Hry na rozvoj vnímania: Spoznávajte svet všetkými zmyslami

Hry na rozvoj vnímania: Spoznávajte svet všetkými zmyslami
2.5.2017 v kategórii Dieťa, autor Mgr. Jarmila Hýroššová, foto: istockphoto.com

Ponúkame vám podnety a hry na rozvíjanie sluchu, zraku, hmatu a čuchu. A práve v takýchto hrách vedia byť ockovia neprekonateľní.

Ako u detí rozvíjať sluch?

Sluch a reč sú vzájomne úzko spojené. Až keď dávajú slová po mnohých opakovaniach dieťaťu zmysel, začne ich samo používať. Je dobré, keď sa rodičia s dieťaťom veľa rozprávajú.

Ešte lepšie je, keď spolu počúvajú hovorené slovo z rádia. Lebo pri neustálych vedľajších rušivých zvukoch zvonka musia deti a dospelí svoje uši poriadne napínať.

Zahrajte si s dieťaťom hudobný rebrík

Budete potrebovať malý rebrík a rôzne predmety, ktoré tým, že vaše dieťa do nich udrie, budú vydávať určitý zvuk – napríklad plechovka, hrniec na varenie, pokrievka, lyžica, drevená varecha a pod.

Priviažte každý predmet pevne o priečku rebríka. Dieťa sa môže potom na tomto hudobnom rebríku hrať a zatrieďovať predmety podľa sluchových vnemov.

Môže napríklad hlboko znejúce predmety pripojiť na spodné priečky a vysoko znejúce na vyššie priečky.

Veľa zábavy pri hre zvuková reťaz

Jeden hráč vytvára určitý zvuk: tlieska rukami, dupe nohami alebo udiera lyžicou o hrniec. Nasledujúci hráč zopakuje zvuk a pridá k nemu nový.

Zvuková reťaz je stále dlhšia a dlhšia. Ten, kto zabudne nejaký zvuk, vypadáva. Vyhráva ten, kto vydrží až do konca.

Slepé kino

Posaďte sa s dieťaťom pred okno. Zatvorte obe oči a napnite uši. Ten, kto vie identifikovať nejaký zvuk zvonka, povie, čo počul. Napríklad: štebot vtákov, auto, detské hlasy, zatvárajúce sa dvere, dážď, ktorý udiera na obločnú dosku.
Prečítajte si: Tipy na hry pre školákov

Ako u detí vycibriť zrak?

Ten, kto sa chce naučiť čítať, musí mať dobre vycibrený zrak. Preto je dôležité, aby rodičia svoje deti pri pozorovaní kvetov a zvierat upozorňovali na rôzne detaily – na lienke spočítali bodky a nožičky, alebo do detailov pozorovali list zo stromu a popísali, ako sa odlišuje od iných a pod. To je dôležitý predpoklad pre neskoršie písanie slohových prác.

Ukryté vtáčiky

Vystrihnite z tvrdého papiera malé vtáčiky vo farbe konárikov, ktoré sa nachádzajú vo vašej záhrade alebo okolí. Upevnite 20 vtáčikov na kríky a konáriky. Dieťa sa musí poriadne zahľadieť, lebo vtáčiky sú perfektne maskované. Nájde všetkých 20?

Kukátko

Do hárku papiera vystrihnite malý otvor. Potom položte papier na stranu obrázkovej knižky. Dieťa má uhádnuť, čo sa ukrýva za „kukátkom“. Zo začiatku pohybujte otvorom sem a tam, aby to malo dieťa pri hádaní ľahšie.

Zaujímavá hra "čo sa zmenilo"?

Dieťa si vás musí poriadne poobzerať. Potom ide za dvere. Medzitým na sebe zmeňte dva-tri detaily, napríklad: zložte si okuliare, dajte vlasy do gumičky, zapnite si sveter, rozviažte šnúrku na topánke, odstráňte opasok a pod. Potom dieťa opäť zavolajte dnu a buďte napätí, či objaví zmeny. Môžete sa tiež vymeniť.

