetleniu. Svetlo je signál, ktorý mozgu hovorí, aby v noci oddialil nástup ospalosti.

PRIJMITE, že náročné dieťa je iné

Väčšine novorodencov postačia tieto postupy na to, aby sa prispôsobili a „naprogramovali“ tak svoje vnútorné hodiny. Pri náročnom dieťati to môže byť predsa len náročnejšie. Nenechajte sa oklamať príbehmi vašich priateľov o tom, ako ich štvormesačné dieťa už teraz prespí celú noc vďaka metóde „vyplakania sa“. To  u náročných detí nefunguje a nakoniec by ste mu mohli ublížiť. 

Odhliadnuc od negatívnych dopadov na jeho nervový systém vplyvom stresových hormónov (ktorých dopad je  rovnaký u všetkých detí), sú tu aj ďalšie riziká. Náročné deti sú často omnoho pohyblivejšie, dokážu sa v plači a hneve dostať do „veľmi vysokých otáčok“ a mohli by si skutočne fyzicky ublížiť, ak by zostali samy bez dozoru. Tiež sa môže stať, že takéto dieťa vydrží plakať až do rána. 

„Náročné“ deti sú jednoducho nastavené inak ako ostatné deti.Čím rýchlejšie to prijmete, tým rýchlejšie môžete prísť na to,čo vašu ratolesť upokojuje, a čo naopak nie.

PLÁNUJTE

Predstavte si, že spánok je ako vypínač. Pre náročné dieťa je tento vypínač veľmi citlivý – aj pri najmenšom dotyku sa preklopí do polohy „ON“, ale prepnutie späť do polohy „OFF“ si vyžaduje veľa úsilia.

Uspať takéto dieťa si vyžaduje veľa času a námahy, takže by ste si mali naplánovať deň s dostatkom času na odpočinok pred spaním, aby ste dieťatku pomohli upokojiť sa. Rátajte s tým pri plánovaní vašich denných aktivít tak, aby ste mali na mysli aj čas „na upokojenie sa“ pred ukladaním sa na spánok.  Je to náročnejšie na organizáciu, ale môže sa vám to mnohonásobne vyplatiť. 

SPÁNOK plodí spánok

Je veľmi pravdepodobné, že jeho obľúbené miesto bude vedľa vás. Náročné dieťa miluje svojich rodičov  a chce byť neustále v ich blízkosti. Po celý čas. Stále. Nonstop.  Tiež sú to hrozní spáči, ktorí sa veľmi často budia počas noci, takže váš vlastný spánok bude rušený menej, ak sa k dieťatku môžete natiahnuť a pohladiť ho, či objať..., ak vám to dovolí.

Niektorí potrebujú energickejšie hojdanie, takže sa vám môže stať, že si „zatancujete“ aj v noci. Snáď opäť pomôže uvedomenie, že náročné deti potrebujú viac lásky a starostlivosti a čím skôr to prijmete, tým menej energie budete vkladať do vlastného zúfalstva či sebaľútosti. 

náročné dieťa nechce spať

Náročné deti idú neustále na plné obrátky

Bojujú proti času s rovnakou intenzitou ako so všetkým ostatným, pritom spia tak málo a prebudia sa aj pri najjemnejšom podnete (napr. klikanie na klávesnici počítača). Je teda prirodzené, že začnete premýšľať, či máte skrátiť popoludňajší spánok alebo ho úplne vynechať, aby dieťa v noci ľahšie zaspávalo. Nerobte to; dieťa potrebuje spánok aj počas dňa.

Ak sa zobudí po 30 minútach, aj keď zvyčajne spí hodinu, uložte ho späť (ak je to možné)! Kvôli chýbajúcemu spánku počas dňa je potom náchylné ku katastrofickým zrúteniam aj  pred večerným spánkom a môže byť príliš unavené na to, aby večer zaspalo. Aj keď nakoniec samým vyčerpaním zaspí, krátko na to sa zobudí, narieka alebo je rozrušené, a dostať ho späť do ríše snov je obrovskou výzvou. Naplánujte si teda deň podľa jeho spánku, nie naopak.

