Rozvíjanie pohybových zručností bábätka
Ako stimulovať bábätká k pohybu? Máme pár dobrých rád!
Najjednoduchšími hračkami pre drobčeka sú jeho mama a ocko. Vníma ich tvár, postupne sa na nich usmieva, ťahá ich za vlasy, naťahuje sa za ich rukami, občas jeho šikovné rúčky rýchlosťou blesku stiahnu ockovi okuliare z nosa a mamičke retiazku. I veľa ďalších bežných činností a hier, ktoré prirodzene robíte, našich najmenších rozvíja a stimuluje.
Keď dieťa leží tvárou nadol, položte jeho obľúbené hračky tesne za hranicu dosahu
Ak sa už vie prekotúľať z jednej strany na druhú, bude sa ich usilovať dočiahnuť. Dôležité je príliš neprepínať snahu dieťaťa, aby to nevzdalo – po chvíli snahy mu treba hračku prisunúť a neskôr hru znovu zopakovať.
NEPREHLIADNITE: Vývoj dieťaťa mesiac po mesiaci
Spievanky, spievanky...
Od narodenia spievame dieťaťu pesničky a hovoríme rytmické riekanky. Bábätku sa páči rytmus a intonovanie, aj keď slovám nerozumie. Rytmus zdôrazňujeme tým, že s dieťaťom vykonávame rytmické pohyby – rytmicky ho pohojdávame, hýbeme jeho rúčkami a nôžkami. Učíme ho rozlišovať ráz pesničky – pri veselej pesničke sa na dieťa smejeme, spievame hlasnejšie a živo hýbeme jeho ručičkami, nožičkami, a pri uspávanke spievame potichu...
Pri rozprávaní sa prechádzajte po miestnosti
Tento cvik je vhodný, keď už vie dieťa aj sedieť v stabilnej polohe – nikdy ho nenechávame sedieť dlho. Alebo keď sedí jednému rodičovi v náručí a druhý sa prechádza a rozpráva sa s dieťaťom. Tým núti drobca otáčať hlavičku a zlepšuje sa tak jeho ovládanie svalov a koordinácia celého tela i rovnováha.
Privolávanie hračiek
Keď má dieťa „rozprávaciu“ náladu, mama si prikryje tvár plienkou. Dieťa zamrnká a mama si stiahne plienku z tváre, zasmeje sa a tiež mu zamrnká a o chvíľu si opäť prikryje tvár plienkou. Dieťa veľmi rýchlo pochopí princíp hry a začne na mamu zámerne pokrikovať, aby sa mu ukázala.
Zasúvanie a vysúvanie zátky
Dáme dieťaťu nerozbitnú fľašu a ukážeme mu, ako sa vyťahuje a dáva naspäť gumová zátka. Zátka má mať tvar lomeného kužeľa, aby sa užší koniec dal ľahko zastrčiť do hrdla fľaše a aby súčasne zátka do fľaše nespadla. Pri tomto cviku musíme dieťaťu najskôr fľašu držať, aby sa mohlo sústrediť na pracujúcu ruku a nemuselo zároveň pridržiavať predmet druhou rukou.