Prečítajte si: Zopár tipov na aktivity rozvíjajúce detskú predstavivosť

Ako rozvíjať u detí hmat?

Naša koža obsahuje milióny senzorov, ktoré reagujú na vonkajšie podnety. Hlásia mozgu, či je niečo studené alebo horúce, hladké či drsné, tvrdé alebo mäkké. Väčšina týchto senzorov sa nachádza na rukách a v ústach.

Preto malé deti rady ohmatávajú predmety rukami aj ústami zároveň. Malé rúčky sa rady hrabú v piesku alebo vlhkej zemine. Trhajú trávu a sedmokrásky a pri tom si zároveň trénujú jemnú motoriku.

Chytré nohy

Budete potrebovať veľa vrchnákov zo škatúľ od topánok. Každý vrchnák vyložte iným materiálom, napríklad pieskom, okruhliakmi, listami, machom, kožušinou, pokrčeným papierom, senom a pod.

Vrchnáky budú tvoriť cestu. Veďte ňou vaše dieťa so zatvorenými očami a bosými nohami. Čo cíti? Uhádne dokonca nejaký konkrétny materiál?

Šalát z topánok

Na zemi ležia rôzne topánky – malé a veľké, na suchý zips alebo šnúrky. Vy a vaše dieťa sedíte so zatvorenými očami pred touto kopou. Každý sa pokúsi nájsť len za pomoci hmatu čo najviac párov.

Nevidiaci pekár

Miesenie a vaľkanie cesta trénuje hmat. Vykrojte spolu s dieťaťom napríklad z lineckého alebo medovníkového cesta rôzne tvary – hviezdičky a srdcia. Po upečení a vychladnutí musí dieťa so zatvorenými očami ohmatať hviezdičky i srdcia a roztriediť ich.

Ako u detí rozvíjať čuch?

Nos nám sprostredkováva príjemné aj nepríjemné vône. Tie súvisia s pozitívne alebo negatívne vnímanými situáciami, ale i s ľuďmi. Ak napríklad cítime ihličie z jedličky a sviečky alebo vanilku a škoricu, myslíme na Vianoce.

Vôňa čerstvo pokosenej trávy v nás prebudí spomienky na pekné letné prázdniny. A pri vôni levandule myslia mnohí spontánne na bielizník starej mamy s levanduľovými vrecúškami. Vône našich obľúbených jedál v nás prebúdzajú chuť. Pach zhoreniny naopak signalizuje nebezpečenstvo.

Malý stopársky pes

Budete potrebovať veľa papierových vreckoviek a silno voňajúce koreniny alebo bylinky, napríklad kamilky, mätu, vanilku, škoricu, muškátový orech, levanduľu, tymián a pod.

Dajte vždy do dvoch vreckoviek rovnaké korenie. Zaviažte vreckovku šnúrkou a vytvorte z toho vrecúško. Vrecúška ležia porozhadzované po zemi.

Dieťa dostane jedno vrecúško a ovonia ho. Potom chodí ako stopársky pes po miestnosti a hľadá vrecúšku pár, ktorý vonia rovnako ako to, čo drží v ruke. V zjednodušenej verzii môže druhé vrecko hľadať napríklad z uzatvorenej nádobky. 

Voňavá prechádzka

Podniknite z času na čas s dieťaťom voňavú prechádzku, napríklad na tržnicu. Ovoniavajte rôzne druhy ovocia a zeleniny i bylinky. Ako to voňalo pri stánku so syrmi či kyslou kapustou?

Kúpte jeden alebo dva plátky z rôznych druhov syra a nechajte ich doma dieťa ovoniavať i ochutnávať. 

Citrónový ježko

Urobí deťom radosť a podnieti malé nošteky k pričuchnutiu: Napichajte spoločne citrón (prípadne pomaranč) voňavými klinčekmi. Spodnú stranu a „tvár“ vynechajte. Zastrčte ešte dva špendlíky s čiernou hlavičkou ako oči, nohy vyrobte zo špáradiel a ježko je hotový.

Prečítajte si: Hra v živote najmenších