Dobru den,moje meno je I.Novak a chcel by som Vas poprosit o odbornu pomoc s mojou jedinou dcerkou.Ide o dievcatko vo veku 9 rokov,ktore zije s matkou po rozvode asi 7 mesiacov.Ja zijem v Prahe,kazdy druhy vikend dochadzam do Trnavy.V case pobytu v Trnave byvame u mojich rodicov.
Dieta je citovo chladne,imunne voci akymkolvek prejavom,bez prejavu akejkolvek lutosti nad bolestou a utrpenim,ktore opakovane sposobuje svojmu otcovi,babke a dedkovi.Je vedene k uprednostnovaniu materialnych hodnot,dosledkom coho je,ze ju nezaujima nic ine,len ci jej prinesiem nieco z Prahy,ci jej zaplatim to,ci ono,ci jej dam peniaze na to,ci ono,ci na nu prepisem svoj byt...
Nedavno ma poziadala,aby som mojmu 73 rocnemu otcovi povedal,ci by napisal zavet a prepisal na nu svoj byt (co mojho otca,v tom case choreho,neskutocne ranilo).
V poslednych dvoch mesiacoch ma opatovne uraza,priamo do oci opakovane klame,otvorene mi vulgarne nadava (debil,psychopat,sprosty,buzerant),citovo ma vydiera a pri najmensom naznaku nezhody,pri kritizovani jeho spravania,pri nevyhoveniu jeho zelaniu okamzite telefonuje matke a prosi ju o odvezenie od otca,v com jej matka,samozrejme,rada vyhovuje .
Najnovsie uplne odmieta so mnou travit kazdy druhy vikend,prestala uplne respektovat nie len mna,ale aj mojich rodicov a opakovane pokusy o zmenu spravania vysvetlovanim,dohovormi,emotivnymi prejavmi bez akejkolvek lutosti ignoruje s usmevom na tvari,prip.posmesne komentuje.
Som na dieta velmi viazany a kvoli nej som aj prerusil kontakt so vsetkymi priatelmi,len aby som sa jej mohol pri pobyte v Trnave plne venovat a byt stale s nou.
Po cely dobu sa jej permanentne venujem-hravali sme sa spolu rozne spolocenske a sportove hry,chodili na vylety,vymyslali zabavu podla jej zelania.
Daval som jej svoju lasku otvorene a casto najavo vzajomnym tulenim,objimanim,bozkavanim a az do Velkej noci 2011 sme mali vyborny vztah.
Pocas Velkej noci som jej v hrackarstve odmietol kupit hracku s vysvetlenim,ze som jej priniesol jednu z Prahy a po obede sme planovali ist na kolotoce.
Dieta to nezaujimalo,vycetlo mi,ze som jej nikdy nic nekupil,ze som jej nikdy nic nezaplatil,nikam nezobral a ze so mnou nechce byt.
Zavolala matke a poziadala ju,aby pre nu prisla,co matka okamzite urobila a dieta si odviezla.
Je evidentne,ze dieta ma narusenu vychovu a toto sa zacina prejavovat aj vo vztahu ku mne.
Chcel by som,ako otec,urobit vsetko pre to,aby som tento vyvoj este nejako zvratil,pokial je vo veku,kedy by jej osobnost bolo mozne este nejako formovat.
Som s momentalnej situacie zufaly a neviem,ako sa k dcerke chovat.Jednoducho sa nedokazem nadalej usmievat a tvarit sa,ze sa nic nestalo a ze je vsetko v poriadku.Moji rodicia jej s placom povedali,ze toto spravanie dalej nedokazu znasat a ze sa boja o svoje zdravie.Povedali jej,ze a ak sa mieni ku mne takto nadalej spravat,ze si nezelaju,aby k nim dalej chodila a ohrozovala takymto spravanim ich zdravie.Samozrejme,matka neciti nijaku potrebu navstivit detskeho psychologa a zrejme ju k tomu moze prinutit len sudny prikaz.Tu si ale tiez nie som isty,ci tym dietata este viac nepopudim voci sebe...
Urcite takyto pripad nie je jediny,s ktorym ste sa stretla vo svojej kariere a urcite mate svoje profesionalne skusenosti.
Mozete mi,prosim,poradit,ako dalej postupovat,ako by som sa mal zachovat a ci stoji za zvazenie podanie podnetu na sud z podozrenia ohrozenia vychovy dietata?
Dakujem Vam,
I.Novak.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nie som si istá, či je internetová poradňa vhodným prostriedkom na dosiahnutie nejakej zmeny vo vašom vzťahu. Mali by ste skôr uvažovať o nejakej viac-menej pravidelnej osobnej spolupráci so psychológom, s ktorým by ste sa mohli zaoberať podrobnejšie a do hĺbky danou problematikou a tým, čo môžete urobiť v celej veci vy.
Môžete tiež vyjednávať s matkou dieťaťa, aby dala súhlas na psychologickú starostlivosť pre dcéru, počas ktorej by ste mohli pracovať na vašom vzťahu (na vzťahu otec-dcéra). Až v prípade, že matka by na takéto vyjednávanie nebola prístupná, by ste sa mohli obrátiť na sociálny odbor a poradiť sa, ako postupovať v danej veci, aké sú možnosti atď. (Aj sociálne odbory majú svojich psychológov, čiže možno aj to by bola cesta.)