dobrý večer,
mám 2 dcérky. Staršia má 2 roky a 10 mesiacov a mladšia bude mať 10 mesiacov. Staršia dcérka do dvoch rokov chodila na nočníček (cikala a kakala), plienky nosila len na spanie. Po narodení mladšej dcérky asi po mesiaci sa začala pomočovať keď sme boli vonku na prechádzke. Kvôli chladnému počasiu nám doktorka odporučila na von dávať plienky, pretože mala problémy s močom. Postupne sa začala pocikávať aj doma a pridalo sa k tomu aj kakanie do nohavičiek. Pocikávanie sa našťastie rýchlo upravilo ale s kakaním máme problém doteraz. 4 mesiace trvalo kým sa konečne vykakala znova do nočníka ale úspech trval necelý mesiac. Potom nastal problém, ktorý trvá už pol roka. Nepýta sa na veľkú potrebu, ale špiní iba nohavičky. To trvá 3-4 dni, potom ju z toho už bolí bruško, asi na 5 deň sa trochu vykaká, máme zasa 2 dni "čisté" obdobie a kolotoč sa opakuje. Niekedy je to aj 8 nohavičiek za deň, má z toho úplne červený zadoček, čo ju samozrejme bolí, stolicu má mäkkú, takže problém zo zápchou nie je. Boli sme na chirurgickom vyšetrení, či nemá v konečníku nejakú fistulku, ale po chirurgickej stránke je všetko v poriadku. Ideme ešte na gastroenteorologické vyšetrenie, ale pán doktor z chirurgie nám povedal, že to bude pravdepodobne žiarlivosť na mladšieho súrodenca a odporúčil nám návštevu psychologičky. K mladšej sestre sa chová primerane jej veku, občas jej niečo urobí (stúpi jej na rúčku, slabo ju buchne po chrbátiku, berie jej hračky), ale väčšinou sa k nej správa pekne a zahrá sa s ňou. My jej vždy hovoríme, že ju ľúbime, hráme sa s ňou. Ako jej to máme ešte viac dokázať, alebo je tu dôležitý čas aby si zvykla na túto situáciu? Ďakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Čas je určite dôležitý - postupne sa dieťa učí zaobchádzať s veľkou zmenou, ktorou príchod súrodenca nesporne je.
Je tiež dôležité zaradiť do každodenného programu aj čas, kedy je staršie dieťa s jedným alebo druhým rodičom a ten mu je vtedy plne k dispozícii. Nemusí to byť dlhý čas, niekedy stačí 15 minút, niekedy dve hodiny, to závisí od dieťaťa; niekedy sa to môže postupne znižovať, ak dieťa cíti zasýtenie svojich emocionálnych a sociálnych potrieb smerom od rodičov. (Môže to byť spoločná prechádzka, predspánkové klebetenie či rozhovory, čítanie..., ale nie sledovanie telky.)
Niekedy takéto ťažkosti môžu súvisieť aj s konfliktom medzi rodičmi. V takom prípade je vhodné na tom pracovať, či už svojpomocne alebo s odborníkom.