POHYB pomáha aj náročným deťom

Ako každé malé dieťa, aj náročné deti majú rady pohyb. Upokojuje ich. Ale rovnako ako vo všetkom ostatnom, aj v tomto prípade náročné dieťatko vyžaduje oveľa viac, musíte sa s ním pohybovať častejšie, rýchlejšie a oveľa dlhšie.  Pohyb priaznivo ovplyvňuje mozog dieťaťa, dostáva pri ňom viacero informácií z prostredia, ktoré spracováva. V jeho mozgu sa tak vytvárajú spojenia.

Ak je pohyb spojený aj s inými senzorickými vnemami, prepájajú sa tieto informácie aj s týmito oblasťami a v mozgu sa (častým opakovaním) vytvára pomerne dobre poprepájaná sieť. Inými senzorickými vnemami máme na mysli napríklad vôňu maminej kože, jej dotyk, zvuk tlkotu jej srdca alebo jej známeho a upokojujúceho hlasu. 

Môžete ho teda skúsiť uspať hojdaním na rukách, v šatke, nosiči, alebo aj v kočíku, či kolíske... Jednoducho, dajte sa do pohybu. Rytmický pohyb je pre väčšinu detí upokojujúci. 

Rutiny? ÁNO!

Rutinné činnosti sú dôležité pre všetky malé deti. Orientujú sa podľa nich v čase, dávajú im pocit bezpečia, predvídateľnosti dejov v ich malom-veľkom svete. V prípade náročného dieťaťa to platí stonásobne, najmä v čase pred spaním.

Počas dňa je veľmi ťažké vybudovať si s náročným dieťatkom vôbec akúkoľvek rutinu, pretože každý deň je iný a dieťa reaguje rozdielne na pomerne rovnaké podnety. Večer však rutinné činnosti naberajú na dôležitosti. Príjemný večerný kúpeľ alebo akákoľvek iná presne sa opakujúca činnosť (ktorú v žiadnom inom čase počas dňa nerobíte) je signálom, že sa blíži čas nočného spánku. Venujte teda rutinným činnostiam pred spaním zvláštnu pozornosť a doprajte si na ne dostatok času.

Vyskúšajte arómoterapiu  

Deti sú na vône veľmi citlivé. Jazmínové a levanduľové éterické oleje (alebo výrobky, ktoré ich obsahujú) sú skvelou voľbou pred spaním. Nezabudnite ich používať veľmi zriedené a nie v blízkosti tváre dieťaťa. Prekvapivé výsledky môžete dosiahnuť, aj keď dáte do blízkosti dieťaťa tričko alebo niečo, čo vonia ako vy a vaše mlieko.

Ja som sa vždy zo spálne vytratila vyzlečená, keď som chcela stráviť ešte nejaký ten večerný čas inak, než v nehybnej  polohe ležmo pri drobcovi vyžadujúcom moju prítomnosť. Kúsok môjho šatstva s mojou vôňou ma prekvapivo dobre zastúpil. Skúste aj vy tento trik. (A aj manžel sa možno poteší.)

RELAXUJTE

Keď náročné dieťa zaspí, sú to vzácne chvíle. Využite ich pre svoj oddych, spánok, nabitie energiou, ktorú tak veľmi budete potrebovať. 

Starať sa o dieťa, ktoré spí len veľmi málo, vie byť veľmi vyčerpávajúce. Bolo by škoda stráviť tento čas upratovaním alebo umývaním podlahy! Ak sa vám  nedá zaspať, využite tieto okamihy a venujte sa samy sebe – ktoré aktivity vás napĺňajú, pri čom sa zrelaxujete, čo vás nabíja energiou?

Ale PSSST, drobec spí, takže nezabudnite otáčať stránky rozčítanej knihy či obľúbeného časopisu potichu!

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: