Dobry den,chcem Vas poziadat o nazor.Mam 17-mesacneho syna,narodil sa so zriedkavym gen.ochorenim takze jeho prvy rok zivota bol velmi tazky,kym sme sa nejako zzili a naucili onho postarat....Prve styri mesiace bol ukazkove babo,v noci pekne spal cez den bol ako kazde ine babo.V piatom mesiaci sa vsetko zmenilo,prestal v noci spat-vstavala som k nemu 30x,boli noci kedy som spala hodinu a cez den zacal byt nezvladnutelny.Cele dni len plakal,nemohla som sa od neho ani pohnut ale cokolvek som robila ukludnit som ho nedokazala.Dnes ma 17mesiacov a jeho stav sa sice zlepsil ale nie natolko aby som sa prestala znepokojovat.Boli sme na moju ziadost na neurologii a nic nezistili.Mam akurat podozrenie na intoleranciu laktozy a tichy reflux,od kedy je na diete lepsie spi ale cez den je urevany,vsetko ho hneva,ja nemozem robit nic co priamo nesuvisi s nim,stale pyta jest a ked mu dam nechce,vsetko berie svojej sestre,je velmi nepokojny a nespokojny....je neuveritelne narocny a vlastne ja ani neviem preco stale place a obavam sa ze ani on sam to nevie.Neviem ako ho mam ukludnit,ako ho viest k tomu aby bol spokojnejsi.Inak sa vyvija tak ako ma,po neurologickej stranke je v poriadku,boli sme sledovany kvoli vacsej hlavicke ale je to v poriadku.Ja som uz z neho tak strasne unavena,takmer rok a pol som nespala,cez den sa nemozem pri nom najest,ci vypit kavu,ist na WC...velmi ho lubime a davame mu to stale najavo ale musim situaciu riesit lebo sa vlastne vobec nestiham venovat starsej dcerke a ona tym velmi trpi.Viete mi nieco poradit v takejto situacii,kazda rada pomoze.Dakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Namieste je uvažovať o nejakej pravidelnej výpomoci, či už platenej alebo od niekoho z príbuzných, nakoľko takáto chronická situácia sa určite odrazí aj na vašom psychickom či telesnom zdraví. (Prípadne je vhodné prerozdeliť starostlivosť o deti medi vás a otca detí.)To by mala byť jedna z dôležitých priorít. (Vyspať sa, mať čas na druhé dieťa, mať trošku času pre seba, mať nejaký čas bez synčeka, to môže aspoň čiastočne uľaviť nielen vám, ale aj rodine ako celku.)
Treba zrejme tiež zvážiť aj konzultáciu u vašej detskej lekárky - dieťa môže mať určité ťažkosti, ktoré ho obťažujú, zvyšujú jeho nepohodu a to vplýva na jeho náladu.
Niekedy tiež dobre urobí podporná staroslivosť psychológa - nielen že máte pravidelnú hodinku pre seba, ale môžete spracovať aj určité ťažkosti, ktoré s náročným dieťaťom prichádzajú.