Ako stimulovať bábätko k dvíhaniu hlavičky?

Ako stimulovať bábätko k dvíhaniu hlavičky?
14.6.2018 v kategórii Bábätko, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Nedvíha vaše bábätko ešte hlavičku? Môžete ho k tomu podporiť a stimulovať?

Dvíhanie hlavičky je dôležitým míľnikom

Niekedy medzi 1. až 4. mesiacom sa väčšina detí  naučí ovládať pohyby hlavy.

V polohe na brušku dokáže bábätko v 3. mesiaci zdvihnúť  hlavu asi o 90° a udrží ju tak viac ako 10 minút. A tiež dokáže otáčať hlavičku zo strany na stranu v ktorejkoľvek polohe – na chrbte, na brušku.

Pri "pasení baránkov" v období troch mesiacov sa dokáže už vzpriamiť na ručičkách bez toho, aby sa dotýkalo lakťami podložky. Paže má pri tom úplne alebo takmer úplne natiahnuté, takže sú ramená aj horná časť hrude nad podložkou a hlava je vztýčená.

Ako stimulovať bábätko, ak hlavičku nedvíha?

Položíme dieťa na bruško a paže mu upravíme tak, aby ležali pokrčené a pritlačené k hrudi alebo trochu pod hruďou. Hlavičku dieťatku otočíme tvárou na podložku – dieťatko by malo hlavu dvihnúť. Necháme ho na brušku minimálne  2 – 3 minúty, ak je spokojné môžeme ho tak nechať aj dlhšiu dobu.

Podnecujeme ho, aby dvíhalo hlavičku napr. tým, že mu vsunieme ruku pod hrudník – dlaňou smerom k hrudníku – a opatrne a pomaličky dvihneme hrudník asi o 5 cm, aby sa hlava nemohla dotýkať podložky.

Dieťa nebude dvíhať hlavu len tak, ale preto, aby niečo zaujímavé videlo :-). Preto dieťa lákame niečím zaujímavým. Ešte stále v tomto období je ľudská tvár tým najväčším lákadlom pre dieťa, preto si kľakneme tak, aby naša hlava bola vo výške hlavy dieťaťa a voláme ho, aby sa na nás pozrelo. Postupne nahrádzame tvár rôznymi hračkami.

Ako často a odkedy "trénovať" polohu na brušku?

Je veľmi dôležité, aby bábätko strávilo istú čas bdelého stavu na brušku. Dieťatko môžme dávať na bruško už od času, keď má zahojený pupček.

Polohu na brušku trénujeme prakticky vždy pri prebaľovaní v dobe bdenia, čo je minimálne 5 až 6x denne na niekoľko minút. Na bruško dávame bábätko vtedy, keď je aktívne, nie je unavené a má dobrú náladu. Dokopy to môže byť aj hodina denne a postupne stále viac.

 Ďalšie tipy na stimuláciu bábätka, aby dvíhalo hlavičku:

  • Necháme dieťa v ľahu na brušku. Prstami a dlaňou ho jemne hladíme po chrbátiku. Druhou rukou mu mierne pritlačíme zadoček. Stimulujeme ho k dvíhaniu hlavičky. Môžeme mu pritom spievať – napr. Pásla ovečky v zelenom hájičku ....
  • Pohyby hlavy pri rôznom spôsobe nosenia. Dieťatko uchopíme vo vodorovnej polohe do náručia, chrbátikom smerom hore a s hlavičkou vysunutou cez predlaktie. Nesieme ho teda v ľahu na brušku a dieťa sa tak môže lepšie rozhliadnuť. Prechádzame sa s ním takto po byte, po záhrade, po parku... Dieťa sleduje svoje okolie a udržuje hlavičku zdvihnutú a zároveň ju otáča všetkými smermi za tým, čo ho zaujíma. Táto poloha dieťa aktivuje. Poloha na chrbte ho uspáva.
  • Ľahneme si na chrbát a bábätko položíme na náš hrudník, tak aby jeho hlavička bola čo najbližšie našej. Prihovárame sa mu a podnecujeme ho, aby občasne zdvihlo hlavičku a pozrelo sa na nás.

Čo robiť, keď dieťa nechce byť na brušku?

deti, ktoré nemajú polohu na brušku rady. Niektoré mamičky to často riešia tým, že na bruško jednoducho prestanú dieťa dávať, lebo deťom sa táto poloha nepáči, plačú, ležia si na nose a ryjú do zeme... Je ale potrebné trénovať aj napriek tomu, alebo hlavne práve preto. 

Dieťa často nechce byť na brušku preto, že sa snaží dvíhať  hlavičku iba krkom, čo je veľmi namáhavé, tak to po krátkej chvíli  vzdá. Je potrebné, aby dieťa zapájalo bruško, chrbátik, ruky, aby si ich takýmto tréningom posilňovalo.

Keď dieťa odmieta túto polohu,  môže mať nejaký problém, napr. slabší chrbátik, slabšie krčné svalstvo, rúčky, bruško. Poloha na brušku stimuluje rozvoj psychomotoriky, preto ak sa vám niečo nepozdáva, poraďte sa so svojím pediatrom. Poradí vám cviky, v prípade problému pošle na vyšetrenie k neurológovi či na rehabilitácie.

Vďaka pravidelnému nácviku polohy na brušku dieťa posilňuje chrbtové svaly od šije až po bedrá. Dobre posilnené chrbtové svaly sú základom pre správne držanie tela dieťaťa. Podporuje to celkovú zdatnosť, silu svalov, rovnako rozumový vývoj, orientačné schopnosti, rovnováhu a koordináciu pohybov.